Annons:
Etikettböcker-och-taltidningar
Läst 2093 ggr
[SvenA]
2009-09-11 15:45

Taltidningar

Det finns en mängd taltidningar runt om i landet tippsa oss om dem i denna tråd

Annons:
[SvenA]
2009-09-11 15:48
#1

I stockholms län får vi

Läns och Riksnytt som ni hittar här

http://www.ljudportalen.se/srfabi/lansnytt/

ElLobo
2009-09-13 02:53
#2

Örebro Läns Landsting: Öringen    

Hos Talboks- och punktskriftsbiblioteket finns länkar till länstidningar, kommuntaltidningar och regionala och lokala tidskrifter i anpassad form från föreningar och organisationer samt personaltidningar i anpassad form från företag.

Varje tidskrift presenteras med utgivare, kort beskrivning av innehåll, hyllsignatur för biblioteksklassificering, medieslag, utgivningsplan, producent eller annan kontaktuppgift samt uppgift om hur man prenumererar.

TPB

[SvenA]
2009-09-13 10:33
#3

#2 Tack för informationen det är alltid bra med information

Jenna-Gun
2009-09-16 22:03
#4

Vad är en taltidning.

I Jämtlamd har det funnits eller finns fortfarande (vet ej)

Östersunds Posten som man kan prenumerera på i kassettform.

[SvenA]
2009-09-16 22:17
#5

Taltidning är ebn tidning som ges ut på CD och det är i regel lokala saker son kommunerna ligger bakonm det kan även vara länstidningar

Om du klickar på länken i #2 så får du ett exempel på en som SRF stockholns län ligger bakom

sisal
2009-09-17 02:15
#6

Det finns även radiotidningar som faktiskt inte ska jämföras med en taltidning, har jag fått lära mig.

En radiotidning är alltså den lokala tidningen som läses in, lokalt och numera sänds via Kaknästornet till en mottagare hos lyssnaren som heter Adela.

En taltidning får endast det med synskador prenumerara på, en radiotidning kan människor med synnedsättning, dyslexi, trycksvärte allergi eller andra funktionshinder som gör att du inte kan hålla/läsa en papperstidning prenumerera på.

Radiotidningens framtid är dock hotad…Man vill ersätta oss "riktiga" människor som läser in den med, rätta mig om jag har fel, talsyntes. Kan programmet heta Daisy?

Vilket jag personligen tycker är jättetråkigt.

Annons:
[SvenA]
2009-09-17 07:28
#7

heta Daisy är ett ljudformat uppbyggt på MP3 formatet ock kan spelas i en MP3 spelare

Att det kommer mera talsynteser i produktionen av ljudfiler ser jag inte som någon nackdel annat än att de tar bort en arbetsuppgift

Dagens talsynterser märker man inte att det är ett program som läser upp saker

Jag själv annvänder talsyb´tes hela dagarna

och det märks ingen skillnad på den rösten och någon annan röst det är i vissa lägen till och med bättre än vissa inläsare

Jag tror att talsyntes program kommer att bli väldigt vanligt framöver då den som skriver en text själv kan producera en ljud CD

Den producerar du i din egen dator så det kan vem som helst som har en dator göra

[SvenA]
2009-09-17 07:45
#8

Taltidningar är till för personer som ite klarar av att läsa svartskrift på grund av sitt funktionshinder så det är inte bara till för synskadade

Upp till toppen
Annons: