Annons:
Etikettsynskador
Läst 8426 ggr
DesK
2009-08-25 19:40

Blåsor på näthinnan/ gula fläcken problem

Hej!

Är det någon här som har efrarenhet av blåsor på näthinnan? Det ser alltså ut som om näthinnan släpper från bakgrunden och bildar en eller flera blåsor. Jag drabbades av detta för 16 år sedan och sedan försvann det och lämnade små ärr efter sig. Nu har detta dykt upp igen, vilket inte känns så trevligt. Jag har ca + 12 på båda öganonen, men ännu funkar det bra med glasögon eller kontaktlinser.

Vidare drabbas jag sedan 16 år av återkommande iriter (regnbågshinneinflammationer), det var genom dessa som blåsproblemet upptäcktes + att man då även upptäckte något fel på gula fläcken.

Jag är tacksam för alla tankar och idéer som ni vill dela med er av angående detta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[SvenA]
2009-08-26 21:10
#1

Jag vet inget om detta men problem med gula fläcken är vanligt när man kommer upp i åren

Jag hoppas att de kan göra något åt dina problem

DesK
2009-08-26 21:24
#2

Tack för ditt svar SvenA!

Vet dock inte riktigt om 34 år kan kallas för att ha kommit upp i åren. Det var vid denna ålder som problemen upptäcktes. Just nu känner jag mig mer orolig för de där blåsorna på näthinnan som också de dök upp då när jag var 34 år. Nu har dessa plötsligt kommit upp igen. Eftersom jag drabbas ofta av iriter så kollar ju ögonmottagningen även ögonbotten, därför vet jag att det har hållit sig rätt lugnt fram till nu.

Vad jag vet finns inget att göra åt iriterna mer än cortisondroppar och cyklogyldroppar och mot blåsorna på näthinnan finns det ingenting alls att göra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2012-03-16 11:22
#3

Läste nånstans att de börjar komma underfund med hur man kan få bukt med dessa problem, men dessvärre kommer jag inte ihåg var. Just nu verkar i alla fall mina problem rätt lugna. Iriterna kommer och går, men blåsorna verkar ha lagt sig igen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Leffe
2012-03-16 14:19
#4

Det är ju skönt det i alla fall

Anterrabae
2012-03-24 22:59
#5

Mina cystor och blåsor har främst hållit sig i gula fläcken, men nu senast så såg man att jag även hade blåsor under gula fläcken som om den släpper från underlaget.

Min läkare hävdar att det är samma typ av inflammation som vid irit, fast bakre och kallas då uveit. Man kommer främst åt dem med kortison, antingen som spruta i bindehinnan om det är på ett öga eller som systemisk behadling med tabletter, om båda ögonen är drabbade.

Har på senare tid läst att parasiter kan ge sådan inflammationen och blåsor/cystor också. Men är inte fullt påläst där än. Har dock fått det delvis bekräftat av min ögonläkare, även om hon inte vill säga att jag har parasiter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: