Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1784 ggr
JohannaEkroth
2012-04-20 00:28

Glasögon är ingen lyxkonsumtion

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
EvaG
2012-04-20 14:13
#1

Det borde ju vara samma villkor över hela landet. Ett barn kan väl inte styra i vilket landsting eller kommun det bor i.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

DesK
2012-04-20 14:18
#2

Jag har aldrig riktigt fattat detta att vi får hjälp med hörapparater hela livet, men ingen som helst hjälp med glasögon. Själv har jag +12 på båda ögonen och klarar mig således inte utan glasögon och /eller kontaktlinser, men jag har aldrig fått några bidrag för glasögon. Till saken hör att mitt synfel gör att mina glasögon blir bra så dyra, mellan 15000 och 20000 kronor, observera att jag alltid väljer en billig båge.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Leffe
2012-04-20 14:43
#3

Glasögon ska vara som andra hjälpmedel och mediciner. Den enklaste bågen förstås, men linserna som korrigerar synfelet ska ingå

Anterrabae
2012-04-21 20:22
#4

Absolut.

Ser man tillräckligt dåligt, och kan berättigas via hjälp från syncentralen så ingår glasögon som hjälpmedel. Det kräver dock att man får en remiss.

Jag får mina därifrån. eftersom jag inte har en synskärpa över 0,3 okorrigerat. Hur bra man ser med glasögon hör inte till saken, vad jag förstått. Jag komm upp i köra-bil-syn med brillor, och fick ändå hjälp därifrån. Dels med vanliga förstoringsglas på näsan, men även anpassade glasögon för långt håll, läsning och terminal. "utan extra kostnad" Kostar som ett besök hos sjukgymnast typ.

Sen är det ju dumt att man måste gå den vägen. Barn ska absolut ha rätt till sina glasögon, oavsätt var de bor. Och jag tycker att det samma gäller för vuxna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: