Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1116 ggr
[SvenA]
4/4/10, 2:52 PM

Varför detta otyg?

Varför ska det hela tiden vara så att man ska behöva skriva in en massa siffror eller bokstäver som visas i en speciell bid dettta otyg utestänger oss som läser med skärmläsare då dessa inte kan tolka dessa bilder med en massa tecken eller siffror

Så sluta upp med dettta om ni vill ha kommentarer från oss och samtidigt menar att alla ska kunna vara med

Annons:
[SvenA]
4/7/10, 10:48 PM
#1

Jag fick höra i dag att man hellre tar bort möjligheten att kunna göra kommentarer i en tidning än att göra det möjligt för oss som läser med skärmläsare att få den möjligheten

detta visar på hur svårt det är attt få folk attt

förstå att även vi vill kunna vara med i samhället

DesK
4/9/10, 11:10 PM
#2

Tanken med detta är väl att så kallade spambots inte ska kunna kapa den aktuella tråden.

Tekniken för att lösa dessa problem finns, men viljan hos sajtägarna är det nog sämre med. Dessutom finns ett problem hos de som skapar programmen för att läsa med skärmläsare. Det finns mänger av skärmläsarprogram, men landstingen har en snäv upphandling och sannolikt dåliga kunskaper i ämnet.Alla som läser med skärmläsare borde ha rätt till senaste den teknologin och hjälpmedlen som finns på marknaden.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sigrid-pa-Pottan
4/26/10, 12:30 PM
#3

Jag har ju också vid flera tillfällen redogjort för hur störd jag blir av det här ständigt återkommande fenomenet, som diskriminerar oss som inte ser fullt ut.

Men det FINNS faktiskt sajter som har fungerande alternativ! Det ställs t ex en fråga med ett självklart och enkelt svar. Frågan är skrivet i klartext, och följs av ett skrivfält där svaret ska fyllas i. Ett alternativ som jag tror fungerar för en majoritet av synskadade i alla fall, samt givetvis även för de som är "fullfungerande".

Så alternativ finns, om det sedan handlar om avsiktlig diskriminering av oss som inte ser eller bara slöhet hos de sajtansvariga låter jag vara osagt.

[Beavis]
5/20/10, 11:36 AM
#4

Det man måste efterfråga är troligen en form av standard bland skärmläsare och dess olika program för att göra det lättare att utveckla lösningar. Spambots är ett otyg som måste bort så dessa lösningar behövs ju just nu vi får hoppas att tekniken sigrid pratar om slår igenom.

DesK
5/20/10, 11:49 AM
#5

i första hand tror jag att det mest handlar om okunskap hos sajtansvariga och inte avsiktlig diskriminering. Folk fattar helt enkelt inte hur skärmläsare fungerar och många orkar eller vill inte sätta sig in i hur de fungerar. Återigen handlar det om att vi måste hjälpas åt att informera.
#4 Jag instämmer!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sigrid-pa-Pottan
5/20/10, 9:45 PM
#6

#5 Jo visst tror jag också att det är okunskap och tanklöshet det handlar om. Men ibland när jag är på dåligt humör så blir jag kanske lite för sarkastiskFlört

Annons:
[SvenA]
5/20/10, 10:21 PM
#7

Det värsta är de personer som säger att de hellere lägger mer än anpassar sidorna så attvi kan läsa dem

[Beavis]
5/20/10, 10:40 PM
#8

#7 Det är ju otåliga människor utan empati. Jag som ibland skriver egna hemsidor försöker ju alltid göra dem så bra jag kan, så att de kan läsas som jag vill ifrån de flesta olika weepläsare. Om jag hade kubnskapen att göra dessa identifieringsprogram för att undvika "spambots" Hade jag självklart också velat göra sidorna så att även skärmläsare kunde använda dem.

Men som några andra sagt ovan så är nog rtyvärr okunskapen om problemet stor. Jag själv har inte tidigare vetat något direkt om dessa.

Upp till toppen
Annons: