Annons:
Etikettbemötanden
Läst 2054 ggr
[SvenA]
2010-08-24 13:20

Polis haffade blind med infälld käpp

Att ha en ihopfälld blindkäpp innanför byxlinningen kan leda till att man blir haffad av polisen. Åtminstone i Halmstad.

Läs hela artikeln här

Annons:
[Beavis]
2010-08-24 15:14
#1

Jag tror att det händer alldeles för lite i Halmstad? Både Polisen och lokalbefolkningen är uttråkad.

[Beavis]
2010-09-02 00:37
#2

Jag kommenterade en kommentar ifrån ett rikspucko som kommenterat artikeln. Blir förbannad på vissa människor.

[SvenA]
2010-09-02 10:21
#3

Det ¨åter bra att du gjorde en kommentar för det är viktigt att vi är med i debatterna över allt med vår afrågor

[Beavis]
2010-09-02 12:19
#4

Han tyckte att det var helt rätt av poliserna och att den blinde fick skylla sig själv som bar käppen i byxlinningen trots att han blivit haffad två gånger tidigare av samma anledning.  Jag tycker det är absurt att man skall blir anfallen av poliser bara för att man är lång och stor. Dessutom anser jag att man ganska lätt ser på en person att de är blinda eller synskadade. Om inte annat pga stora svarta solglasögon.

Kanske har jag en fördom själv där? Men jag tycker mig bruka kunna upptäcka er lätt.

[SvenA]
2010-09-02 12:56
#5

Det är inte alla som har mörka glasögon det är många som inte har det också

Det är iregel vi som är ljuskänsliga som har mörka glas

[Beavis]
2010-09-02 14:11
#6

Okej, bra att veta. Jag har för mig att många med medfödda synfel och har det för att dölja att deras ögon är annorlunda? Alltså rent kosmetiskt. Det finns ju ingen regel som säger att blinda och synskadade skall ha mörka glasögon. Men det är en av de avslöjande riktmärkena man går på först. Sen följer andra.

Annons:
[SvenA]
2010-09-02 16:12
#7

Det första ska vara den vita käppen för det är den folket förknippar med synskadade.

Jag tror att det är lättare att få förståelse för sin synskada om man har den vita käppen synlig i köer. det är skillnad när man sitter ner någonstans. Då kan man gott och väl fälla i hop den, men det är mina egna tankar och inget annat byggd på dom erfarenheter jag själv har .

[Beavis]
2010-09-02 19:10
#8

Visst är det så. Det lättaste igenkännings tecknet för att någon är gravt synskadad är ju den vita käppen. Men det jag menade är att det finns fler även om de inte har käppen framme.

Den här mannen hade sin käpp ihop vecklad i byxlinningen, vilket kan missförstås, Men är i mina ögon inte skäl nog för en polisinsats med dragna vapen.

[SvenA]
2010-09-02 22:18
#9

Det är klart att dom överreagerade i detta fall det naturliga hade varit att fråga först

DesK
2010-09-03 22:20
#10

Ett torrt konstaterande är att polismännnen sannolikt har god syn och då skall de kunna avgöra skillnaden mellan en ihopvecklad blindkäpp och ett vapen i en byxlinning. Dessutom borde de just det aktuella fallet ha kunnat avgöra att mannen ifråga troligen är svårt synksadad. Sedan kan jag hålla med om att den vita käppen talar sitt tydliga språk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
2010-09-04 02:51
#11

#10 Jovisst är det ett bra tecken men nu var denu ihopvikt. Men som jag nände tidigare finns det ofta andra igenkänningstecken som en polis borde känna till.

DesK
2010-09-04 10:31
#12

Precis vad jag också menar att polismännen borde bara genom att se på mannen kunna avgöra att han är svårt synskadad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: