Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 3293 ggr
[SvenA]
11/25/10, 12:49 PM

Portkoder

Det finns ett växande problem i storstäderna och det är detta med portkoder som blir allt mera vanlig

När man ska besöka någon i ett hyreshus så finns det i dom flesta fallen numera olika portkodssystem där man ska knappa in ett nummer eller man ska leta upp namnet i en display

Men vilket som gäller är olika och det finns inget som talar om vilken typ det är och det som är problemet är att det saknas tal på samtliga så vi som inte ser kan alltså inte utan hjälp ta oss in i fastigheterna självständigt

Annons:
[Beavis]
11/26/10, 5:41 PM
#1

Men om du ska besöka en vän, berättar de inte att de har kodlås och vilken koden är?

Sen kan man ju slå in siffrorna då de sitter på samma plats som på en miniräknare, sen ibland skall man avsluta med OK. vilket de ju kan berätta för dig som är blind om de är schyssta.

[SvenA]
11/26/10, 9:12 PM
#2

Problemet är att det inte stämmer överallt det tillkommer nya modeller hela tidn och mycket digitalt där man ska skriva in namnet på den man ska besöka men om apparaten inte talar så kan man heller inte annvända dom som blind

Det här handlar om tillgängligheten i samhället för oss som inte ser

Jag måste själv alltid ha en seende med mig så för mig personligen är inte problemet så stort men för andra kan det bli så att man spontant inte kan besöka sina vänner

[Beavis]
11/26/10, 9:38 PM
#3

Sådana lås har jag inte stött på själv. men jobbigt i så fall.

[SvenA]
11/26/10, 10:24 PM
#4

Det finns på Hallgatan i Solna bland annat så det finns nog i dom flesta av förvaltarens bostadsbestånd

Jag tror att det kommer att bli alllt vanliggare med dessa

I Årsta så finns det ett annat system där alla hyresgästers namn står på en lista utanför porten och vilken kombination man ska trycka för att komma i kontakt med hyresgöästen via telefon så att dom kan öppna

Man bygger alltså in en massa hinder i samhället

[Beavis]
11/27/10, 1:27 AM
#5

porttelefon alltså. Men då har du ju lösningen i mitt första inlägg. De ger dig koden så slår du in den och så kan de släppa in dig.

Ibland ä det en siffra med i koden men den brukar vara längst ner brevid 0.

Allt kan inte bli helt anpassat, ibland måste man som minoritet lära sig att klara sig i majoritetens värld tyvärr. Men jag förtår ditt dilemma.

[SvenA]
11/27/10, 10:30 AM
#6

Visst måste man anpassa sig i samhället men det innebär ingte att man också måste se till att inte bygga in en massa onödiga hinder och försvåra för vissa i onödan

Det jag talade om är inte porttelefon i ordet rätta bemärkelse det jag talade om är att man först måste slå en speciell kod med både bostäver och siffror för att kunna komma i kontat med den man ska besöka

När man har slagit rätt kod så ringer den vanliga telefonen hos den man ska besöka och då trycker denne en kod som öppnar porten

Hur detta system ska kunna fungera för dom som embart har mobiltelefon har jag inte forskat i

Det är inte mig själv enbart jag tänker på detta är en sak som berör alla som inte ser

Annons:
[Beavis]
11/27/10, 5:31 PM
#7

Min mamma har sån porttelefon. Jag kan antingen ringa henne via porttelefonen så släpper hon in mig via an kod ipå telefonen eller så ringer jag henne från mobilen så gör hon samma sak. Detta förutsätter ju att jag ringer på hennes hemtelefon om jag förstått rätt.

Kanske kan man öppna porten ifrån telefonen utan att någon ringt också? det vet jag inte.

Maria
11/29/10, 11:50 AM
#8

Jag har genom åren varit ute på mängder av hembesök till gamla och visst är det olika system på många ställen. Jag är seende men det blir ändå problem emellanåt så jag förlitar mig helt sonika på min mobil.

Ringer och säger att jag är utanför porten, snälla släpp in mig.

Det fungerar i alla lägen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
11/29/10, 12:30 PM
#9

Visst kan det fungera med mobilen men det finns en del som inte klarar av mobiler på grund av dom allt mera små knappar och det senaste är ju att man ska peka på skärmen och ser man inte skärmen hur gör man då

Maria
11/29/10, 12:34 PM
#10

Jag vet inte hur man ska lösa detta men jag tror att vissa problem när man är handikappad av olika slag aldrig går att lösa fullt ut och detta måste väl ändå räknas som ett av de mindre som man kanske kan klara sig att leva med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
11/29/10, 1:50 PM
#11

Visst är det så att vi alldrig kommer att få allt anpassat. men vi har faktiskt en byggnadslagstiftning sedan 40 år, som klart talar om att man ska bygga samhället tillgänglig så att även funktionshindrade kan klara sig själva så mycket som möjligt.

Men fortfarande bygger man samhället så att det blir allt mera otillgängligt för oss med funktionshinder, och uppsättande av dessa portkoder är bara en liten del av alla otillgängligheter som man bygger in.

Felet är att det från kommunernas sida lämnas all för många och vidlyftig dispenser från gällande byggnorm.

Och om inte vi som blir drabbade säger ifrån så kommer det att fortsätta att bli otillgängligt för många fler.

Vi kommer aldrig att få det helt perfekta samhället för alla med funktionshinder

[Beavis]
11/29/10, 6:36 PM
#12

men man kan sträva mot det.

Maria
11/30/10, 12:57 PM
#13

Här kommer en länk om att ambulanspersonal har besvärligt med alla koder i Göteborg för att komma in när någon har larmat.

Trots att Sahlgrenska abbonerar på koderna så fungerar det tydligen inte i verkligheten.

Detta har jag inte tänkt på och det är ju ganska illa.

Länk

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[SvenA]
11/30/10, 4:18 PM
#14

Det visar på etttyterliggare problem med dessa portkoder

Tänk på när det kan gälla sekunder för att rädda ett mäniskoliv

Man bygger in en massa konstiga hinder och samtidigt blir det en fals trygghet för man har fått för sig att man slipper lägenhetsinbrott och annat med detta system men man kan aldrig låsa ute den som är ute efter att verkligen ta sig in det låssystemet är ännu inte uppfunnit

Upp till toppen
Annons: