Annons:
Etikettövrigt
Läst 2636 ggr
Mezzzanina
2010-10-08 03:56

Mycket dålig jämförelse

Såg programmet "Uppdrag granskning" idag:Där tog man upp ämnet om att bära Niqab och hur det fungerade med arbetslivet osv.

Efter programmet så stod en programledare och talade med två personer.Den ena (en man) drog en jämförelse med att bära Niqab med att vara blind.

Men vilken jämförelseFörvånad.Att bära Niqab är något man väljer, att vara synskadad är verkligen inget man väljer.

Annons:
Mezzzanina
2010-10-08 03:58
#1

Jag yttrade mig alltså inte i ämnet om man skall använda Niqab.Jag blev bara så arg på en sådan urdålig jämförelse.

[SvenA]
2010-10-08 09:57
#2

Jag håller med dig om att det var en dålig jämförelse

Synskadan är inget som man väljer frivilligt det är något man får antingen man vill eller inte

[Beavis]
2010-10-08 23:22
#3

Att bära niqab är ju inget man väljer själv heller, utom ett antal konvertiter då…. Man föds in i den kulturen .

Mezzzanina
2010-10-08 23:26
#4

I den här dokumentären så hade kvinnorna valt att bära Niqab.Och jag yttrar mig som sagt inte om det.

Men jag blir arg på riktigt dåliga och orättvisa jämförelser.

[Beavis]
2010-10-09 00:10
#5

Nä jämförelen är ju åt helvete egentligen då du ser rätt bra med en niqab. Men den är ett hinder i deras vardag skulle jag tro? precis som det är ett visst hinder att vara synskadad.  för det är ju ett hinder det kan du inte neka till eller hur?  Men okej jag kanske har missförstått varför du är upprörd? så du får gärna förklara mer .

Mezzzanina
2010-10-09 00:18
#6

Beavis.Att jag blir upprörd är i första hand för att jag är synskadad och jag har verkligen inte valt det själv.

Tycker att det är riktigt uselt att dra in handikapp som jämförelse i en annars intressant och bra diskution.

Att bära Niqab har helt enkelt inget att göra med att vara synskadad.Det är två helt separata saker.

Annons:
[Beavis]
2010-10-09 00:25
#7

Där har du rätt det är inte samma sak. En dålig jämförelse…

DesK
2010-10-10 20:55
#8

Det är en synnerligen dålig och smaklös jämförelse, sannolikt gjord av någon som både saknar kunskap om synfel och islam.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mezzzanina
2010-10-10 21:12
#9

#8 skönt att höra att fler än jag tycker så.Debatterar just samma ämne på politik iFokus just nu och där verkar många ha en syn på att det är ok med denna typ av jämförelse i tv.Konstigt tycker jag.Jag har lärt min son alla människors lika värde oavsett om man är sjuk eller har en tycker att man som vuxen skall föregå med gott exempel och inte säga saker som detta i tv.

DesK
2010-10-10 21:20
#10

#9 Du får gärna kopiera in mitt inlägg #8 om du vill.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mezzzanina
2010-10-10 21:25
#11

Tack DesK!GladMen jag tror att de kommer nog bara tro att det är mina egna åsikter om jag lägger in det själv

vino
2010-10-13 01:06
#12

#9  tyckerdu att det ärkonstigt att andra kanske intehar samma syn på detta somdu? Jag tycker inteatt det är ett duggkonstigt, jag tyckernämligen att folk får ha olikaåsikter, detrespekterar jag!

självklart har alla sjukalika värde som andra, men baraför det så kanske inte andratycker att denna jämförelse är "såfarlig", men jag respekterar att du tyckerdet, och detvore ju trevligt om du kunderespektera andras åsikter också, istället för att säga attdet är konstigaåsikter.

[Beavis]
2010-10-13 03:27
#13

Man kan ju diskutera på vilket sätt det finns likheter mellan att bära Niqab och vara blind/synskadad?

På rakarm kan jag väll bara säga dessa (kalla mig ignorant om du vill? jag är inte synskadad själv)

  • Med niqab står du ofta utanför det svenska samhället i mycket, Det tror jag att man kan göra som blind/synskadad också precis som man gör som rörelshindrad.

  • Med niqab är ditt synfält svårt begränsat och svårare att orientera dig.

  • Och det är omöjligt för den du möter att identifiera dig med synen. Det kan ju inte en synskadad heller göra, så där har man några likheter.

Men jag förstår att du/ni kan känna er stötta av liknelsen.

Annons:
Mezzzanina
2010-10-13 09:42
#14

Men hej Vino!Vad trevligt att du är här inne också och skriver också i samma ämne!Glad

Vino och jag har olika åsikter i detta ämne och det har jag förstått flera gånger om.

Men man sitter ju inte här för att få höra en återupprepning av sig själv.

Beavis: Jag valde att inte ha en åsikt om Niqabs vara eller inte vara.

Men jag tycker att det är dags att sluta med jämförelser som denna i media.Det finns så många andra ord man kan använda om man vill göra en jämförelse med hur det ser ut att titta ut ur en Niqab.Dimma eller vad som helt liknande hade vart ett bättre ordval.

vino
2010-10-13 10:27
#15

#14  Sitterman inte här för att höraen återupprepning? Flört

Detär väl inteså konstigt om man reagerar på attdu tycker att andra harkonstiga åsikter?

Trevligt? nej..

Men jaghar respektför att du har dinåsikt om attdu inte gillar jämförelsen, men dåfår du också ha respekt föratt det finns mångasom tycker att detinte är såfarligt.

Detär det som ärdet fina med diskussionstrådar, manfår olika åsikter, ochinte alltid medhåll. Cool

[SvenA]
2010-10-13 11:10
#16

#12 Välkommen hit kul att se et nytt nick hoppas att du kommer att trivas här

Upp till toppen
Annons: