Annons:
Etikettledsagarservice
Läst 2579 ggr
[SvenA]
2011-03-30 15:55

Man får alltid ledsagning

Det finns tydligen en stor missuppfattning om att man alltid får ledsagarhjälp när man behöver det, och till det man själv vill. Det är tyvärrr inte sant det är starkt begränsat vad man får ledsagarhjälp till och hur mycket ledsagarhjälp man kan få. Det finns välddigt många olika regler för ledsagarhjälp det fins lika mycket regler som det finns kommuner i landet

Annons:
Sigrid-pa-Pottan
2011-03-31 10:49
#1

I Norrköping har synskadade inte rätt till ledsagning enligt LSS. Det är vål helt enkelt så att man valt att tolka lagen så att den inte omfattar synskadade. Däremot TROR jag att man kan få ledsagning enl. SOL, med risk för att man då får betala för den.

Har hört att folk från SRF lobbat i Norrköping för att vår grupp ska få rätt till Lss, och då fått till svar av en kommunal handläggare att det är inte den typ av ledsagning vi behöver, vi ska ha god man(!!!)

Mycket ska man höra så länge man åtminstone har hörseln i behåll!!! Nu blir vi kollektivt närmast omyndigförklarade av en "professionell" person som uppenbarligen inte behärskar sitt område. Och förresten, om även vi skulle förses med gode män/förvaltare, hur skulle kommunen lösa det? Vad jag vet är det svårt nog att hitta sådana åt de som behöver det med dagens regler, även utan att gruppen synskadade dessutom skulle föras dit.

[SvenA]
2011-03-31 12:22
#2

Det är riktigt att synskadegruppen inte har rätt till ledsagning via LSS dom som har det har i regel även andra funktionshinder Har man inte hemtjänst så tar kommunerna i regel ut en rejäl avgift för ledsagningen. det finns kommuner som tar ut över 4 hundra kronor i timmen för ledsagning och vem har råd med detta? Man får i regel inte heller ledsagning för att inhandla sina dagligvaror som synskadad så hur man ska överleva som synskadad i vissa kommuner förstår jag inte Synskadegruppen är den som får minst samhällsinsatser för man tycks tro att allt fungerar lika bra även om man inte ser som att man är fullt seende Så det fins verkligen en massa konstiga fördommar om synskadade

Upp till toppen
Annons: