Färdtjänst

Färdtjänstkritik i Stockholm

2009-04-16 13:50 #0 av: [SvenA]

Handikapprörelse kritiserar färdtjänsten

Från Dagens Nyheter

Handikappade kräver att taxis färdtjänstavtal sägs upp

Säg upp färdtjänstens avtal med taxibolagen. Det kräver

handikapporganisationerna i Stockholm som nu tröttnat på ständiga

förseningar och dåligt bemötande. Men landstingspolitikerna tycker att taxi

blivit bättre på att passa tiderna när de kör färdtjänst.

Organisationerna SRF, Synskadades riksförbund, DHR, De handikappades

riskförbund, och HSO, Handikappförbundens samarbetsorgan, kräver i en

gemensam skrivelse till färdtjänstnämnden i Stockholms läns landsting att

avtalet med de taxibolag som sköter färdtjänsten i Stockholm sägs

upp.Taxibolagen klarar inte av att leva upp till de krav som ställs i

avtalet menar organisationerna, och lägger fram en lista med klagomål.

Enligt handikapporganisationerna kommer färdtjänstbilarna sällan i tid,

taxibolagen ringer oftast inte upp för att berätta att den beställda bilen

är försenad och chaufförerna hittar inte i Stockholm och talar dålig

svenska.

- Det har hänt att bilar jag beställt inte kommit över huvud taget, och det

är väldigt vanligt att de är försenade upp till en halvtimme. Det skapar en

väldig osäkerhet och många medlemmar är frustrerade, säger Kaj Nordquist,

ordförande för SRF Stockholm.

Att taxichaufförerna har svårt att hitta i Stockholm är ett annat stort

problem menar han:

- Sånt förekommer hela tiden. En gång beställde jag en körning till

Sveavägen i city, i stället körde chauffören mig till Sollentuna. Som blind

kan jag ju inte lotsa chauffören, och det blir oerhört pressande när man

inte kan kontrollera sin egen situation, menar Kaj Nordquist.

Han anser att det är på tiden att handikapporganisationerna höjer tonläget

och kräver av politikerna att de tar itu med problemet. Om avtalet inte sägs

upp nu löper det vidare till 2012.

- Jag tycker att politikerna i färdtjänstnämnden åtminstone ska pressa

taxibolagen att faktiskt uppfylla de krav som finns i avtalet, säger Kaj

Nordquist.

Anna Starbrink, ordförande i färdtjänstnämnden, håller med om att det

fortfarande finns en del kvalitetsproblem men säger att taxibolagen blivit

mycket bättre på att passa tider sedan ett nytt belöningssystem införts.

- Visst kan det fortfarande ske en del misstag när det gäller tidspassning

men det har blivit bättre nu sedan vi börjat belöna dem som passar tiderna

och ta ut straffavgift av dem som inte gör det, säger Anna Starbrink.

- Så när det gäller tidspassningen håller jag inte med

handikapporganisationerna.

Att taxibolagen inte ringer upp och berättar att körningen är försenad

uppfattar hon som helt oacceptabelt och säger att hon tar alla klagomål på

stort allvar. Att säga upp avtalet med färdtjänstbolagen är dock inte

aktuellt.

- Jag tycker inte det är rätt väg att gå. Däremot ska vi bli tuffare i

dialogen med taxibolagen och förvaltningen ska fortsätta jobba med

kvalitetsförbättringar. Bilarna kan dirigeras bättre och koordinaterna för

adresserna som de beställs till kan vässas, säger Anna Starbrink.

Claes Löfvenberg, vd för Taxi 020, säger att kritiken kommer som en

överraskning för honom.

- Såna här klagomål har jag aldrig hört tidigare, och jag känner inte igen

mig i detta. 95 procent av våra bilar kommer i tid, det har jag siffror på,

säger Claes Löfvenberg.

Han påpekar att alla som kör för Taxi 020 får en ordentlig utbildning och

genomgår språktest.

- Vi har 0,034 promille i reklamationer så det här måste handla om andra

taxibolag, säger Claes Löfvenberg.

DN har inte lyckats nå företrädare för övriga taxibolag som har

färdtjänstavtal med landstinget.

http://www.dn.se/sthlm/handikappade-kraver-att-taxis-fardtjanstavtal-sags-up

p-1.845027

Anmäl
2009-04-16 14:01 #1 av: [SvenA]

Det är ett märkligt uttalande från Taxi 020 jag skrev för ett år sedan tillbokaget och franförde kritik redan då

Så att de uibte har hört det förut är märkligt

Anmäl
2009-04-16 14:09 #2 av: [SvenA]

Läs även på

 

http://synskadade.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=f37c9220-2468-4696-8898-999f6b1f379b

Anmäl
2009-04-17 14:10 #3 av: Leffe

Jag tror helt enkelt att det är för stora distrikt att täcka upp. Tror nog att det var bättre när de lokala taxibolagen fick vara med på ett annat sätt

Anmäl
2009-04-17 15:03 #4 av: [SvenA]

Problemet är att det är de ¨små bolagen som är uppköpta av den stora draken Fågelviksgruppen så de små finns inte ens kvar på marknaden

Anmäl
2009-04-17 20:07 #5 av: Leffe

Jodå. Ekerötaxi, Nynästaxi, Värmdötaxi. Det är ju framför allt utanför Stockholm det är värst Ekerö , Värmdö , Nynäshamn som exempel

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.