Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1414 ggr
[SvenA]
1/27/11, 11:09 AM

Det kommmer hela tiden en massa ny teknik

All den nya tekniken som kommer när det gäller olika typer av hemelektroteknik, så blir det mera vanligt att det saknas knappar som man kan känna. Det är i stället en helt slät platta där man ska manövrere genom att sätta fingret över en viss sak för att kunna manövrera men om man inte ser så vet man inte heller vart man ska sätta fingret?

Vi kommer alltså att bli ännu mera utestängda fråm samhället på grund av att vi inte kan se.

Kan man åka till månen så borde man kunna göra alla dessa nya teknikprylar talande redan från början? så att många flera kunde ha nytta av dem.

Jag är blind och har dålig känsel med stora händer, kan inte ens hitta en vanlig mobiltelefon som jag kan hantera självständigt.

Annons:
Sigrid-pa-Pottan
1/28/11, 11:45 AM
#1

Håller med i mångt och mycket. Det tog ett år för mig att hitta en mobiltelefon jag tyckte gick att använda, och då var det en som var på väg att utgå ur sortimentet. Fattar inte att SRF/Iris bara verkar marknadsföra en sk seniormobil (så var det i alla fall för ett år sen) vars enda "finess" var stora tangenter, ingen möjlighet att lägga in skärmläsareRynkar på näsan.
Men blev samtidigt förvånad för ett tag sedan då jag erfor att en synskadad tekniknörd hade iPhone (tror jag det var) med "peka på display-funktion" och som sade sig klara det utmärkt eftersom det fanns en skärmläsare medFörvånad. Inget jag tror jag själv kommer att försöka ge mig på den närmaste tiden dock…

[SvenA]
1/28/11, 1:49 PM
#2

Det där med pekskärm har jag svårt att förstå hur det skulle kunna fungera om man inte ser alls

Sigrid-pa-Pottan
1/28/11, 4:23 PM
#3

#2 Vad jag kunde förstå så talar talsyntesen om vad man pekar på och när man hittat det man vill komma till så får man trycka en gång till. Det skulle alltså krävas någon form av "dubbelklick" då talsyntesfunktionen är igång. Men jag har ju inte provat själv. Kan bara återge vad användaren sa. Tycker själv att det verkar svårt eller omöjligt med sånt här om man inte ser, men blev förvånad då jag fick veta detta.

Och generellt sett så har du nog rätt i att en massa teknik utvecklas utan tanke på att vissa funktionshindrade stängs ute.

[SvenA]
1/28/11, 6:27 PM
#4

Jag som har väldigt stora händer och dålig känsel i dom har väldigt svårt redan jag känner inte dom små knapparna på dagens telefoner så jag kan inte få en telefon med talsyntes i

Sigrid-pa-Pottan
1/30/11, 10:31 AM
#5

#4 Det är märkligt att det ska vara på det sättetRynkar på näsan. Att tillgången på användbar teknik ska vara så begränsad så att grupper ställs utanför. Det är ju ren diskriminering med tanke på hur enkelt det borde kunna vara att komma med vettiga lösningar om någon verkligen intresserade sig för att utveckla dem.

[SvenA]
1/30/11, 10:58 AM
#6

Jag tror att vi är för liten målgruopp för att vi ska vara av intresse från tillverkarnas sida men jag tror marknaden skulle kunna bli betydlgt större om man bara fick ut fungerande produkter

Annons:
Upp till toppen
Annons: