Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1908 ggr
[SvenA]
2/14/08, 9:55 AM

Upplands-Bro kommun Anmält för Diskriminering

Jag har anmält Upplands-Bro för diskriminering av Synskadade och Lpkaltidningen Mitt i har skrivit följande Artikel om det

Ojämn väg väcker ilska
Synskadade Sven Aivert vill kunna promenera utan ledsagare

Den nybyggda trottoaren längs Lantmätarvägen i Bro är livsfarlig för bland andra synskadade och rullatorberoende. Det tycker synskadade Sven Aivert.
Han har anmält kommunen till handikappombudsmannen.

Sven Aivert gillar att promenera.  Men sedan han fick en infektion på synnerven i höstas har det
blivit svårare. Han ser nästan ingenting och måste dessutom bära tjocka svarta glasögon för att inte bländas ytterligare av dagsljuset.
Det är den vita käppen som hjälper honom fram. Han sveper med den längs gatan och känner av kantstenar, gropar och vattenpussar för att orientera sig. Men plötsligt slinter käppen. Utan förvarning sluttar trottoaren neråt mot en nedsänkt trottoarkant.
- Man behöver inte vara särskilt synskadad för att det här ska vara ett problem. Man följer ju kantstenen med käppen och kommer en sån här nedsänkning så kan man lätt snubbla, säger han.

Hela trottoaren mellan Stationsvägen och Köpmanvägen ser
likadan ut. Framför varje port finns en nedsänkning. Sven Aivert har ingen förståelse för hur kommunen har byggt den nya trottoaren. Med räfflor i gatan hade man åtminstone kunnat visa synskadade att nedsänkningarna var på gång, men det har kommunen missat.
Och det är inte bara Lantmätarvägen som Sven Aivert har åsikter om. Han tycker att kommunen i allmänhet är dålig på att underhålla sina
vägar. Ris och buskar klipps inte utan hänger ut över vägarnas kanter och snö och is får ligga kvar alldeles för länge.
- Jag måste ha ledsagare när jag går ut och går, annars klarar jag det inte. Men målet måste väl vara att vi som är handikappade kan klara oss själva?
Nu har han anmält Upplands-
Bro kommun till handikappombudsmannen och tagit stöd i plan- och bygglagen som säger att "enkelt avhjälpta hinder mot tillgänglighet" ska undanröjas.
Hans anmälan ligger med bland många andra liknande som "bevismaterial" när organisationen "Marschen för tillgänglighet" vill få otillgänglighet klassat som diskriminering i diskrimineringslagen. Och Sven Aivert tror på den idén. Först om kommunerna riskerar böter kommer de att börja agera, tror han.

Ulla Larsson är chef för samhällsbyggnadsförvaltningen. Hon har själv varit ute och tittat och fotograferat på Sven Aiverts promenadstråk.
- Jag såg inte några direkta åtgärder som måste vidtas, möjligen några trädgrenar som är låga, säger hon.
Nedsänkningarna i trottoaren   på Lantmätarvägen är enligt henne ett sätt att underlätta för till exempel rullstolsburna att ta sig till sina parkerade bilar.
- Ibland krockar funktionshindrades önskemål, säger hon.
Vad säger du om Sven Aiverts önskemål om markering av nedsänkningarna?
- Vi håller just nu på och tittar på tillgängligheten i kommunen och ska presentera ett program för politikerna snart. Det är möjligt att vi kan göra något i den riktningen då, säger Ulla Larsson.

l Martina Nyhlin
martina.nyhlin@mitti.se
Lokaltidningen Mitt i

Annons:
Leffe
2/15/08, 12:51 AM
#1

Bra. Kommunerna borde nu efter så många år med kantproblem veta hur man gör

[SvenA]
2/29/08, 1:16 PM
#2

Ulla Larssons svar är mycket märklig då de fastiheter hin talar om är omöjliga att komma in i im man är röresehindrad och har rullstol eller rulator då det inanför porten fins trappo man måste paseera inan man kommer in i någon lägenhet. Svaret visar samtidigt att hon fullständig saknar kunskap om hur det är att vara funktionshindrad.Och det är konstigt att man inte frågar först innan man byger på detta sätt då kunskapen om hur det ska var i kommunen . Långt inna den gångbanan byggdes så hade jag klagat på tillgängligheten s¨det hade varit mycket enkelt att få trda på hyr mn skulle göra Även ordföranden och övriga polirier i samhällsbyggnadsnämden vet vem jag är och att jag har arbetat med dessa frågor-

Leffe
2/29/08, 1:20 PM
#3

Politiker och kommunernas höga tjänstemän behöver väl inte gå ut och fråga om någonting- de vet ju allt…tror de i alla fall

Upp till toppen
Annons: