Annons:
Etikettledsagarservice
Läst 2673 ggr
[SvenA]
2010-05-13 16:44

Upplands-Bro kommun dyt för synskadade

Är man blind och rullstolsburen så är det mycket dyrt att bo i Upplands-Bro kommun

stolsburen så är man helt beroende av en anna persomn för sin förflyttning och ledsagningen i Upplands-Bro kostar 152 kronor i timmen och minidebetering är 1 tmme

det betyder följande

Att köpa en glas kostar då för mig 10 krnor plus 152 = 162 kronor

För deltagande i ett föreningsmöte på 3 timmar som för de flesta är gratis så bir kostnaden för mig 456 kronor plus extra avgift till färdtjänsten ppå 40 krnor

det kostar för mig då 496 kronor för andra är det gratis

Skulle man vilja besöka en konsert och samtidigt ta en bit mat efter så blir kostnaden för mig om man säger att konserten tar 2 timmar och restaurangbesöket tar 2 timmar och resan stockholm tur och retur blir minst 2 timmar jag får alltså en extra avgift på 912 kronor`+ 40 för färdtjänsten

Som ni märker så är det väldigt dyrt att vara både blind och rullstolsburen och bo i Upplands-Bro

Man ska också betänka att ´dett är inte bara att ringa och säga till att jag nu vill göra en viss sak det jag ska göra måste jag planera lång tid i förväg jag kan alltså inte om det är fint väder och helt plötsligt är sugen att göra något spontant ringa och beställla ledsagare för stunden

Annons:
[Beavis]
2010-05-13 22:17
#1

Det låter jobbigt. jag har varken ledsagae eller bor i Upplands-bro så jag vet inte vad det brukar kosta eller ska? Men jag trodde sånt var mer eller mindre gratis för handikappade enligt LSS??

[SvenA]
2010-05-14 10:28
#2

Blir man klassad som tillhörig någon av personkreserna så är det kostnadsfritt för den som har behovet men blir man inte ansedd tillhöra LSS så är det de olika kommunernas avgifter som gäller och deär olika i de flesta kommuner och vissa kommuner tar ut avgifter på upp till 390 är det högsta jag har hört talas om

så nog är det dyrt att vara i behov av ledsagarhjälp om man inte tillhör ´de olika personkretserna poch dessa avgifter gör det inte speciellt lätt för oss som är beroende av ledsagning

Dessa avgifter gör oss väldigt begränsade se bar vad en enkel glas kan kosta om man tar den dyraste kommunen glassen som kostar en vanlig medborgare 10 krnor och för den som har behov av ledsagning 400 kronor det är en viss skilnad

[Beavis]
2010-05-14 20:04
#3

Att inte du som är multihandikappad får den kostnaden betald är ju skamligt. Att vara både blind och rullstollsbunden men samtidigt mentalt frisk är ju nästan det totala handikappet… Du har hamnat mellan stolarna tror jag? Du borde överklaga upp så högst det går! Säger de fortfarande nej så får vi ta till gerilla taktik nationalsocialministern m¨ste ju för fan ta sig samman.

[SvenA]
2010-05-14 20:43
#4

Jag kommer att fortsätta kämpa på jag vill för närvarande inte skriva allt jag har gjort ännu då det fortfarande pågår en del

[Beavis]
2010-05-14 20:46
#5

Okej sktbra kämpa. Med lite tur kan du kanske få klarhet i socialtjänstlagen eller få till en ändring i rätt håll om du river det så långt. Anlita en mediakåt kändisadvokat så kanske nåt händer? han kan kanske göra det "Pro bono" bara för uppmärksamheten .

[SvenA]
2010-05-15 09:47
#6

Nan måste kunna lagen en del för att orka hålla på med sådanthär

Jag hasocialtjänstlagen i datort och även en del andra lagar för det gäller att kunna hänvisa till vad lagen säger när man vill påtala debrister som finns

Jag avskyr att man helatidenvill försöka förhindra att vi alla mäniskor som har ett fumktionshinder ska ha det sämre än så kallade friska i samhället .

Jag anser att vi alla ska ha samma möjligheter till ett värdigt liv och då ingår det attt en del mäniskor behöver praktisk hjälp av andra och det måste samhället kunna ställa upp med om man ska mena det man påstår att alla mäniskor har samma värde

Vi har i dag ett samhälle där vi bryr oss om varandra allt mindre och det är inget bra samhälle anser jag vi föds alla till världen på lika sätt och vi kommer alla att dö det är det enda vi med säkerhet vet och varför kan vi då inte vara rädda om varandra och hjälpa varandra så att alla får ett värdigt liv har jag svårt att förstå

Det är väl bättre att vi hjälper varandra än att vi hela tiden försöker förstöra för andra det gäller på alla områden i livet och samhället

Annons:
[Beavis]
2010-05-16 14:00
#7

Vindarna blåser västerut idag och folk i allmänhet anser att sjuka och handikappade skall skötas i hemmet av familjen och ibnte betynga skattebetalarna. (förutsatt att det inte är deras egna släktingar).

Svenskar av idag vill inte vara med och betala för att vi som inte är fullständigt funktionsdugliga ska vara med i samhället på lika villkor

[SvenA]
2010-05-16 14:46
#8

Det sstämmer verkligen me de har inte förstått att de själva kan bli drabbbade om en sekund och då kommer det att låta helt annat

[Beavis]
2010-05-16 17:09
#9

Så är det ju man tror ju aldrig det ska hända en själv

Upp till toppen
Annons: