Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2397 ggr
[Anega]
11/12/09, 5:26 PM

Bra hemsidor

Hej!

Jag jobbar med att bygga hemsidor och vill gärna att de ska fungera för alla människor. Nu ska jag göra en butik, e-handel, och undrar om någon här har exempel på webbutiker som ni tycker fungerar bra och varför de gör det. Jag har tittat på lösningar från http://shop.textalk.se/ehandel/ men det verkar inte som om de gör alla formulär så att det är tydligt.

Annons:
[SvenA]
11/12/09, 6:29 PM
#1

Det finns en bra artikel här på sajten om hur man bygger tillgängliga sidor den finns högst upp till vänster

Vi som läser med skärnläsare ser i regel inte hur sidorna ser ut

Vad man ska tänka på rent generellt är att ha bra kontraster och att man hamnr på rätt ställe när man klickar vi klickar med insert och vandrar runt med tab

Viktigt är också om man har bilder med är att man har en utförlig bildtext som verkligen beskriver vad bilden vill säga

Lycka till

[Anega]
11/13/09, 2:13 PM
#2

Ja, jag läste den artikeln och har läst en massa i ämnet. Det jag mest undrar är om det finns någon av alla de färdiga butikslösningar som finns som funkar bra för synskadade eller om man ska bygga det från början.

[SvenA]
11/13/09, 3:29 PM
#3

Jag tror att du känar på att bygga från start för at den ska bli optimanl

Vill du ha hjälp med att testa om den fungerar bra för oss med skärnläsare så är det bara att höra av dig

[Anega]
11/13/09, 4:06 PM
#4

Tack, jag hör gärna av mig igen när det är testdags. Dröjer några månader dock.

[Anega]
11/13/09, 4:10 PM
#5

Förresten, finns det någon statistik över hur många synskadade som använder internet i Sverige?

[SvenA]
11/13/09, 4:53 PM
#6

Nej det det finns inte någon sådan statistik

det är inte alla som talar om om de är synskadade och det är många som avstår på grund av att det fortfarand är så otillgängligt för många av oss

Och det är inte alla som får de hjälpprogram som finns på marknadem i forma av skärmläsare eler förstoringsprogramm så det finns begrämsningar för nånga som kanske skulle vilja vara aktiva på internet

Annons:
[Anega]
11/20/09, 10:18 AM
#7

Hej igen, en fundering till. I toppen av den här sidan finns ju Hoppa-till-länkar till olika delar av sidan, innehåll med mera. Är det bättre att göra så än att använda html-attributet accesskey så att man med hjälp av tangenterna kan hoppa till innehåll? Som dom har gjort på till exempel funkanu.se

Sen har jag en fråga till. På en del sajter finns det ju speciella knappar där man kan förstora text. Är det bra eller är det enklare att själv ställa in sin webbläsare att visa större text?

[SvenA]
11/20/09, 2:01 PM
#8

Det finns en massa dold text på dennna sida som bara skärnläsaren ser här fungerar det i princip väldigt bra för oss med skärmläsare

Det finn ensajtkarta här som är mycket lätt at använda och fungera bra

Jag som är van vid det här har en del knep för att förflytta mig snabbare runt i stället för att bara tabba mig runt som öär det mest vanliga sättet att gå runt på sajten

När detgäller förstoring så fungerar det väl med att trycka Ctrl och skrolla

Behöver man mera förstoring så finns det helt amdta förstoringsprogramm som man annvänder

Det finns både med enbart förstoring och förstoring med talstöd

[SvenA]
11/20/09, 2:03 PM
#9

Den länk du la upp fungerar inte

[Anega]
11/20/09, 2:57 PM
#10

Oj, nytt försök: http://funkanu.se/

[SvenA]
11/20/09, 4:45 PM
#11

Det var en verklig dålig sida som inte fungerar alls som man kan vänta sig

Jag sökte på tillgängliga webbsidor och kunde inte komma dit överhuvudtaget med min skärmläsare

Så det är ett verkligt skräckexempel och det ska vara ett företag som sysslar med tillgänglighetsfrågor

Det är ingen bra marknadsföring

Nu förstår jag att synskadades riksförbunds sida fungera dålig för det är det företaget som har fixat deras nya sida

[Anega]
11/20/09, 5:06 PM
#12

Då förstår jag varför det fungerade så dåligt när jag testade den inbyggda röstläsaren (eller vad det heter) som finns i macen. Jag kom inte vidare på sidan alls.

[SvenA]
11/20/09, 5:37 PM
#13

Jag har skrivit till företaget och påpekat att det ite fungerar alls

Annons:
Upp till toppen
Annons: