Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 2963 ggr
Imasy
2/13/09, 1:28 PM

Ni som har djur.

Ni som har djur, hur klarar ni av att ta hand om dem om ni inte kan se? Eller får ni hjälp av assistent? Har alla synskadade rätt till assistent-hjälp?

Tänkte att den kanske är svårt att rensa kattlådan om man inte ser vart högarna ligger. Eller att man kanske inte riktigt kan klippa tovan på sin hund.

Hur får man det att gå ihop? För jag gissar på att många synskadade även är djurägare?

Annons:
[SvenA]
2/14/09, 9:21 AM
#1

Jag har inte djur själv

Synskadan i sig själv berättigar inte automatiskt tillat man har assistanshjälp

Men det fungerar likadant för oss som den som ser skillnaden är att vi ser med händerna vi känneross fram

Och någon assistans för att få hjälp med djuren får man inte det får man i så fall bekosta själv

Faktum är att man får inte ens ledsagare för att kunna förflytta sig i samhället hur som helst vi ingår inte heller i den grupp som har rätt till asistans enligt lagen om särskilt stöd och service åt vissa funktionshindrade (LSS) utan vi

måste söka vanlig hemtjänst och bekosta deta själva

De som ingår i LSS lagen betalar staten för

Vi har heller inte rätt till att ha ledsagare med oss om vi åker färdtjänst utan att betala en extra avgift för ledsagaren

Vi är alltså den enda grupppen i samhället som måste betala för att få ha våra ögom med oss när vi är ute i samhället ledsagaren är ju våra ögon

Mezzzanina
2/18/09, 1:08 AM
#2

Jag är synskadad och har fem katter och två råttor som jag sköter själv.Men jag är som sagt inte blind.Jag har enbart blinda fläckar i mina ögon på många ställen samt att allt jag ser är regnbågsformat.Men om du har ordentligt med kattsand i lådorna så känner du skillnad i tyngden på det du lyfter med skopan.Man kan köpa klumpbar sand och om man rör runt lite med skopan så känner man vart klumparna finns.Så det är ingen omöjlighet att ha katter som synskadad.

Sigrid-pa-Pottan
2/18/09, 11:37 PM
#3

Är hästägare sen närmare 40 år och synskadad dito sen snart 2 år. Klarar det vardagliga skapligt tack vare snäll sambo och i viss mån grannar som ställer upp. Har i nuläget 4 yngre individer, av vilka en 4-åring borde ridits in vid det här laget men pga mutt tillstånd har inte så mycket hänt. Vill dock inte ge upp helt, har förstått att det finns folk som ser ännu sämre än vad jag gör och som rider sina egna hästar occh tjurig som jag är anser jag att då ska jag okså klara av det. Men det är nog nästan ett måste med assistans i form av till exempel ridsällskap då, och det verkar dessvärre saknas häromkring.

Vad som annars oroar mest är om något djur skulle skadas eller bli sjukt. Även då står man sig nog slätt utan tillgång till seende hjälp.

Ett antal katter ingår också i menageriet.

Upp till toppen
Annons: