Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1336 ggr
johan
2008-09-16 16:47

Insikt om er värld

Sedan jag blev pappa för åtta månader sedan har jag fått en helt ny respekt för rullstolsbundna och synskadade. Att ta sig fram med barnvagn på stan och i butiker är ju ingenting jämfört med att ta sig fram i en permobil eller rullstol, men man blir väldigt medveten om alla hinder som finns. Trappsteg, höga trösklar, butiker med trappor som saknar hiss, skyltar som står mitt på trottoaren, fotgängare som vägrar ta ett steg åt sidan trots att det är mycket lättare än när man inte har en barnvagn att navigera.

Det är löjligt många ställen där jag nu inser att det är omöjligt för en rullstolsbunden att ta sig in över huvud taget. Och vilket enormt pyssel det måste vara att ta sig fram på trottoarer med uteserveringar, skyltar och annat kravs om man har nedsatt syn eller är blind och går med vit käpp.

I den fysiska världen kan jag dock förstå att det inte alltid är så enkelt att göra allt tillgängligt. Men att bygga en nätbutik och inte göra den tillgänglig är ju rent sagt puckat. Man stänger ute de som är mest troliga kunder, just för att de har svårt att besöka den fysiska butiken. Bad business.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Leffe
2008-09-19 10:33
#1

Det finns mycket hinder och jag tror att för synskadade är dessa skyltar med reklam som sätts ut ett stort problem. Man lär sig nog sin gångväg och helt plötsligt står något i vägen som inte stått där tidigare (rätta mig om jag har fel)

[SvenA]
2008-09-19 13:37
#2

Nya skyltar är ett stort problem man kan helt tappa orienteringen när de ställs ut

johan
2008-09-19 15:25
#3

Handlar det mycket om att lära sig sin väg och sina steg utantill?

Igår gick jag förbi en skylt som satt fast på väggen. På väggen var både vanlig text och blindskrift. Kunde inte låta bli att fundera på vad blindskriften gjorde för nytta om man ändå inte ser var skylten sitter?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[SvenA]
2008-09-19 16:28
#4

Om man ska gå ut ensam måste man veta var man är och hur man går för at komma rätt på okända platser måste man ha en ledsagare med sig

Skylten du såg vart satt den och i vilket samanhang det kanske finns många synskadade som vistas där och då kan skylten vara till hjälp att hitta på den platsen

johan
2008-09-19 18:41
#5

#4: Det var utan för Försäkringskassan. Funderade ett tag på om alla myndigheter hade blindskrift på sina skyltar.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[SvenA]
2008-09-19 19:09
#6

All ofentlig verksamhet ska vara anpassad för folk med funktionshinder senast 2010 så det kan vara ett led i detta och det är bra att det märks upp med punktskrift så att även de som läser det kan få reda på saker

Jag själv håller på att lära mig punktskrift och det är att starta om som när man en gång lärde sig lfabetet

Annons:
Upp till toppen
Annons: