Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 9005 ggr
Casiopeia
1/24/10, 7:07 PM

Telefon?

Jag funderar över vad det finns för telefoner för synskadade. Min sambos mormor har en ögonsjukdom som sakta men säkert gör henne blind. Hon har tidigare kunnat använda en telefon med extra tydliga, stora knappar- men nu fungerar inte det längre eftersom hon ser så illa. Tänkte att det måste väl finnas någon telefon med upphöjda tecken eller punktskrift? Vart hittar man det?

Sen funderar jag rent allmänt hur det fungerar med hjälpmedel. Visst måste man kunna få sånt billigare eller gratis om man är funktionshindrad? Vem tar man kontakt med som anhörig?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
[SvenA]
1/24/10, 8:35 PM
#1

Det finns en bra telefon som Doro tillverkar jag köte minpå Clas Olsson kostnad omkring 1000 kronor och den talar om vilket nummer man slåroch är även en högtalartelefon

Fungerar väldigt bra tycker jag

När det gällr hjälpmedel så finns det en hel del

ochhar så dålig syn att man inte kan läsa vanlig text så ska man kontakta en ögonläkare och få en remiss till syncentralen där man kan få vissa hjälpmedel

Det beror lite på vart man bor vilka hjälpmedel man kan få

Man kan ansöka om gratis mummerupplysning och då har man 1000 fria nummerupplysningar omåret och de kopplar även samtalen dit man ska

Är det mera du funderar över så fortsätt att fråga här så ska jag försöka svara på dina frågor

Casiopeia
1/26/10, 12:51 AM
#2

Tusen tack för svaren, jag ska ta en tur till claes ohlsson imorgon, det lät ju jättebra!

Ska forska lite i vad som gäller med hjälpmedel där hon bor, men det lät ju bra det där med nummerupplysning också.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[SvenA]
1/26/10, 8:55 AM
#3

Hör av dig om det är mera jag kan hjälpa till med

Jenna-Gun
1/26/10, 8:36 PM
#4

Har en tillsats med 6 programerbara knsppar.

Dessa knappar har jag  lagt in de vanligaste använda nummren.

Klicka på telefoni

Finns Här

Upp till toppen
Annons: