Annons:
Etikettarbete
Läst 1804 ggr
Ingemarius
2009-11-29 19:19

Sjukpenning eller socialbidrag efter nyår?

Hörde på radio idag 091130 ett program om att 54000 sjukskrivna ska ut i jobb nästta år.

Fick dock inte klart för mig om det gäller alla. (sjukbdrag resp. sjukpenning).

Kommer dom att rycka i synskadade också?

Annons:
[SvenA]
2009-11-29 21:17
#1

Det handlar om de som har varit sjukskrivna 150 dagar i rad och där inga rehabliteringsinsater är insatta

Det finns säkert även någon synskadad med i dessa totalt kommer det tydligen att hamna på 150 000 personer totalt

Det spelar ingen roll om man är halvt sjukskriven eller inte det ska gälla samtliga so

blir utförsäkra efter 150 dagar det är den längsta tiden man ska kunna vara sjukskriven

Ingemarius
2009-12-20 12:13
#2

Gissar att en del synskadade har sjukpension eller som det heter numera sjukbidrag.

Dras sjukbidragstagare in i svängen också?

[SvenA]
2009-12-20 12:25
#3

Det verkar som en del av ungdommarna kan råka ut för det men jag har inga säkra uppgifter på det ännu man har talat om det i alla fall

Jag vet att många går direkt från skolan till ett liv med förtidspension vilket inte borde behövas om man bara gav dessa en chans på arbetsmarknaden

Jag vet att Iris företagen fick lägga ner sin bemaningsverksanhet för unga synskadade på grund av för lite efterfrågan från företagens sida så synskadade är en av de grupper som har det svårast att komma in på arbetsmarknaden

även om många är högutbildade så får de inga rbeten på grund av synskadan

Ingemarius
2009-12-20 19:40
#4

Vad ska jag tro om min egen framtida försörjning?

Snart 60 som kämpat med synskada hela vuxenlivet. Snart klarar jag inte jobbet längre.

Tidigare har man vetat att "man kan ju alltid sjukskriva sig" eller t.o.m. få förtidspension. Inget av detta har dock utnyttjats -har till och med opererat mig på flextid!

Nu börjar jag dock se riktigt dåligt .

Skulle nog acceptera sjukbidrag/förtidspension.

Men som det har blivit nu törs man väl inte försöka gå ner i arbetstid ens utan att bli skickad på kurser/utrdningar?

Inte verkar Fk vara något att luta sig emot efter vad som rapporteras nästan dagligen?

Finns det någon med färska erfarenheter?

[SvenA]
2009-12-20 19:46
#5

Det kostar inget att söka förtidspension vad man behöver är ett läkarintyg på sitt seende i detta fall

Är man inskriven på syncetralen så finns det kurator hjälp att få beronde på vart man bor

Det är ingen höjdare att försöka få ett arbete om man ser väldigt dåligt och behöver hjälpmedel för att klara av ett arbete

Upp till toppen
Annons: