Annons:
Etikettövrigt
Läst 3035 ggr
DesK
2010-08-11 12:48

Blindhund i arbete

Några av kanske vet att jag har ett stort hundintresse Glad

Idag när vi var och handlade fick jag se något som jag tycker att man ser alltför sällan, en blindhund med sin husse. De hade så fin kontakt, hunden hjälpte husse att handla inne i en livsmedelsbutik. Tyvärr hade jag ingen kamera med och heller inte tid att iaktta dem någon längre stund. Genom åren har jag träffat på några hundar som har haft olika specialuppdrag för att hjälpa sin husse eller matte och varje gång blir jag lika glad över att se hur väl det fungerar. Önskar att det utbildades många fler sådana här arbetshundar, för jag tror att många - inte bara synskadade kan ha glädje och nytta på flera sätt av en hund Glad

(För er som inte kan se det så kan jag tala om att min Avatar är en bild på min hund Akitan Teddie.)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Leffe
2010-08-11 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja det är otroligt att se dessa duktiga hundar i arbete. Jag fick förmånen att följa med ett gäng synskadade med sina hundar på Djurgården och fotade en del. Tyvärr kunde jag bara hänga med en bit då lungorna gav sig tillkänna redan i början av promenaden (jag lider av PAH). Det var som sagt otroligt härligt att se dem i arbete. När de hade blindselen eller vad den kallas så reagerade de inte ens på andra hundar, men när det var rast och det vanliga kopplet användes då reagerade de på andras hundar. Rent otroligt.

 

För skärmläsare: Bilden föreställer en ledarhund i sitt arbete att leda sin blinda förare

DesK
2010-08-11 13:02
#2

Leffe tråkigt med dina lungor Gråter men du gav mig en fotoidé Glad Kanske skulle jag ta kontakt med den lokala synskadeföreningen för att försöka få till en fotorunda. På så vis skulle det kunna bli flera flugor i en smäll. Dels får synskadade uppmärksamhet och jag får fota och kolla in hundar i arbete Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Leffe
2010-08-11 13:04
#3

Jag fick in en av bilderna i inlägget ovan nu. Jag tog väl ett 50-tal. Det var främst åt Ledarhund iFokus jag fotade åt och för

DesK
2010-08-11 13:27
#4

Ja den bilden är fin Glad Va? finns det en sajt om ledarhund här också Förvånad Det har jag helt missat, nu önskar jag att dygnet hade dubbelt så många timmar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
2010-08-11 17:35
#5

Roligt det där med ledarhundar och variationen som finns inte bara för blinda utan för personer med alla möjliga sorters handikapp och sjukdomar. Man ser ju ibland ledarhundar på stan. Jag lärde mig som barn att man inte ska klappa eller störa en ledarhund som arbetar. Vet inte om det är en myt att de kommer av sig eller om det stämmer? kanske någon av er som använder en kan berätta mer?.

[SvenA]
2010-08-11 18:02
#6

En hund som har den vita selen på sig ska man inte störa på något sätt för när man har den på så arbetar hunden åt förararen

Annons:
DesK
2010-08-11 18:10
#7

Precis som Sven säger får man aldrig störa en hund som arbetar. Även om hunden kanske inte blir direkt störd, så kan dess förare bli störd och ingendera är bra. För övrigt gäller egentligen samma sak med alla hundar, man ska aldrig gå fram till en hund för att klappa den utan att först kolla av med föraren att det är okej.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
2010-08-11 20:28
#8

Det händer ju ganska ofta att en ledarhund söker lite kontakt, nosar och slickar och så vidare men man ska ju ignorera  detta.och inte lockas att klappa dem som många gör.

Upp till toppen
Annons: