Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1396 ggr
johan
10/31/07, 12:05 AM

Bra och dåliga sajter för synskade

Jag är rätt intresserad av tillgänglighet på webben och jobbar just nu för fullt med en ny version av iFokus som kommer vara mycket bättre på den punkten.

Mycket av mina kunskaper är bara teoretiska och baserade på vad jag läst mig till, men jag skulle tycka det vore jätteintressant med tips från er som är synskadade om vad som gör en webbplats lätt eller svåranvänd.

Använder ni några hjälpmedel när ni surfar? Har ni skärmläsare? Navigerar ni med tangentbord eller mus? Hur fungerar det på iFokus och andra sajter?

Om ni fick önska något som skulle göra iFokus mycket bättre för er, vad skulle det kunna vara?

// Johan

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
[SvenA]
10/31/07, 10:24 AM
#1

Jag tycker att det mesta på fokus är bra och jag personligen änv'nder musen och har ett förstoringsprogram som jag använder.Det finns på Synskades Riksförbunds hemsida underlag för bra hemsidor du har en länk under min länksamling till deras sida.Jag använder ochså en 22" skärm så jag får upp kommentarsidorna med nästan halva sidan så jag måste hela tiden flytta i sidled för att läsa.

Jenna-Gun
11/2/07, 3:33 PM
#2

Jag har en 19" skärm.

En upplösning på 800x600.

Har en skärmförstorare som finns i Windowa XP. Den klarar jag mej bra med.

Det jag har problem med i iFokus är att jag inte ser den kolumnen längst till höger.

Där man lägger till favoritsajter. Men då minskar jag upplösningen till 1280x1024 den stunden och använder skärmförstoraren för att läsa det som står  där. Lite krångligt.

Vet inte om jag missar en del funktioner, som Medarbetare när jag inte ser vad som döljer sej till höger. Har faktiskt inte tagit reda på det.

Men den högra kolumnen borde gå att nå från annan plats.

Jenna

johan
11/2/07, 3:39 PM
#3

#2: Den enda funktionen du missar som du inte kan nå på andra sätt är just att lägga till en sajt som favorit. Inget annat.

Nästa version av iFokus kommer också vara anpassad för minst 1024x768px upplösning. Däremot kommer vi inte använda ramar, så du kommer kunna scrolla i sidled för att komma åt det som ligger utanför din skärmupplösning.

Om du har en plattskärm blir det skarpare bild om du kör "rätt" upplösning för skärmen, troligtvis 1280x1024. Däremot kan man ändra dpi-inställningar för teckensnitt så att de blir större, trots den högre upplösningen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[SvenA]
11/2/07, 3:49 PM
#4

Jag har en 22"plattskär och måste ha upplösning 1024x768 för att överhuvudtaget kunna läsa på skärmen det är därför jag även har ett förstoringsprogram som hjälp för att kunnaanvända datorn.

Jenna-Gun
11/2/07, 11:34 PM
#5

Jag kommer nog dit jag oxå framöver. så jag måste skaffa det programmet.

Men jag väntar ett tag till

Jenna

SallyB
11/22/07, 1:40 PM
#6

Sen undrar jag om alla vare sig med eller utan synskada vet att man kan ändra storlek på teckensnitt och font + lite annat - under inställningar här på iFokus. Även om man inte har någon direkt synskada kan man ju vilja ha lite större text etc.

Annons:
[SvenA]
11/22/07, 4:13 PM
#7

#6 Tack för att du påminner om det

Margareta
11/22/07, 9:28 PM
#8

Jag trycker Ctrl+ när jag vill ha större text och Ctrl- när jag vill ha mindre. Jag använder Internet Explorer 7

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

johan
11/22/07, 10:34 PM
#9

Webben kommer bli så mycket bättre för de med alla med nedsatt syn när fler och fler uppgraderar från Internet Explorer 6.

IE7 kan zooma hela sidan utöver att bara ändra textstorleken. Nya Firefox kommer också att kunna zooma sidorna och inte bara ändra textstorleken som idag. Det gör det ju faktiskt lättare att öka storlek även på bilder.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Jenna-Gun
11/24/07, 11:52 AM
#10

Jag har Firefox till att läsa tidningar  mm.

vanessa
11/25/07, 4:52 AM
#11

Har förstoringsglas som jag kan trycka in en knapp för på musen när det behövs. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Upp till toppen
Annons: