Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1940 ggr
NaimaG
1/23/10, 5:34 PM

Hur får jag hjälp?

Jag är mörkerblindvilket innebär att jag inte ser ett smack i mörker utom på upplysta områden och ser i grå dimma om dagarna men jag får inte någon hjälp utan anses kunna klara mig finnemang med glasögon trots att jag rasar i backen påväg till jobbet mina tidiga mornar när det är päcksvart ute. Och köra bil utan glasögon anser ögonläkaren att jag klarar.

Ögonläkare jag gått till anser att jag inte är mörkerblind utan ser inget pga som jag fick höra det "ovilja och koncentrationssvårigheter". Mina andra handikapp skulle tydligen vara grunden till att jag "inte vill se" som de påstod.

Jag har inte varit hos en ögonläkare på många år i rädsla av att gå igenom samma sak igen och försummas. Men min syn är så suddig och dålig att det ger mig migrän med jämna mellanrum.

Vad ska jag göra när de ögonläkare jag gått till säger att jag enbart har ett litet synfel? Detta konstaterade de enbart av att låta mig kolla på en bokstavstavla och That's it. Att jag skulle vara mörkerblind är obetänkbart i min ålder enligt dem.

Annons:
NaimaG
1/23/10, 5:36 PM
#1

Tilläggas ska att jag ALLTID går med huvudet ner i backen när jag går för att se vart jag går. Lyfter jag huvudet och går så ser jag ingenting neråt eller åt höger eller vänster utan har enbart klar syn 30-50 meter rakt framför mig (dagstid).

[SvenA]
1/23/10, 6:57 PM
#2

Det enda du kan göra är att försöka hitta en ögomläkare som tar sig tid och undersöker dina ögon ordentligt

Det beror lite på vad du bor om det finns flera läkare för du har all rätt i värden att byta läkare om du inte är nöjd

Att åldern skulle vara avgörande för om du är mörkerblind har jag mycket svårt att förstå

Får du bara en läkare att konstatera vad det är för fel på dina ögon så är det sedan syncentralen som hjälper dig med de hjälpmedel du kan behöva

De kan även hjälpa till med att du fåren rehablitering

Upp till toppen
Annons: