Annons:
Etikettbemötande
Läst 3859 ggr
[SvenA]
2007-11-03 10:53

Tänk Dig

Tänk dig att du ska ut och resa

TÄNK DEJ

Tänk dej att du ska ut och resa. Du ska flyga inrikes. När du kommer ut till flygplatsen får du veta att du inte får sitta i samma väntrum som dom andra passagerarna. När det är dags att stig ombord får du åka i en särskild liten elbil ut till flygplanet, inte i samma buss som dom andra och du får gå på planet först. Lyxigt va. Dessutom får du sitta längst fram. Men, sen, när dom andra kommer på, är det inte utan att det känns lite konstigt ändå…

När du är framme reser du på dej och tänker kliva av, du sitter ju längst fram, men nu kommer en bestämd flygvärdinna och säjer åt dej att vänta till sist. Du blir förvånad, men gör som du blir tillsagd. Du sätter dej ner på din plats igen och ser alla andra passera och du som hade så bråttom…

Eller tänk dej att du och din man ska ut och resa med era vuxna barn, ni ska till Bryssel. När ni kliver ombord och tänker sätta er kommer en brysk man och ryter att ni inte får sitta bredvid varandra. Man kan nämligen inte ha två sånna som er på samma rad. När ni upprört försöker få reda på vad detta handlar om, får ni bara beskedet att det är för er egen skull…

Eller tänk er att du och din man kliver ombord på planet och någon kommer och berättar för er var ni har närmaste nödutgång och hur ni ska göra för att få kontakt med dom som jobbar ombord.

Vilket skulle ni föredra?

När man är blind och ska resa med flyg är dom två första exemplen dom mest vanliga. Det tredje exemplet hör till ovanligheten, men förekommer ibland och det är just det, alla flygbolag har olika "säkerhetsbestämmelser", så man kan aldrig veta i förväg hur man ska bli behandlad.

Det är väl skit samma kanske ni tänker, hur man blir bemött, huvudsaken är väl att man får den hjälp man behöver och att man kommer fram…

Det kanske är sant, men vilket skulle ni föredra?

Av: Eric

  • [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Eric'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Eric', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

  • 2007-11-03
Annons:
Jenna-Gun
2007-11-03 11:34
#1

Det tredje alternativet skulle jag föredra.

Jenna

Margareta
2007-11-04 12:25
#2

Jag kan bidra med ytterligare exempel direkt ur verkligheten 2007:

Tänk Dig att Du kommer till Bromma flyg med din ledarhund.
Du får hjälp av seende frun med både incheckning och säkerhetskontroll och blir sen "överlämnade" till en ledsagare som följer dig  och den andra synskadade passageraren också med ledarhund till planet.

När du står överst på trappan får Du veta att flygbolaget dessvärre inte kan ta två hundar i samma plan och att din biljett är felbokad.

Du blir ledd tillbaka till gaten och placerad på en soffa utom kontaktstånd med markpersonalen, uppmanad att åka nästa plan - flera timmar senare.

Syftet med flygresan var att komma i tid till en ledarhundsförarkurs.

Samplanering med riksfärdtjänst på ankomstflygplatsen kommer inte att fungera och du kan inte ringa vare sig till Riksfärdtjänsten för att avboka - eller till Kursledaren för att meddela din sena ankomst eftersom allt bagage är incheckat och redan ombord på det plan Du blivit avvisad ifrån.

Allt med orden: Det är våra säkerhetsregler.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[SvenA]
2007-11-04 13:04
#3

Det är så typiskt sådant händer ju tyvärr flera gånger om åtet och detta drabbar även personer som är rullstolsburna. Det får inte finnas hur många rullstlsburna som helst på flyplanen heller.

Jenna-Gun
2007-11-04 14:31
#4

Men så förfärligt.

Hur kan man göra så.

Jenna (skakar på huvudet)

Margareta
2007-11-05 12:35
#5

Den här gången gick det bra tack vare mobiltelefon och seende frun. Jag tog mig snabbt tillbaka och fick dem att stoppa planet och få ut bagaget så att vi kunde ringa och meddela.

Sen körde jag man och hund från Bromma till Markarryd så att de hann i tid till kursen (55 mil enkel väg). Jag hade som tur var en ledig dag just den dagen.

Jag var UPPRÖRD över den kränkande hanteringen - när jag fann min man på en soffa utan möjlighet att få kontakt med vare sig flygpersonal eller kursen dit han var på väg. Det fick mig att agera i vrede och det var därför jag körde honom.

Vi hade planerat det här i detalj för att han och hunden skulle komma på plats i tid. Han hade tipsat sin kompis (den andra hundföraren) om resvägen och att de kunde dela taxi till kursgården - så det blev verkligen ett antiklimax. Vi kunde ju aldrig drömma om att det skulle stupa på att hennes flygbiljett var bokad manuellt via Riksfärdtjänst i telefon och inte via internet som vår.

Kullaflyg tog på sig hela ansvaret. Vi har fått kompensation från flygbolaget - i form av pengar tillbaka för den oanvända biljetten - nya biljetter och en helg på hotell någonstans dit Kullaflyg flyger och vi väljer själva när och var.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[SvenA]
2007-11-05 13:47
#6

Ni skulle väl ochså ha betalt för de kostnader ni fick när du fick köra 110 mil extra.Det är det minsta man kan begära allt annat är plåster på såran och ska vara självklart enligt mitt sätt att se det på.

Annons:
Margareta
2007-11-06 22:27
#7

Eric: Jo så tyckte vi också - men de kunde inte ta den kostnaden - fanns väl inget konto för det. Som sagt det vi fick var plåster på såren - inte ersättning (mer än för den outnyttjade flygbiljetten)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: