Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1400 ggr
AnneN
9/14/10, 9:15 PM

Tips på anpassning av skogspromenader

Hejsan!

Jag har nu via arbetsförmedlingen praktik hos Skogsstyrelsen och har där bland annat fått i uppdrag att komma med idéer på vad man skulle kunna göra för att locka mer folk till vissa skogsområden (där vi har projektet för stunden).

Ofta så tänker man på att anpassa för joggare, skolklasser, och andra som man ofta stöter på ute i skogarna.

Men nu skulle jag vilja veta vad vi i Skogsstyrelsen skulle kunna göra för att locka även de som är synskadade och kanske på grund av detta har svårt att ta sig ut i skogen på promenader.

Hur skulle du vilja att vandringsstigarna i skogar anpassades?

Vad skulle du vilja uppleva i skogen?

Alla idéer är välkomna och kommer att tas upp i idébanken för att sedan se vad vi kan göra i detta projekt.

En av idéerna som redan finns är att ha skyltar med information om olika växter och djur som finns i just den skogen och att det då kanske skulle vara möjligt att även ha den informationen i blindskrift.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[SvenA]
9/14/10, 10:23 PM
#1

När det gäller att kunna orientera sig ute så är det viktigt med bra ledstråk, där man verkligen känner skillnad mellan gångvägen och övriga omgivmimgen.

Skyltar med punktskrift är ett bra förslag. men det finns många synskadade som inte klarar av att läsa punkt också. så någon form av talande information vore önskvärt, exempelvis någon CD eller annat som man kunde beställa för det område som kan vara av intresse

Det är väl vad jag kommer på men det finns säkert flera saker

AnneN
9/14/10, 10:57 PM
#2

Tack för dina tips SvenA, noterar dem och tar med till jobbet imorgon.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: