Annons:
Etikettövrigt
Läst 1358 ggr
[SvenA]
6/13/10, 12:57 PM

Att hantera en elrullstol när man inte ser

När man har en elrullstoloch inte ser måsta man ha en person somkan köra stolen för även

Om man rent fysiskt kan köra så är man en säkerhetsrisk både för en självoch sin omgivning

Eftersom man inte ser vart man kör eller vad man har för hinder omkring sig en elrullstol

Väger omkring 150 kilo och sedantillkommer personvikten så det är en betydande levande kraft

Som kommer farande

Så att påstå att man k

Man an ta sig fram själv med elstolen vet inte vad man talar om

Man måste helt enkelt acceptera att man måste han en annan person med sig varken man vill eller inte

Det är väldigt frustrerande att behöva inse att mankommer att vara helt beroende av ebn annan

Person för att kunna förflytta sig när man är van att kunna förflytta sig helt självständigt .

Annons:
[Beavis]
6/14/10, 8:25 PM
#1

Som jag skrev förut så ror jag att om man kombinerade gps radar och sensorer på en elrulle så att den kanske i principen blir en robot. Skulle vara något för er blinda i rullstol?

Säg att man bygger en stol med motor och  en inbyggd gps som du antingen styr med brailetangenter eller att den har röstkommando. Sen då en radar som söker av områdets terräng  och en sensor som känner av trottoarkanter och gupp etc och då väjer för dessa..

Detta skulle va det ultimata. Att som nu hela tiden förlita dig på din fru eller en ledsagare gör dig ju väldigt begränsad i ditt vardagsliv det förstår jag.

Att styra runt blind i en sådan, utan åtminstonde någon av dessa hjälpmedel e ju omöjligt nästintill. Men om du inte provat det så sätt en sådan där navigator på stolen och låt den guida dig. Se om det är någon hjälp? Åtminstonde kunde det underlätta?

[SvenA]
6/14/10, 8:38 PM
#2

Det skulle verkligen vara det optimala om man helt på egen hamd kunde ta sig fram helt självständigt med stolen tänk att kunna få den friheten igen det skulle verkligen bli ett lyft i livet

Leffe
6/15/10, 11:28 PM
#3

Har provat att köra elrullstol och det är inte lätt även om man ser. Jag brakade in i två väggar. Så jag kan bara tänka mig hur det skulle gå om man inte ser

[Beavis]
6/16/10, 12:20 AM
#4

#3 Ja precis det är nog skitsvårt? Därför är man ju beroende av någon som dirigerar rn. En sådan där navigator tillsammans med en radar och gps vore ju ultimat. Undrar om någon ens tänkt på att man kunde kombinera dessa tre i ett?

[SvenA]
6/16/10, 10:04 AM
#5

#4 Jag tror att det är ungefär så det har tänkt i Umeå med det projektet de håller på med

Upp till toppen
Annons: