Annons:
Etikettsynskador
Läst 5346 ggr
Tatsja
10/23/08, 1:23 AM

Grå starr

Har sedan 40 år burit glasögon. I julas fick jag byta till starkare och helt plötsigt så såg jag att läsa texten på teven. Men säg den glädje som höll i sig.
Efter cirka 3 månader fick jag börja kisa med ögonen igen. När jag var ute och körde, så såg jag inte att läsa skyltar förrän de var riktigt nära. Tur jag såg bilarna i alla fall.

Fick ett erbjudande om att få en laserundersökning gratis. Självklart tog jag den. Läkaren på den mottagningen ringde och sa att jag inte var någon lämplig kandidat, då jag hade grå starr på båda ögonen.

Beställde tid hos ögonläkare som också konstaterade det och han sa åt mig att det gått fort. Om inget görs, så är jag blind nästa år.

Så nu går jag och väntar på operation av ögonen. Först det ena och efter ett tag, det andra.

Skönt att få ett besked vad det var för fel och glad att det inte var grön starr. Grå starr går att åtgärda i alla fall. Men jag vill ha den nu.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[SvenA]
10/23/08, 7:23 AM
#1

Har dom kollat så att det inte är någor mer än grå starr då

Och det gäller att ligga på och fråga ofta hur långt fram i kön man är för att det ska hända nåkot

Tatsja
10/23/08, 9:07 AM
#2

Jag har ju synfel, men det är ju därför jag bär glasögon. Har varit hos ögonläkaren. Står i prioriteringskön. Vad det nu innebär. Frågade min husläkare och han sa att det troligen är att jag ska få göra operationen snabbare. Hoppas det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
10/23/08, 11:40 AM
#3

Det var så det startade när jag tappade synen de trodde då att det var grå starr bara men det visade sig sen att jag även hade en infektion på synerven det var den som slog ut synen

Tatsja
10/24/08, 12:39 AM
#4

Jag frågade speciellt om det kunde vara något annat, men fick till svar att det inte var det. Vi får se hur synen blir efter operationen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
10/24/08, 7:18 AM
#5

Det låter betryggande

Tatsja
10/24/08, 9:40 AM
#6

Hoppas det i alla fall

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Tatsja
11/12/08, 11:44 PM
#7

Nu ska jag till vårdcentralen den 28 november. Då ska jag passa på och be att han hör efter när min operation av ögonen ska bli av.

Märker att synen har förvärrats sedan i somras.

 Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emiya
11/14/08, 12:38 AM
#8

#7 Tjata på, Tatsja, ge dig inte! Ring och fråga hela tiden var nånstans du är i kön. Tala om att synen förvärrats. Ligg på! Annars finns risken att de "glömmer bort" dig.

Du får berätta hur det går den 28:e! Lycka till, i alla fall!

Tatsja
11/14/08, 8:03 AM
#9

#8 Precis vad jag tänkt att göra. Har för mig vi har sjukhusgaranti på 3 månader.

Väntade väldigt länge på gall-operationen. Sa åt min läkare och det var på en fredag. Måndagen ringde de och sa att jag skulle läggas in för operation på onsdagen.

Blev lite chockad men samtidigt glad. Tack vare min läkare.

Skönt att den operetionen är avklarad.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
11/14/08, 12:02 PM
#10

Man måste tyvärr håla på och jaga dem annars händer det inget alls och man hamnar hela tiden på undamtag

Tatsja
11/14/08, 12:11 PM
#11

Det vet jag. Tur jag ska till läkaren snart. Då får han skicka påminnelse.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsja
11/16/08, 8:14 AM
#12

Bara en liten dum, konstig fråga från en som är lite rädd.

Någon som opererat sig mot grå starr kanske kan svara.

  1. Är det otäckt när de opererar?
  2. Känner man något
  3. Hur är det efteråt? Alltså när man kommer hem.
  4. Hur lång tid tar det innan man märker skillnad?
  5. Om man som jag, ska göra båda ögonen. Gör de båda på en gång, eller får man
    vänta på det andra ögat och hur länge i sådana fall?
  6. När ska man skaffa nya glasögon?
  7. Kan man skippa vanliga glasögon när man går ut och använda vanliga solglas?
  8. Får man tillbaka full syn, eller måste man laseroperera sig efter?

Detta är några av de frågor jag går och grubblar på. Som det är nu, har jag tre par glasögon. Terminal, bil och sen de vanliga som alltid sitter på näsan. De har jag läsruta på också.

Hoppas någon kan hjälpa och lugna mig lite. Känns hemskt när jag tänker på ögonoperation. Att göra ingrepp någon annanstans på kroppen, känns inte lika otäckt. Är opererad flera gånger.Men ögonen.

Vet att man är vaken och sen ser när de kommer närmare, får rysningar bara jag tänker på det. Fast detta ingrepp måste göras om jag vill behålla min syn.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
11/16/08, 10:08 AM
#13

Fråga 1 Det är inte otäckt

Fråga 2 Man blir lokalbedövad med en salva så man känner inget

Fråga 4 Man märker skillnad direkt

Fråga 8 Man behöver inte göra någon laseroperation efteråt

Övriga frågor vet jag iag inget om så jag hoppas att någon annan kan svara på dessa

Annons:
Tatsja
11/16/08, 1:54 PM
#14

På fråga 1 så är det så att jag hatar när de kommer nära ögonen, även vid undersökning. Det är ju så att man ser allt. Tror det är orsaken till att jag är rädd.

Känns det inte grusit i ögat efter och hur lång tid sitter det i sådana fall i?

Så kände jag det efter undersökningen när jag hade fått massa medikament i ögonen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
11/16/08, 3:53 PM
#15

Det är klart att det kan kännas som grus i ögonen någon tid men det är övergående och jag har hört att man får droppar som ska tas ett antal gånger per dag efter så dessa ska väl hjälpa till med lindringen

Det är klart att du ser allt men sybeb försvinner enkort tid när man tar bort den ganla linsen

sär de som har blivit opererade men det går väldigt fort det tar viss bara ett par minuter den länsta tiden är när bedövningen ska verka

Så det är inget att vara orolig över

Det kommer att bli så mycket bättre sedan när det är klart

Tatsja
11/17/08, 5:28 AM
#16

Det är bara att hoppas.

Blir så irriterad över att allt ska vara så suddigt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
11/17/08, 7:15 AM
#17

Vadå suddigt jag tycker det bara är mörkt

Tatsja
11/17/08, 8:27 AM
#18

Haha. Mörkt var det när jag gick upp. Tog på mig glasögonen. Mobilen i ena handen och skulle gå till köket. Pang!

Höll på att ramla på Tatsja som låg i dörröppningen.

Det var så mörkt att jag inte såg henne. I och för sig är hon svart. Men jag tog emot mig på väggen med fel hand. Så nu gör den ont som bara den. Igen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsja
11/17/08, 8:31 AM
#19

Tror jag var väldigt trött i morse. Sov inte mer än en och en halv timme. Men det hände lite dråpliga saker.

Gick för att kolla upp fotbollmatcher som eventuellt ska spela idag. Tv-tidning och mobil i ena handen. Ut i köket. Satte på kaffe. Tog ner mugg och glas till mitt isvatten.

Sen gick jag till datan och skulle slå upp i tidningen. Men där låg den inte.
Letade som en galning efter den och min mobil. Helt plötsligt hade de fått fötter.

Tänkte att jag måste förlagt dem någonstans.

När mobilen ringde för väckning. Har den alltid på en speciell tid. Gissa var den och tidningen var.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

emiya
11/21/08, 12:43 AM
#20

Svar på fråga 5: De tar ett öga i taget med några veckors mellanrum. Så gjorde de på min svärmor i alla fall, på Sahlgrenska i Göteborg.

Önskar dig lycka till!

PS! Hur är det med handen nu?

Annons:
Tatsja
11/21/08, 9:50 AM
#21

#20 Tack för svar. då vet jag.

Menar du den som jag bröt i somras? Den är inte riktigt bra. Väntar att få komma till ortopeden igen. Tummen och handleden vill inte vara med riktigt. Om jag inte har stödskena så tappar jag allt. Men det är tur skenan finns.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Villavagen
12/5/08, 6:58 PM
#22

Hej! Det var tråkigt att höra att du har fått gråstarr. Jag har en son som också drabbats, han var bara 3månader när det upptäcktes att han hade tät gråstarr på båda ögonen. Idag är han 8 år och har kontaktlinser. När han läser bär han glasögon också. Han klarar sig bra, går i skolan som alla andra och har inga speciella hjälpmedel. Hoppas att operationen går bra för dig, och du börjar se bättre. Vi går på kontroller med vår son två ggr/år på St Eriks ögonklinik, där är dom verkligen skickliga och vi känner oss som vi är i trygga händer där.

Tatsja
12/6/08, 12:03 PM
#23

Inte roligt när en liten baby får det. Men tur de upptäckte det innan det gick för långt. Jag börjar bli lite nervös och orolig. Tur sonen är med och håller mamma i handen.Glad

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsja
12/10/08, 7:18 AM
#24

Idag är det dags. Vet ni någon som är nervös. Många verkar tro att det ska bli med laser, men så är inte fallet, Skalpell kommer att användas och då jag är vaken och ser hur de närmar sig ögat, så kommer nerverna på utsidan nu.

Sen får vi se när jag kan komma in till datan och berätta

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsja
12/11/08, 8:44 AM
#25

Operationen av ena ögat klart. Har problem med att hitta glasögon idag. Ont, skaver. Om ni någon gång använt linser och fått dem fel, tänk det ännu värre. Ögat rinner, men jag ser redan resultat. Speciellt när jag tittar på teve. Det blev det hela kvällen igår.

Fick lugnande när jag kom in och den började inte verka förrän jag kom hem. Sov mest hela eftermiddagen.

Andra ögat tas efter nyår.

Ha det gott och kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
12/11/08, 11:07 AM
#26

Kul att höra att det gått bra

Tatsja
12/11/08, 11:28 PM
#27

Jodå, det är bra. Att för en gång skull kunna se texten på teven och det utan att kisa. Men än så länge rinner det och skaver. Har plockat fram gamla glasögon. Bättre läsglas i dem. Växlar mellan de nya och de gamla.

Har nog ansträngt för mycket idag. Gör ont i huvudet. Tror allt går över senare.

Tron försitter ju berg, heter det.

Tur jag kan skriva och vet var tangenterna sitter. Brukar oftast känna om jag skriver fel bokstav, men felar ibland. Speciellt när jag är trött. Hoppas ni har överseende med det.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Ystadbo
8/31/11, 6:33 PM
#28

Hej alla gråstarrspatienter!

Jag är ny här och vill tala om att jag blev opererad på vänster öga idag för en vecka sedan. Höger öga ska opereras sedan.

Det har alltså gått 7 dagar sedan operationen och jag ser inte ett dugg bättre! Kan det vara så att det ibland tar lång tid innan synförbättringen märks, eller finns det all anledning för mej att vara orolig. Jag har fått återbesökstid den 8 september. Om ca 1 vecka. Ska jag vänta till återbesöket eller ska jag ringa ögonläkaren direkt? Vad tycker ni?

Ystadbo
8/31/11, 6:35 PM
#29

Jag upptäcker nu att det inte varit någon här inne sedan den 11 december 2008, så det var kanske förspilld krut att fråga någonting här.

[Beavis]
9/6/11, 10:50 AM
#30

Det är ingen som skrivit i denna tråd sedan dess och sajten har ingen värd tror jag så den ligger nog lite nere men förhoppningsvis är et kanske någon som tittar in och kan svara?

DesK
9/22/11, 3:34 PM
#31

Ystadbo hur har det gått för dig, efter din starroperation?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ystadbo
9/22/11, 9:36 PM
#32

#31 Désirée, tack för att du frågar! Det har nu gått fyra veckor sedan operationen, och jag ser varken bättre eller sämre. Enda skillnaden är att den nya linsen (om jag håller för det icke opererade ögat) ger ett vitt ljus och den gamla (om jag håller för det opererade ögat) ger ett gult sken. Linsen gulnar alltså med åren.

Så här gick min operation till:

Det var en kvinnlig läkare - inte den läkare som var "min" - som skulle operera. Nåväl, hon satte igång och lossade den gamla linsen med ultraljud. Tog ganska lång tid, tyckte jag. Sedan satte hon in den nya linsen. Då hör jag sköterskan som stod bredvid, säga: - Du har satt in den fel! Läkaren fick ta ut linsen igen och sköterskan fick hämta en ny lins. Redan här blev jag lite betänksam. Satte in linsen fel!!!??? När hon då skulle sätta in lins nr två, hör jag plötsligt "min" läkares röst, dirigerande opererande läkare! - Så för du in röret lite längre, sakta, sakta! En liten bit till! Såja, perfekt! Nu släpper du efter på höger sida, sakta, sakta! Och lite på vänster sida! Så, nu sitter linsen där den ska!

Vad är detta, tänkte jag. Är jag något slags försökskanin? Jag fick en återbesökstid av sköterskan, så efter tre veckor var jag tillbaka till den opererande kvinnliga läkaren. Jag frågade henne hur man kan sätta in linsen fel. Ha, ha, ha, det är leverantören som lägger dem fel i kartongerna, ha, ha, ha! Jaså, sa jag, det verkar lite slarvigt av leverantören! Sedan frågade jag hur det kunde vara att hon plötsligt behövde stöd av manlig läkare när hon skulle sätta in linsen. Ha, ha, ha, jo, han brukar skoja och komma in då och då. Jaså, sa jag, det var i alla fall ingen som skrattade. Kommer man in och skojar mitt under en operation? Oj, vad du är misstänksam, sa läkaren. Men hon såg ju på mätningarna, att jag såg mycket, mycket bättre nu. Det var märkligt, sa jag, jag ser inte ett dugg bättre! Jodå, nu behöver du inga glasögon när du ska se på långt håll! Det har jag inte behövt innan heller, sa jag. Men nu, sa läkaren, ser du mycket bättre på nära håll, nu räcker det med ett par billighetsglasögon när du ska läsa! Det använder jag redan, sa jag. Men, sa läkaren, du kan köra bil utan glasögon! Ja, det kan jag ju inte kolla, sa jag, jag har nämligen ingen bil! Ha, ha, ha, sa läkaren och nästan körde ut mej!

Detta skedde på Ystads Lasarett!

Kram Ystadbo / Ann

DesK
9/22/11, 9:47 PM
#33

Ann det där låter förfärligt! Tyvärr är jag mycket misstänksam mot sjukvården, då de för många år sedan behandlade mig mot epilepsi trots att jag inte hade epilepsi och jag sånär höll på att mista livet.

Jag tror inte att det spelar någon roll vilket lasarett man hamnar på, det verkar mest vara rena lotteriet om allt ska funka som det är tänkt tyvärr. Förlåt att jag är negativ! Skäms

Om du inte ser som du ska tycker jag absolut att du ska ta kontakt med vården igen och påpeka detta och om du inte får någon ordning på det hela kanske du bör överväga att anmäla den opererande läkaren.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
9/22/11, 9:51 PM
#34

Helt sjukt att det kan få gå till på det viset! Om opererande läkare inte har erfarenhet skall en erfaren kirurg vara närvarande och du ska definitivt bli tillfrågad om en "elev" får göra ingreppet? Definitivt oroande att hon inte såg att linsen var upp och ned, Jag antar att en ögonkirurg ska veta sånt.

Intressant berättelse för mig som inte har starr, Säkert för er andra också?

Fortsätt skriva på sidan att värd saknas betyder ju egentligen inte att den är död.

Annons:
Ystadbo
9/24/11, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Hej alla, och stort tack för er medkänsla!

Min bror bor i Malmö och han blev opererad för grå starr i våras. Privat i Malmö! När han kom ut från kliniken efter operationen såg han perfekt och allt i väldigt klara färger!

Min bror har sagt åt mej att få en "second opinion" hos hans ögonläkare i Malmö. Här i Ystad finns ingen privat ögonklinik.

Jag tycker inte att det verkar verkningsfullt att gå till en annan läkare och klaga på en kollega till honom.

Jag har tänkt vänta tills det har gått 8 veckor, eftersom doktor 
Agnieszka Noworuszko sa att det tar 6 - 8 veckor innan ögat är helt läkt.¨

Glömde förresten tala om att hon sa att mitt högeröga var nästan alldeles friskt och det behövde inte alls bli opererat!

"Min" läkare skickade iväg mej till "operationslistan" med förtur, och att jag så fort som möjligt skulle operera höger öga också!

Jo, i alla fall ska jag, när 8 veckor har gått, ringa till ögonkliniken och begära att man skickar kopia på min journal till mej, inklusive alla mätningsresultat. Då bör väl senaste besöket också vara inskrivet.

Sedan ringer jag till broderns läkare i Malmö och beställer tid för en "second opinion" och mailar min journal dit. Sen tar jag tåget till Malmö och talar med den läkaren och blir undersökt. Om någon anmälan ska upprättas, så vet nog den ögonläkaren hur den ska se ut och vart den ska skickas.

Jag uppdaterar så fort det händer något!

Kram på er alla! Nu ska jag och min gulleponke Challe gå sista rundan! Jag skickar med en bild på min cocker!

Ystadbo / Ann

[Beavis]
9/24/11, 11:18 PM
#36

Hej

Jag kan som sagt rätt lite om ämnet, Men varför vänta i åtta veckor om du misstänker att hon klantat till det under operationen? Borde det inte vara lättare att korigera om de upptäcker eventuella fel nu?

Du kan ju ha fått linsen upp och ned och baoh fram?

Min mamma jobbade på s:t Eriks med att labba sånt där. hade ju vart bra o fråga henne även om hon inte är läkare.

Ystadbo
9/26/11, 9:25 PM
#37

# 36 Hej Beavis!

Jag tror ju inte att insättningen av linsen 2:a gången blev fel, eftersom "min" läkare dirigerade dr Agnieszka! Men jag kan ju t ex ha fått en lins som var utprovad till någon som inte var behäftad med något synfel, alltså "fönsterplast"! Man vet ju inte. Men jag vill ge linsen chansen att bli OK, alltså vänta tills 8 veckor har gått.

Kram Ystadbo / Ann

[Beavis]
9/26/11, 9:27 PM
#38

Ok gör så det var bara en tanke ifrån en total novis.

DesK
9/26/11, 9:36 PM
#39

#37 Hum nu blir jag lite fundersam över ditt antagande att du kan ha fått "fel" lins i ditt öga!  Jag är kraftigt översynt (+11,5) och det är många läkare som har sagt att om jag låter ta bort min nuvarande lins och sätter in en neutral lins, så kommer jag sannolikt att få rätt bra syn.

En annan sak är att min gamle far på 85 år gjorde starroperation i Sydafrika för snart 2 år sedan och han har stora problem med synskärpan, trots att han enligt ögonläkare och optiker ser bra! (Här misstänker jag någon form av makuladegeneration)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ystadbo
9/27/11, 10:56 PM
#40

Vad jag menar med "fel" lins, är att den lins som sattes in i mitt öga, kanske inte korrigerade mitt synfel, som är ålderssynthet i första hand. "Fel" lins i detta fallet är ju som att jag tar på mej ett par glasögon med fönsterglas i, mitt synfel blir ju inte korrigerat, eftersom  jag inte kan läsa dagstidningen oavsett om jag har "fönsterglasögonen" på mej eller ej. Ögats närinställningsförmåga minskar ju med åldern.

Anta att jag behöver läsglas +2,5 diop för att kunna läsa. Sätt in nya linser med -2,5 diop, så är läsförmågan återställd.

Om jag dessutom varit närsynt, så hade det kanske räckt med att ta av mej glasögonen, så hade kanske de båda synfelen tagit ut varandra.

Detta är ju givetvis bara ett hugskott från min sida!

Désirée, om din gamle far förutom starr också har makuladegeneration, så hade ju både optikern och ögonläkaren sett detta. Det har ju med trycket i ögonen att göra. Min gamle far, 88 år gammal, har makuladegeneration på båda ögonen (den torra versionen) och ser ungefär en bokstav i taget i t ex en tidningsrubrik.

Kram Ystadbo / Ann

DesK
9/27/11, 11:25 PM
#41

Ann tack för dina klargöranden! Det är toppen att kunna samtala om våra olika erfarenheter Glad Beträffande min far så kan hans problem även ha med demens att göra. Varföt jag misstänker makuladegeneration är att han ser utmärkt vad som står på vår anslagstavla i köket när han sitter vid köksön - mycket sned synvinkel, men han säger att han har svårt att läsa tidningen och att se maten på tallriken.
Jag har lärt mig att när man lider av makuladegeneration så blir synfältet allt sämre i mitten (där vi ser som skarpast), således måste man försöka att se vid sidorna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Ystadbo
9/28/11, 12:20 PM
#42

Hej Désirée!

Jo, det är som du skriver att vid makuladegeneration blir synfältet allt sämre i mitten.

Nu när du berättar om din far, så låter det i mina öron som om han har drabbats av den våta varianten av makuladegeneration. Detta synfel går att behandla, om man kommer i tid. Risken är att man blir helt blind av den våta varianten. Den torra (som min far har) varianten leder inte till fullständig blindhet, ledsynen blir kvar. 85-90 % av de åldringar som drabbats, har den torra varianten, resten har den våta.

Makuladegeneration är ofta genetiskt betingad, såväl som åldersbetingad.

Ha det gott och var rädd om dej!

Kram Ann

Upp till toppen
Annons: