Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2367 ggr
[SvenA]
2010-08-09 11:15

Facebook bryter mot mänskliga rättigheter

Facebook bryter medvetet mot FN konventionen om mänskliga rätttigheter genom att man tvingas fylla i två ord. I någon form av säkerhetskontroll för att kunna regeistrera sig. Och det är likadant med detta när man har blivit medlem, så är det alltid så att man tvingas att kunna uppge två ord som finns i en ruta, som våra skärmläsare inte klara av att läsa.

Man har även en massa popuppfönster som dyker upp som skärmläsaren inte hittar.

Så vi är helt tvungna att förlita oss på att kunna få hjälp av en seende person, för att kunna vara aktiva på facebook.

Detta bryter mot artikel 9 framförallt och även mot en hel del andra artiklar.

Annons:
[Beavis]
2010-08-09 22:24
#1

Hej Sven tråkigt att det är svårt eller omöjligt för blinda att registrera sig på Facebook. Jag är / har varit med på flera liknande sidor och vet hur det är. Problemet är tyvärr att flera så kallada "spambots" hela tiden söker av nätet och blir medlemmar på sociala sajter för att skicka  reklam på dessa. Detta görs helt automatiskt av datorprogram och en av de sätt man kommit på för att stoppa dessa är dessa registrerings uppgifter där man ska läsa och bekräfta ett "gömt" ord.

Jag förstår din vanmakt och besvikelse och beklagar den men jag berättar anledningen till att dessa finns till. Jag vet inte om det finns alternativ till dessa? men det vore ju bra om nätet skall bli tillgängligt för alla.

[SvenA]
2010-08-09 23:30
#2

Man kan åka till månen och då borde man kunna lösa detta också om bara viljan finns

Jag är medveten om jproblenet och orsaken men det går att lösa om man bara vill ägna lite tid åt det

[Beavis]
2010-08-10 01:28
#3

Visst det borde finnas någon form av alternativ för personer med synskador. Det handlar ju om lathet och kanske om ekonomi då man kanske måste köpa speciella program för ex röstigenkänning eller liknande som fingeravtryck.

[SvenA]
2010-08-10 11:39
#4

Det finns igentligen inga som helst ursäkter att ha det så

[SvenA]
2010-08-18 10:49
#5

Här är en artikel på NSD som kom ut i går

[Beavis]
2010-08-18 14:30
#6

Har hon på NSD pratat med dig Sven? eller har hon snott all information ifrån denna tråd?

Jag kom att tänka på något annat, då jag tyvärr aldrig använt en skärmläsare vet ja inte hur de fungerar riktigt? Men jag undrar är det en bugg i driver programet till skärmläsaren eller är det Facebook som är felskrivet så att skärmläsaren inte kan  tyda sidan?

Någon som vet?

Annons:
[SvenA]
2010-08-18 15:13
#7

Det är facebook som är felskrivet

Det finns inga skärmläsare som klarar av att tpolka bilder

Det är så att när man ska registrera sig så kommer det upp en bild där det finns två ord som man ska skriva av för att komma vidare. och samma bild förekommer på olika ställen i programet så fort man ska göra något. och därför kan vi inte utföra dessa åtgärder som är nödvändiga

Beträffande artikeln så sända jag ut det jag har skrivit i #0 till media och då hörde NSD av sig i går därav artikeln

Jag gör så ganska ofta att jag sämder dom artiklar jag lägger upp här till olika media också samtidigt.

Det är ett bra sätt att få ut budskapet till media men hur ofta jag får in något vet jag inte? efftersom jag inte tittar runt på alla tidningar och media.

Det viktiga är att budskapet kommer ut på något sätt så att folk får upp ögonen för hur verkligheten ter sig för oss med funktionshinder

[Beavis]
2010-08-18 18:20
#8

Jag har aldrig varit medlem på facebook men jag känner igen det du beskiver att man skall tyda bokstäver och siffror på en bild när man registrerar sig. Detta för att undvika att spambotar (reklamprogram) registrerr sig på sajterna.

Jag förstår att det ställer till sig för er som är synskadade.

[SvenA]
2010-08-18 18:27
#9

Jag har nu lämnat detta ställe och kommer inte att gå dit igen föränn dom ser till så att det fungerar för oss med skärnläsare

Jag kan inte ens avregistreta mig därifrån utan måste få hjälp av en annan person och så kan man inte leva sitt liv där man ständigt måste få hjälp bara för att en programmutvecklare inte vill att vi ska kunna vara där

[Beavis]
2010-08-18 23:10
#10

#9 Det har ju varit den stora grejen med Facebook att det är otroligt svårt att gå ut. Det var omöligt tidigare då de sparade klienten och bilderna som de äger rättigheterna till om man gått med. De ändrade senare så det skulle vara enklare att avsluta sitt konto, men det är troligen fortfrande svårt. Tipset spm jag hörde är att först radera sina bilder därefter sina texter för att sedan slutligen avsluta kontot.

[SvenA]
2010-08-18 23:20
#11

Det låter vettigt

Vill ni vara med så är det en debatt på NSD om detta nyu efter artikeln

Det vore kul om några går dit och skriver

Upp till toppen
Annons: