Annons:
Etikettfärdtjänsten
Läst 3135 ggr
[SvenA]
2007-11-15 06:54

Ledsagare/Personlig assistens

Får ni ha er ledsagare med när ni åker färdtjänst?

Att jag frågar beror på att jag får inte ha min ledsagare med under färd.

Annons:
Jenna-Gun
2007-11-15 14:34
#1

Men låter knasigt.

Du behöver ju ledasgare när du är framme vid ankomstplatsen.

Är det ett av alla dumheter som Alliansen kommit med.

Jenna

[SvenA]
2007-11-15 14:51
#2

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta över detta men jag har överklagat det till länsrätten så får vi se vad de svarar.

Margareta
2007-11-15 23:17
#3

Min man får ha både hund, ledsagare och egna minderåriga barn med sig. Han har haft färdtjänst sen tidigt 80-tal.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[SvenA]
2007-11-16 12:29
#4

8 § Om den som söker tillstånd till färdtjänst behöver ledsagare under resorna, skall tillståndet gälla även ledsagaren.

Det är vad lagen föreskriver

[SvenA]
2007-12-28 07:32
#5

Kan berätta att jag i alla fall har fått färdtjänst tillsvidare och inte under en begränsad tid som när jag sökte och då bra fick två år hur det går med mitt öveklagande om att få ha ledsagare med mig vet jag ännu inget om då länsrätten ännu inte har behandlat mitt överklagande.

medde
2007-12-28 11:05
#6

Min syster får inte ha med sig ledsagare då hon åker, fick det förut men borta nu från henne, där imot har hon blivit ensam åkare, så det blir inga samkörningar för hennes del. Vilket jag tycker är lite konstigt då hon ensam åkare och inte får ha en ledsagare med.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[SvenA]
2007-12-28 14:54
#7

#6 Har hon överklagat detta till länsrätten om inte så säg åt henne att göra det och säg till att hon vill vara med vid förhandlingen.Det är viktigt att alla överklagar sådana beslut så att det blir rättelse för de känar inga pengar på sådana beslut det är samma taxa om man åker som om man åker två personer.

KINA-D
2007-12-29 11:45
#8

HEJ PÅ ER.

JAG HOPPAR IN HÄR OCH VILL BARA BERÄTTA ATT MIN MOR ÄR SYNSKADAD. JAG VAR HOS HENNE NU I JULHELGEN, HON BOR I KARLSTAD. MOR OCH JAG SKULLE EN TUR IN TILL STAN PÅ SÖNDAGEN INNAN JULAFTON OCH VI VILLE INTE TA BILEN FÖR DET ÄR SÅ JOBBIGT MED ATT HITTA PARKERING. SÅ VI TOG BUSSEN.. MOR HAR FÄRDTJÄNST SÅ HON ÅKER GRATIS PÅ BUSSEN OCH JAG FICK ÅKA MED GRATIS, SOM LEDSAGARE.

PASSAR PÅ ATT ÖNSKA ER

GOTT NYTT ÅR

KINA.

[SvenA]
2007-12-29 18:35
#9

Det är likadant i hela landet när man åker ordinarie kollektivtrafik får man ha ledsagare med sig det är närm åker Färdtjänst man inte får ha med sig sin ledsagare och det är minst lika viktigt att då få ha med sig ledsagaren för utan ledsagare när man kommer till resmålet så står man där och inte vet var man ska ta vägen,är man beviljad ledsagare ska denne kunna följa med överallt utan att man ska behöva betala en extra kostnad för att denne är med på färdtjänstresan.

vildarosen
2009-06-13 12:45
#10

Jag jobbar som personlig assistent i Göteborg och här har jag aldrig hört att man inte får ha ledsagare eller asssitent med sig.

Tycker att det är en rättighet att alla som är i behöv av det ska få med sig en ledsagare eller asssitent på färdtjänsten!

Hoppas det ordnar sig för dig SvenA

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
2009-06-13 21:44
#11

Det är en sak som drabbar oss som inte ser väldigt hårt och det verkar vara omöjligt ayy få en förändring tillstånd

Det beror på att de som bestämmer detta inte själva vet hur det är att inte se

Margareta
2009-06-13 21:54
#12

Jag åker ofta med min man som ledsagare i färdtjänsten - det har aldrig varit något problem för oss.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[SvenA]
2009-06-13 22:14
#13

Det beror på att din man har ett gammalt tillstång som gällde innan färdtjänstlagen kom till

Så alla som har tillstånd efter den färdtjämstlagen har inte rätt att ha ledsagare med sig på färden så det förekommer orättvisor inom samma grupper

Annons:
Margareta
2009-06-14 12:28
#14

Det är ju ett märkligt beslut som borde omprövas.

Om en synskadad åker till en ny okänd plats måste ju en ledsagare vara med, skall ledsagaren åka egen bil eller kommunalt dit är det ju ingen vits med färdtjänst längre.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[SvenA]
2009-06-14 12:47
#15

Tänk om vi kunde få de som bestämmer att fatta det också

Jag gick ända upp tills Regeringsrätten men fick avslag på rätten till att ha ledsagaren med på färden

Jag vet även en del som har blivit av med rätten närderas rätt till färdtjänst omprövats

Jag har även skrivit till samtliga ledamöter i färdtjänstnämden i Stockholms län och påtalat det orimliga i detta

Men de hänvisar till att det är en transportlag och inget kan göra

Jag har även tagit upp det med SRF styrelsen och även de verkar tycka att det är OK att vi inte får ha ledsagare med oss

Det tror jag beror på att de säkert själva har det gamla beslutet om föärdtjänst och inte själva är drabbade på samma sätt som oss som har det nya beslutet

vildarosen
2009-06-14 15:34
#16

Har du testat att gå ut med det i media för då brukar ju det ibland få dessa politiker att ändra uppfattning. För det finns ju många som lider på grund av detta att ej kunna ha ledsagare eller assistent med sig!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
2009-06-14 16:12
#17

De är inte intresserade jag har försökt och det är många som bara acepterar beslutet

Det finns säkert en massa mäniskor som skuulle vilja ha rätten att ha sin ledsagare med sig på föärden men inte har de ekonomiska förutsättmingarna för det är olika avgifter i landet för detta

Fast varför ska vi som inte ser behöva betala en massa extra avgifter som seemde inte behöver betFaktun äju att våra ledsagare är våra ögon

och inte någon sällskapsmäninska

vildarosen
2009-06-14 17:46
#18

Så du anser att det är bara blinda som har rätt till att få med sig en ledsagare/assistent gratis på färdtjänst? Jag fattar att det är era ögon!

Alla som är handikappad och har fått tilstånd med assistent borde verkligen få sin assistent/ledsagare med sig utan at betala mer.

Det borde vara ledsagarens chef som kan betala resorna där ledsagaren behövs till men enbart för ledsagaren ej för dom som har handikapp så blir ju inte ni lidande och allt är blir bra.

Tycker att det ska vara så att alla som behöver sin assistent med sig på färdtjänsten ska få det och att något måste göras för att få det ändrats!

Sen så verkar det som du tycker att andra som har assitenter/ledsagare bara har "sällskapsmänniska" och det regaerar jag skarpt på då det finns många som är handikappade och verkligen behöver sin assistent för att kunna leva ett så bra liv som möjligt oberoende på handikapp.Jag jobbar som sagt som personlig assistent och vi behövs åt alla som behöver oss och tyvärr så är det så mycket neddragninger överallt nu och det blir många som blir lidande.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
2009-06-14 18:30
#19

Jag anser inte alls att det bara är vi synskadade som ska ha rätten till att ha ledsagare med sig på föärden det ska allla ha rätt till som har behov av det

Men det är här vi disskuterar de synskadades situation och därför tog jag inte med de övriga grupperna och jag hhar inte hört att de andra har samma problem med att inte få ha ledsare med sig

Och det är skillnad på Ledsagare och assistent

em ledsagare talar om hur jag ska gå för att jag inte ser det är den enda uppfgifteb ledsagaren har

Däremot assistenen hjälper till med praktiska görånål

Så man måste se skillnad på vad man talae om

Jag har själb suttit i rullstol under 5 år så jag vet även hur detta är

vildarosen
2009-06-14 18:55
#20

Ok då vet jag!

Men även assistenter är ledsagare oxå åt handikappade,det är jag och det är bara inte åt synskade utan andra handikapp också.Det är ingen skillnad på dom två yrkerna längre för det är inom samma kategori!

 Men jag gillade inte att du kalla det sällskapsmänniska!

Jag vet att det här gäller synskade men tycker även att dom andra handikappen borde vara representerade när det gäller färdtjänst, för är alla enade så borde ju vara lättare att få färdtjänstnämnden att ändra sig! Ju större desto bättre!

Det har jag hört att det finns andra grupper som har problem med att få assistent/ledsagare med sig!

Jag vet om skillanaden och jag vet vad jag pratar om då jag även har en blind rullstolsburen lillasyster men är ej assistent till henne!För det vil hon ej då det blir för jobbigt!

 Jag vill att eran situation ska bli bättre liksom för dom andra grupperna!Jag kämpar för att alla ska ha samma rättigheter i detta land !

 Jag gick med i denna grupp för att lära mer om hur ni synskade har det då syrran blev blind för snart 3 år sen. Men när det gäller mitt yrke så har jag mer kött på benen så att säga efter 12 år i denna verksamhet och har även sett mycket som gör mig ledsen om hur handikappade blir behandlade!Då menar jag alla handikapp!

så jag försöker bara säga att om vi alla hjälps åt oavsätt handikapp så kan det kanske bli en förändring!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
[SvenA]
2009-06-14 20:46
#21

Det där med sälskapsdam är vad handläggare och andra beslyutsfattare tror att våra ledsagare är

Jag har ¨hållit på mandikapppolitik i 30 år så jag vet precis hur verkligheten se ut för de funktionshindrade och vet hur svårt det är att föändra inom detta område

Och tyvärr så är det allt för många som har ett funtionshinder som inte bryr sig om att vara med

idebatterna och tala om hur verkligheten ser ut i praktiken i

Jag driver mina sajter för att vi ska få ut hur verkligheten fungerar i praktiken för våra grupper

vildarosen
2009-06-14 20:57
#22

Här har du en kämpe för att alla ska samma rättigheter!

Okej då fattar jag det bättre med sällskapsdam! Verkligen ett dåligt namn av dom! Men det är väl männsikor som ej har varit i närheten av detta yrke eller varit handikappad själva!

oj det va nästan lika länge som jag funnits på denna jord som du har kämpat med handikappspolitik!

Men ju mer man går ut med detta så tror jag att handikappade och anhöriga,personal och vänner blir mer intresserad av detta och vill försöka göra mer förändringar i samhället för att alla ska ha samma rättighet!

Även reumatism är ju ett hinder och jag kan börja ta upp detta på våran sajt om det är okej för dig för ju fler som vet desto starkare blir vi alla mot politken!

JAg tycker det är bra att vi diskuterar detta ämne då det är viktigt!

Jag vill att alla ska må bra och kunna leva ett så bra liv som möjligt men tyvärr så är det ej många som blir diskrimenenerade som har nån form av fuktionshinder! Är även med i dina andra sajter oxå för det är intressant att få reda på mer om hur det är i andra delar av sverige.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
2009-06-14 21:30
#23

Det är klart att du får ta upp det på reumatikersajtem

För ju fler vi är ju bättre är det och denna grup

tillhör ju funktionshnder

vildarosen
2009-06-15 14:01
#24

Bra då ska jag skriva lite om det!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
2009-07-25 12:29
#25

Är det så att alla tycker det är riktit att vi som inte ser ska behöva betala för att få ha våra ögon med oss

vildarosen
2009-07-25 12:33
#26

Verkligen inte.. era ögonn ska ej behöva pröjsa men om dom är tvungna att göra det så borde dom få pengarna tillbaka via lämna in kvitton o få det tillbaka på nästa lön.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
2009-07-25 12:42
#27

Det är inte ledsagaren som behöver betala den angiften det är vi synskadade som får den på våra räkningar

Annons:
vildarosen
2009-07-25 12:46
#28

Men det är ju helt fel,så är det inte här i Göteborg! Va jag vet ialla fall.

Men det ska väl vara så att persolig assitent/ledasagare ska åka med gratis för att hjälpa den som är i behov av det?

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
2009-07-25 14:20
#29

Det var väl tanken bakon men så har det inte blivit

De som bestämmer resonerar som så att är man inte i behov av ledsagming under själva färdtjänstresan så ska inte ledsagaren få följa med gratisunder själva resan och avgifterna narierar kraftigt i olika delar i landet och det verkar bara vara vi synskadade som är drabbade av det

vildarosen
2009-07-25 14:32
#30

oj det är ju inte rätt frö ni behöver ju er ledsagaer under resan oxå tex om ni ska til nåt ställe där ni ej varit vid tidigare,då borde ju dom få åka med gratis alltid,vart än ni ska och göra.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
2009-07-25 14:39
#31

Det tycker jag med det är det jag har påtalat och inte lyckats övertyga de som bestämmer jag har varit ända upp i Regeringsrätten för det och fått avslag på detta krav

Det visar bara på att de som bestämmer inte fattar hur verkligheten fungerar

vildarosen
2009-07-25 14:57
#32

Det är synd att dom ej förstår, bäst är om man kan sätta dom i eran sits för en eller två dagar och leva med förbunda ögon och få testa allt som ni gör och med färdtjänsten. Det kanske skulle få dom att öppna ögona om detta!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Upp till toppen
Annons: