Annons:
Etikettövrigt
Läst 1678 ggr
[SvenA]
2/22/11, 2:09 PM

Pratsam lapp ny hjälpreda

Att stå i en nummerlapps kö kan vara svårt för en person med nedsatt syn. Nu kan synskadade på sjukhuset i Arvika få sitt turnummer uppläst av en inspelad röst, skriver Nya-Wermlands Tidningen.

Genom att trycka på en knapp på en maskin får den synskadade en nummerlapp samtidigt som en röst läser upp vilket nummer som står på lappen. Därefter berättar rösten vilket nummer som står näst i tur så att han eller hon vet hur lång tid det är kvar till expediering

Läs artikeln här

Annons:
DesK
3/24/11, 11:39 AM
#1

Samma system finns på Falu lasaretts ögonmottagning

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SvenA]
3/24/11, 1:42 PM
#2

Det finns lite överallt i landet och är igentligen inte någon större nyhet men jag ville uppmärksamma på att det finns

[Beavis]
3/25/11, 10:11 AM
#3

häftigt, jag hade ingen aning om att det fanns har inte sett det på de sjukhus i stockholm jag varit på.

[SvenA]
3/25/11, 10:31 AM
#4

Det har funnits på flera platser men togs bort på många håll då dom upplevedes som störande av den seende befolkningen Det är likadant med övergångställen so har ljudsignal dessa upplevs som störande av den seende befolkningen och stängs därför av och vi som är beroende av tal eller signal blir utestängda i stället

[Beavis]
3/25/11, 1:51 PM
#5

Tråkigt tycker jag, som seende anser jag att det är hjälpsamt om det läses upp könummer. Då i alla fall jag till slut ger upp och börjar göra annat i långa köer. Då är det ju lysande om en röst läser upp aktuellt könummer.

Vid många övergångställen med lysen har man ju det där tickande ljudet när det är grönt, det tycker jag också är hjälpande för mig som seende av samma anledning. men det är jag det

DesK
3/25/11, 1:53 PM
#6

#5 Väl talat! Glad Instämmer helt med dig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: