Annons:
Etikettsynskador
Läst 6225 ggr
Leffe
8/8/12, 3:26 PM

LHON - Ovanlig ärftlig ögonsjukdom

Det börjar oftast med att den drabbade ser suddigt mitt i synfältet. Dag för dag växer området där ögat inte registrerar någon bild. I värsta fall leder det till total blindhet men de flesta får behålla ytterkanten av synfältet. Det blir som en ring, långt från fokus. Förloppet kan ta från några veckor till över ett år och drabbar främst män mellan 20 och 40 år.

Det handlar om LHON, Lebers Hereditära Optikus Neuropati.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/ny-foerening-stoedjer-forskning-om-ovanlig-aerftlig-oegonsjukdom-782903?utm_source=alert&utm_medium=email&utm_campaign=Alert&utm_content#.UCCpz8VI88k.facebook

Annons:
Maria
8/8/12, 3:30 PM
#1

Jätteintressant.

Jag har aldrig hört talas om detta tidigare. Ändå är det ganska många som drabbas varje år bara i Sverige.

ärkligt det där med att förlora synen i mitten så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
8/9/12, 3:38 PM
#2

Det påminner ju om när man får problem med gula fläcken, men det tar oftast mycket längre tid innan man ser riktigt dåligt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
8/16/12, 1:26 PM
#3

Vilken otäck sjukdom! Det är dock så mitt synfel uppför sig. Det är suddigt och grått i fokus, och så har jag det perifera fältet kvar. Men mitt elände är inte så ilsket progressivt som detta verkar vara. Jag har fortfarande hoppet om att kunna bromsa det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[sakring]
8/17/12, 11:16 PM
#4

Det är så jag ser på mitt vänstra öga. Me det beror på en näthinneinflammation som jag hade i tidiga tonåren.

Upp till toppen
Annons: