Annons:
Etikettsynskador
Läst 5105 ggr
Bullerbytjejen
2012-05-23 10:19

näthinneavlossning, lite frågor.

Hej, jag heter Linda och är 34 år gammal. 1996 fick jag diagnosen näthinneavlossning på mitt vänstra öga,

Det började med att jag inte såg det jag fokuserade på, det var bara en suddig fläck där, sen gick det som ett lodrätt band över hela ögat som sen spred sig inåt mot näsan, så jag bara såg ur ögonvrån, nu idag, sen flera år tillbaka är jag helt blind på detta ögat, och skelar en hel del.

När jag var till läkaren då på den tiden, så fanns det inget att göra, för det var för långt gånget, redan då jag var och kollade upp ögat när jag började se dåligt.

Jag är helt frisk på det högra ögat och vi vet inte hur jag fick lossningen på det vänstra ögat, och det finns ingen i slakten vad vi vet som haft detta problem.

Det jag undrar nu är om det i dag finns hjälp att få för detta? Jag bryr mig mindre om själva blindheten, det är skelandet som stör mig mest, kan man operera sånt idag?

(hoppas att det är tillräckligt bra skrivet så det blir begripligt)

MVH Linda

Annons:
Leffe
2012-05-23 11:25
#1

Jag skelar också efter mina näthinneoperationer, som skedde för snart 50 år sedan. Har skelat sedan dess. Vet inte om det muskler som inte fungerar som de ska eller om det helt enkelt är så att man inte använder det ögat och det alltså inte hänger med

Bullerbytjejen
2012-05-23 12:20
#2

det känns som det e musklerna som inte riktigt förstår va dom ska göra, för när jag rör det friska ögat, alltså tittar på något, så rör sig det andra ögat också, fast inte åt samma håll. Riktigt störande .. Någon som vet om det går att operera ? Så att man inte längre skelar? om man kan operera det nuvarande ögat, eller om man kan sätta i ett konstgjort öga som kan följa det friska? eller vad som helst?

Anterrabae
2012-05-30 22:59
#3

Min man berättade om en arbetskompis som skelat svårt pga näst intill total blindhet. Han har fibrös vävnad i ögat som gör att han inte ser eller kan avnända ögat. När hjärnan inte kan använda ögat på länge så tappar den kontrollen även över musklerna vad jag förstod det som, och skelning kan uppstå.

Denne arbetskamrat har fått opererat denna skelning, genom att flytta musklerna ögat så det ser mer rätt ut. Vad jag förstod en enkel, snabb och relativt komplikationsfri operation.

Har du en ögonläkare du går till? Annars får du be om en remiss för en konsultation kanske?

Men svaret är i alla fall att det går att operera ett skelande öga, för estetikens skull. Funktionsmässigt vet jag inte.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-05-31 08:01
#4

Jag skelar också en del, men det beror på att jag saknar stereoskopiskt seende, precis som Ida säger så går kelning att operera, men resultatet av en sån operation varierar en del.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-06-01 00:49
#5

Dessutom brukar man få göra om det med tiden, för att det finns risk att det inte håller sig. Makens arbetskamrat tycker dock att det är värt det :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: