Annons:
Etikettövrigt
Läst 1594 ggr
jbson
10/7/09, 2:56 PM

Hur ser det ut i synskadades drömmar?

Hej, jag heter Johanna och jag läser till undersköterska. Jag håller på med ett skolprojekt (fördjupningsarbete) i psykologin och det ska handla om, om synskadade och deras drömmar, drömmer ni så som en seende gör? alltså precis som om det vore verkligt! färger, ansikten, rörelser mm. Det låter jättekonstigt! men jag har funderat väldigt länge på den frågan och nu hoppas jag att jag ska få svar och göra ett riktigt bra fördjupningsarbete.

Jag är själv uppvuxen med en synskadad pappa, han förlorade synen när jag var runt 5 år. Det berodde på hans diabetes… Jag fick tidigt ta annsvar och blev hans lilla "ledarhund" … Tyvärr miste jag min pappa när jag var 12år. och det är nu 22 årsedan.

Hoppas på många trevliga svar

Mvh

Johanna

Annons:
[SvenA]
10/7/09, 3:23 PM
#1

Jag drömmer mera i bilder numera sedan jag tappade synen för drygt tre år sedan jag ser även texter i drömmar vilket jag inte gjorde när jag såg

jbson
10/7/09, 3:34 PM
#2

Hej!

Intressant att dina drömmar har ändrats! att du nu har börjat att drömma i bilder. På hur vis ser du texterna? kommer dem upp på typ lappar eller bara som ren text? Hade du full syn tidigare?

Ibland tror jag tror att hjärnan spelar oss ett spratt.

Undra om man drömmer annorlunda om man skulle varit född blind? och inte fått alla synintryck som en seende har fått…

[SvenA]
10/7/09, 3:55 PM
#3

Texterna kommer i olika samanhang

Jag ser och kam läsa vissa texter i drömmen

det kanske beror på att jag alltid har läst mycket och skrivit en massa texter vem vet

jbson
10/7/09, 4:19 PM
#4

Ja, minnena finns ju alltid kvar! dem förlorar man ju inte med synen… & tur är väl det!

jbson
10/13/09, 5:23 PM
#5

Önskade att många fler villa dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter…

Det går också bra att inboxa mig.

Mvh

Johanna

[SvenA]
10/13/09, 7:04 PM
#6

Jag kan bara beklaga att inte flera vill berätta

så att du får ett brett underlag

Du kan prova på

http://smartlist.nu/listor/listinfo/sis

Det är olika e-postlistor som synskadade är med i

Annons:
Jenna-Gun
10/14/09, 2:33 PM
#7

Jag drömmer alltid sim seende.

Ser menyerna från datorm om jag blundar.

Du kan väl göra lite reklam för sajten så kanske det blir fler svar.

Kram

jbson
10/15/09, 1:22 PM
#8

Hej igen, ja jag vet inte - kanske är det svårt att komma ihåg sina drömmar. Det är nog inte alla som kan berätta vad dem har drömt heller… Men jag fortsätter att söka fler svar…

Smartlist sidan var riktigt svårhanterad tyckte jag… anmälde mig men kom inte riktigt vidare…

Jenna-Gun Tack för ditt svar! =)

Jag hoppas att jag tolkar ditt svar rätt, sim seende - du menar att det är lite suddigt, som om du vore under vattnet? Är det lite kisande också?

Mvh

Johanna

[SvenA]
10/15/09, 1:33 PM
#9

Smartlist består av en massa olika e-postlistor

som tar upp olika ämnen

Den som skulle vara aktuell i ditt fall vore SIS listan där man tar upp olika ämnen men det är i regel en liten grupp abv folk som debatterar där

det är en dryg hamdfull grupp som hela tiden syns där

jbson
10/15/09, 1:34 PM
#10

Ok, jag provar igen…

Tack! =)

jbson
10/30/09, 2:01 PM
#11

Hej igen… Den här länken hittade jag idag på Synskadades Riksförbund…

http://www.srfriks.org/Bra-att-veta/Fragor-och-svar/Drommar/

Är det någon som känner igen sig?

[SvenA]
10/30/09, 2:55 PM
#12

Visst känner man igen sig

Upp till toppen
Annons: