Annons:
Etikettsynskador
Läst 30323 ggr
Bananbullar
2013-08-05 20:59

Hur fort förändras synen och hur lång tid?

Hej, jag kopierar in inlägget jag skrev på en annan iFokus sajt och ser om någon av er här inne har ett bra svar.

Jag vet inte om jag kan ta upp det här här, men testar och ser om någon har något svar. Jag vet inte om jag la den i rätt grupp, annars är admin fri att flytta den. 

För ungefär 1,5 år sedan så övningskörde jag och en dag blev jag arg och ledsen efter en körlektion på körskolan. Det hade gått så dåligt! På vägen hem så fick jag testa pappas glasögon och jag utbrister då: "ÅH! Jag SER i HD!"
Bara några dagar senare så fick jag tid hos optikern och fick glasögon på styrka 0,5. I början använde jag endast glasögonen vid bildkörning och när jag skulle kolla på t.ex tv. Men tillslut kände jag att jag var trött på dem och för 1 år sedan ganska exakt beställde jag mina första linser på samma styrka 0,5. 

Jag trivs verkligen i linserna och har insett att jag ser sämre nu utan. Jag gissar att det är för att mina ögon nu inte längre är vana att anstränga sig när de ska se.

Nu skulle jag förnya mina linser och gick på en undersökning. Jag har märkt i vissa situationer att jag inte ser så bra, vissa skyltar när jag har kört har jag inte sett ordentligt förrän jag har kommit nära - trots att jag har haft linser/glasögon. Utan glasögon och linser kan jag knappt vara utan att få huvudvärk. Jag var beredd på att min syn försämrats under det här året, men när optikern säger att jag numer har styrka 1,25 så blev jag chockad!

Kan synen bli så dålig på ett år? Blir den sämre av att använda linser regelbundet? Vi har glasögon i släkten. ALLA har glasögon och min bror fick det så tidigt som vid 4 års åldern. Bara jag som har klarat mig till 19 år då jag skaffade brillorna.

Nu har jag iallafall 1,25 linserna på mig och VAD JAG SER BRA. Men kommer min syn att bli ännu sämre nu när jag använder dessa linser? 

Jag är villig att operera mina ögon inom sinom tid, men först måste ju synen stabilisera sig. Hur lång tid kan det ta innan den gör det?

Sorry för långt inlägg! Skrattar


Annons:
DesK
2013-08-06 13:01
#1

Det är ganska vanligt att synen förändras i perioder och glasögonstyrkor på cirka 1.25 är inte särskilt allvarligt. Är det plus- eller minusstyrkor du har? (Jag har plus 12 på båda mina ögon)

Om man sköter sina linser väl och aldrig använder dem om de skaver, så försämras inte synen av linserna. Jag har haft linser i 40 år utan problem. Linser är toppen om man kan hantera dem rätt.

Det är omöjligt att svara på om din syn kommer att bli sämre med tiden. Du kan fråga dina närmaste släktingar vad de har för synfel och vilka styrkor de har. Det kan eventuellt ge dig viss indikation på vart hän det går.

Det här med att operera ögonen kan vara vanskligt och det kan bara göras när man har stabil syn. Får du tag på en ansvarsfull ögonklinik så kommer de tala om för dig hur det går till och vad du har att vänta och om det är lämpligt att operera dina ögon. En viktig sak att också tänka på angående operation är att det är dyrt och att man måste stå för kostnaden själv (runt 50 000 är inte ovanligt att man får betala)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bananbullar
2013-08-10 20:47
#2

Jag är närsynt (ser alltså dåligt på långt håll, antar att jag har plus i styrka då? Har inte tänkt på det själv..) 

Jag vet hur det är angående operation. Men jag känner många som har gjort en så jag kommer ta referenser från dessa.


DesK
2013-08-10 21:07
#3

Är man närsynt så har man minusglas. Mitt råd till dig är att du noga tar reda på allt du någonsin kan få reda på om ditt eget synfel, innan du ens överväger någon operation. För om du inte ställer de rätta frågorna till de som eventuellt ska operera dina ögon, så kan du, i värsta fall, råka ut för oansvarigt folk som bara vill tjäna pengar och lovar guld och gröna skogar! Jag har en bekant som gjorde en sådan här operation och den lyckades, men vad min bekant inte fick veta innan operation var att hon skulle bli totalt mörkerblind minst ett år efter operationen. Detta innebar bl a att hon inte kunde köra bil i vare sig gryning, skymning eller mörker!

Jag vill inte vara negativ mot dig, men jag vill göra dig uppmärksam på att många som sysslar med denna typ av "skönhetsoperation" inte på långa vägar är så seriösa som de vill göra gällande!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2013-08-20 10:59
#4

Linserna kommer inte, så länge du tar hand om dem och dina ögon inte att försämra din syn. Däremot så är det precis som DesK skriver att synförändringar sker i perioder. Till viss del kan man få bättre syn med hjälp av ögonträning. Musklerna i ögat kan precis som andra muskler bli för svaga. Sen är givetvis rätt kost också en nyckel för att bromsa försämringar. Morötter, äggula och blåbär är exempel på ögonmat. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Leffe
2013-08-22 00:17
#5

Linser har jag ingen erfarenhet av. Däremot vet jag att synen kan förändras ganska snabbt. Mycket beroende på åldern. I princip bör jag som exempel egentligen kolla synen varje år för det förändras snabbt.

Det du skrev i trådstarten om att du ser i HD. Det påminner mig om när jag körde taxi på nätterna. Jag körde in mindre pengar till åkaren än de andra förarna på åkeriet. Så sa jag vid något tillfälle att jag var tvungen gå ur bilen för att se en tavla där körturen kom. Skylten var en bra bit bort. Det blev besök hos optiker som konstaterade att synen  blivit sämre på långt avstånd. Fick nya glasögon och herre jösses vad jag nu kunde se mittlinjen på vägen långt fram.

[Mustangcab]
2013-08-22 18:35
#6

# 5 Tack och lov att jag inte åkte med den taxin du körde😃

Annons:
Anterrabae
2013-08-29 20:49
#8

Åkte med en taxi idag där chauffören berättade när vi kom fram att han behövde glasögon, men tyckte han var för ung för det.. Och så var de i vägen, och linser var jobbigt och operation dyrt… Men visst blev han sämre!!! 😱 Funderar på att anmäla honom till västtrafik…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mustangcab]
2013-08-29 21:23
#9

# 8 Och berätta detta för passageraren också😃

Anterrabae
2013-08-30 12:55
#10

Smart va! 😱 I och för sig inte förrän vi kom fram, men i alla fall! 😝

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Farsonen
2014-01-21 23:25
#11

Synen förändras snabbt även hos unga och uppåt som sitter dagligen i många timmar framför datorskärm. Man får en tilltagande närsynthet eftersom hjärnan ställer in sig på att vara som mest skärpt på det korta avståndet till datorskärmen. ( Ögat, är en del av hjärnan )

Vi hade folk på jobbet som fick ögonmigrän - synstress med åtföljande nackont och stela axlar. En del fick ta sjukledigt.

Vi fick goda råd från ett företag och nu slipper vi besvären och sjukdagarna. Hittade en sida där dessa goda råd beskrivs . Arbetsgivaren köper också hem ett avancerat kosttillskott som ökar cirkulationen i hjärnan och ögongloben och tillför all näring synorganet behöver. Är dessutom kraftigt inflammationshämmande. Höjer immunförsvaret ordentligt på köpet.

Det heter Klarin perfekt. Här är länken:

http://www.aktivsyn.se/syn.html

Anterrabae
2014-01-22 09:11
#12

Intressant, det kosttillskott ska jag kolla upp! Tack för informationen, faraonen. 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tralle3
2014-01-27 22:08
#13

Alltså det är individuellt. För mig är det så att ju mindre jag stimulerar ögonen med starka glas/linser, deaså bättre ser jag. För några år sedan började jag använda mina äldre glasögon hemma vilka hade låg styrka och min syn gick tillbaka, dvs. den blev bättre.

Det finns egentligen inte teori varför närsynhet existerar förutom att ögongloben är avlång och att okomman är genetisk i vissa fall. Huruvida man får sämre syn genom att sitta mycket vid datorn och läsa mycket på nära håll är oklart. Vet flera som slutat använda glasögon hemma av olika anledningar och synen har blivit bättre på länge håll eftersom de stimulerar ej ögonen så mycket.

TS i ditt fall är det 100% genetiskt eftersom alla i din familj är grovt synskadade. Att slipa linsen löser inte problemet med närsynthet eftersom ögonens form kan ändras och det går inte att stoppa. Slipa ögonen kan vara en god ide om synen stagneras ett bra tag som du säger, annars så kommer ju synen att ändras oavsett. I vissa fall kan globen bli så avlång att näthinnan kan lossna (grov översynthet).

Jag har haft dålig syn länge som fasen och tack gud att min syn inte blir sämmre så länge jag begränsar användningen av starka glas/linser. Även när jag var liten så märkte jag att ju mer timmar jag använde mina nya starkare glasögon destå sämre blev synen. Detta fenomen hade så klart ingen vetenskaplig grund varken hos läkarna eller hoss optikerna, men nu vet jag helt klart att vissa metoder gällande närsynthet fungerar för vissa individer. Det tar bara några år att komma på vad som fungerar eller inte.

Prova att endast använda glasögon/linser ute när du går i skolan, kör eller jobbar, och sedan inget hemma och se om du ser någon skillnad.

Annons:
DesK
2014-01-28 08:22
#14

#13 du kommer med direkt felaktiga påståenden, att synen skulle förbättras av att man inte använder korrekt utprovade glasögon eller linser och att näthinneavlossning skulle ge grov översynthet är två felaktiga påståenden. Om du vill hävda dessa måste du länka till tillförlitliga källor som bekräftar dina påståenden. Dessutom uppmanar jag dig att använda vårdat språk på hela iFokus, läs iFokus Skrivregler!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

mogfarm
2014-01-28 10:03
#15

#13 Närsynthet beror som du skriver på att ögonen är för avlånga. Men det finns också något som heter falsk närsynthet eller pseudomyopi. Jag har vanlig närsynthet men en optiker sa en gång att jag också hade falsk närsynthet. Nu minns jag inte exakt men det hade att göra med att ögonen ställer in sig på ett visst avstånd och sen yttrar det sig som närsynthet när man tittar på längre håll, alltså felet sitter i ögonmusklerna mer än i själva ögonen. Då blev jag rekommenderad att gå utan glasögon och så men det blev värre för mig. Det står väl inte att TS släktingar är grovt synskadade? För det första är man inte synskadad om det hjälper med glasögon och de kanske inte ens har några kraftiga synfel bara för att de använder glasögon.

Tralle3
2014-01-28 16:35
#16

14:
Vad är felaktigt? Ögonen är ju för avlånga vilked kan leda till närsynthet och detta kan även leda till näöthinneavklossning. Har själv varit hos ögonlökaren som nämnde att de med nätsynthet har större risk att drabbas. Synen kan mycket väl förbättras om man använder svagare glasögon hemma, dvs. inte stimulerar ögonen med starka glas. Både jag och andra har upplevt det, jag använder till och med mina äldre nu. Synen kan förbättras. Och varför ska jag hänvisa till källor, jag skrev ju tydligt att jag inte har några vetenskapliga underlägg för detta fenomen, men jag märker ju.

Jag ser dock inte vilken skada svagare glasögon kan ge om man använder dem hemma, förutom om man kisar så man får spänningshuvudvärk.

15:

Ja, falsk närsynthet kan det också vara, det finns många orsaker till synfel och hur snabbt/mycket synen ändras. Jag beskriver bara de metoder jag och andra använt, som fungerat.

Leffe
2014-01-28 16:36
#17

Jag har haft två näthinneavlossningar och då var jag inte närsynt

Tralle3
2014-01-28 17:06
#18

Kan givetvis ske, men vad jag vet är närsynta mer i riskzonen. Finns många källor som talar óm att man kan träna upp synen, dvs. göra övningar där ögonmusklerna påverkas. Kanske detta fenomen som gjort att jag fåt bättre syn sedan jag slutade använda starka linser och glasögon hemma.

mogfarm
2014-01-30 11:19
#19

#18 Jag är lite bekymrad över mina hornhinnor för tillfället ( har varit hos läkare) och googlade på olika saker om det i går. Kom då in på en sida om ögonsjukdomar där det stod om det med näthinneavlossning, alltså att närsynta löper större risk för det.

Tralle3
2014-01-30 16:50
#20

19:

Så klart.

Annons:
mollyt
2014-03-10 20:50
#21

Jag känner att jag vill lägga mig i denna tråd. Då jag är specialutbildad optiker med 4 år ögonstuderande på Karolinska så har jag en del att säga i frågan.

Bananbullar, Det finns många orsaker till att synen förändras. Normalt sett så förändras synen en del "varje år" vilket ligger till grunden för att ett recept du får hos din optiker bara är giltigt att köpa glasögon på under ett år - sen är det dags att kontrollera och göra en nya undersökning. Jag tycker att ytterligare -0,75D är en rimlig förändring på ett år - då jag tar för givet att du fortfarande är ganska ung? Synen ändras ungefär tills man är en bit över 20 år, sedan brukar det stanna av lite - innan man börjar få åldersförändringar runt 40-årsåldern. Då börjar man se sämre på nära håll för att man inte längre kan ändra brytkraften med hjälp av att ändra formen på linsen inne i ögat. Detta kallar för ackommodation och är alltså en förmåga som avtar från den dag vi föds i princip. Är man närsynt (har minusstyrkor i glasögonen) så brukar det ta lite längre tid att bli ålderssynt/presbyop till skillnad från om man är översynt och har plusstyrkor i glasögonen (eftersom man då redan behöver hjälp av plusglasen för att ackommodera).

Vad det gäller ögonoperationer så har jag inte så mycket att säga om dem. Jag träffar förvisso bara dem som är missnöjda - men då man utsätter ögat för trauma då man byter ut linsen inne i ögat (ökar risken för bland annat näthinneavlossning) och skär sönder nerverna på hornhinnan vid laser så får man mycket torra ögon de närmsta åren (tar ca 5 år innan nerverna växt ut) så är det inte att leka med. Dessutom är det aldrig någon garanti för att man ser "felfritt". Sen kommer man inte ifrån att man blir ålderssynt i vilket fall och kommer behöva glasögon senare ;)

Kontaktlinser/glasögon kommer inte att försämra din syn. Du kommer bara att se suddigt och få huvudvärk om du låter bli.

Det här med att man kan träna sina ögonmuskler är absolut sant, men då tränar man de yttre ögonmusklerna som styr ögats rörelser. Detta är fantastiskt bra(!) men har ingenting med ditt synfel att göra. När man träffar en ortoptist (eller optiker) och får ett sådant ordinerat övnings-schema för ögonen så handlar det om att man har svaga muskelreserver vilket gör att man kan se dubbelt när man blir trött eller att man skelar (att ögonen inte fokuserar på samma punkt).

MEN om man t.ex. läser jättemycket så kan man få en spasm i musklerna som styr linsen inne i ögat - den som gör att vi ändrar fokus. Så om man alltså får en spasm som gör att man konstant har ögat inställt på "närfokus" så blir man så kallad pseudomyop = man refraktionerer upp mer minusstyrkor för att kompensera för denna felställning. Detta ser man oftast hos t.ex. läkarstudenter som spenderar väldigt mycket tid med att studera under många år. Detta går dock att behandla, genom att INTE ge denna minusstyrka i glasen utan försöka träna bort den spasm som blivit i ögats lins. 

Sen vill jag minnas att ni hade en diskussion om närsynthet och näthinneavlossning. Det finns ett samband, ja. Om man är så kallad "byggnadsmyop" vilket innebär att man är närsynt FÖR ATT ögat är för långt i förhållande till ögats brytkraft. Ett normalt öga brukar man räkna är 22mm långt, men om ögat är längre så blir näthinnan mer utdragen och därför tunnare. När den är sådär tunn och utdragen så finns det en ökad risk för framtida näthinneavlossningar. 

Sen det där med kosttillskotten. Det finns studier, AREDS 2-studien som är den största. Där man forskat på antioxidanter i en specifik sammansättning där man sett att dessa (i den exakta koncentrationen) KAN förebygga att åldersrelaterad makuladegeneration kan lindras från att gå till det allvarligaste stadiet. Det finns vad jag vet inget kostillskott idag på marknaden som säljer denna kombination i tabletter. Så ja, det finns fördelar med specifika antioxodanter. Men man kan inte dra alla över en kant och tänka att det finns antioxidanter i blåbär och att det skulle betyda att blåbär är bra för ögonen. Tyvärr, men det finns INGEN forskning som pekar på det. Det är bara för att tjäna pengar.  Vill man läsa mer så kan man titta på bland annat "Antioxidants and vision health: fact an fiction" av AK Grover och SE Samson, Molecular and Cellular Biochemistry från 2014. 

#16 synen kan inte bli bättre av att ha för svaga glasögon. Så länge vi inte pratar om muskelspasmer och pseudomyopi. Annars får man bara huvudvärk och kisar - ögat blir inte kortare om man är närsynt och det kommer inte att växa om du är översynt heller ;)

[Mustangcab]
2014-03-10 21:51
#22

# 21 Tack det var intressant.😃

mollyt
2014-03-10 22:07
#23

Så lite så #22 :) Jag svarar gärna på alla frågor jag kan - eller hänvisar vidare :)

[Mustangcab]
2014-03-10 22:50
#24

Själv är jag närsynt, ungefär som den där bofinken Knut, och har haft en näthinneinflammation på mitt vänstra öga när jag var 14 år som efterlämnade ett ärr mitt i pupillen ås det ögat kan jag inte läsa med. Det kan jag  däremot med mitt högra men där har jag haft en blodpropp som ödelade synen fullständigt men jag fick tillbaka den igen och så har jag haft 2 synnervsinflammationer där efter det pga av min MS.

Jag är 60 år men jag läser utan glasögon men jag ser inte så långt utan dem.😃

Anterrabae
2014-03-10 23:22
#25

21) tack för att du förklarar och berättar! ❤️ Jag är mycket tacksam för wxpertisen! Som ögonsjuk blir man ganska duktig på sitt eget, men mannaknar bredden. 24) oj, det var en hel del!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mollyt
2014-03-11 19:50
#26

#24 Det var inte roligt att höra! Är det näthinnan eller hornhinnan som lämnade ärret? Alltså ytterst på ögat eller längst in? "ärr mitt i pupillen" tänkte jag kunde vara ytterst på ögat. Tyvärr hör synnervsinflammationerna/optikusneuriter ihop med MS. Ingen rolig sjukdom!

#25 Så lite så! Jag tycker själv att det är så intressant! Jag tror att det är väldigt vanligt att man är fantastiskt bra på "sitt eget" men att det man inte har egen kunskap om faller ju lätt bort, såklart!

Bananbullar
2014-03-11 20:27
#27

#21 Tack så jättemycket! Perfekt svar. 🙂👍


Annons:
JenniferFahlander
2014-03-25 15:47
#28

Synen kan förändras väldigt fort, Jag har en ögonsjukdom som kallas RP = retinitis pigmentosa, o där kan ja ena månaden tycka att ser skitbra o sen på bara ett par 3 månader se skitdåligt, på det här året som gått så har min syn förändrats så jag vet inte vad, jag ser ingenting knappt, så synen kan förändras, trotts att jag har 1,1 = 110% syn på ena ögat och 0,2 = 20% på det andre så märker jag ingen skillnad på nått utav ögonen.. så synen kan förändras snabbare än vad man tror.

mollyt
2014-03-25 22:20
#29

Usch, RP är ingen rolig sjukdom #28, har du någon annan i din familj som också har det (syskon/föräldrar)? Hur gammal var du när du fick veta?

JenniferFahlander
2014-03-25 22:40
#30

#29 ja min pappa och alla hans 7 syskon och alla deras barn förutom 1 av mina kusiner har den sjukdommen, o min farfar har den, farfar och 3 av pappas bröder är helt blinda, de värsta av allt är att hur mycket man än använder glasögon/linser så försämras synen ändå o den kan föändras såpass mycket att ja kanske är helt blind om bara 2-3 år, men det finns bromsmedicin som pappa fick äta, 1500g A vitamin om dan vilket kan skada levern så man får gå till en läkare varje halvår för att se så levern mår bra, när ja va liten ca 2 år gammal, så va ja nästan helt blind hade 10% på mitt högra öga o 20% på de vänstra o då fick jag glasögon o har haft de nu i 19 år,  för ett år sen hade ja 110% på vänster o 70% på höger, men nu har ja bara 20% på de högra. ja fick veta om min sjukdom för ca 1 -2 månader sedan men ja blev inte chockad för ja va nästan säker på att ja hade den, o chansen är väldigt stor att man ärver den om en släkting har den, de värsta är väl att man aldrig vet när man kommer att bli blind, bara tanken på att man aldrig kommer kunna se sina barn växa upp o att man kanske aldrig kommer kunna klara sig själv utan asistent.. men de e väl sånt man får leva med ja måste ju inte bli blind om ja har tur. o ja brukar ju alltid vara den som har tur i oturen, ja fick sjukdomen men har ja tur så slipper ja bli blind :)

mollyt
2014-03-25 22:44
#31

#30 Det är väl nackdelen med ärftliga sjukdomar på sitt sätt, att man kan veta att de kommer - fast inte göra någonting åt det.

Eftersom det är stavarna i ögat som dör medan tapparna (de som sitter i centrum som man ser detaljer med) finns kvar så blir man oftast inte helt blind - men man får tunnelseende. 

För vissa kan det går fort - som jag förstod i ditt första inlägg att det skett försämring på 3 månader redan. Medan för andra kan det ta många många år! Oftast är det pojkar som drabbas med debut i tonåren.

JenniferFahlander
2014-03-25 22:55
#32

#31 a pappa har ju talat om väldigt mycket om sjukdommen o han säger desamma som du att oftast e de pojkar som drabbas med debut i tonåren, min farfar va ju väldigt ung när han blev blind o från att se bra till att inte se alls så tog det honom 4 år. 

pappa o hans syskon va iväg för många många år sedan när pappa var 23 år gammal till en ögonläkare, de äldsta syskonet var väl runt 35, har inte sån koll på hur gamla pappas syskon är då ja träffar dom ytterst sällan, men iafl då fick alla diagnosen rp, o pappas ena bror va 2 år äldre han fick gå runt med blindkäpp o han va inte äldre än 25 nu är han helt blind, o nu på senare tid så har 2 syskon till blivit blinda, o de e bara 3 av syskonen, pappa hans ena broder och hans ena syster som får ha körkort, dom andra har för dålig syn för att få ha körkort. ja undrar hur stor chansen är att min dotter kommer få samma sjukdom, ja hoppas verkligen hon ska få slippa den.

Elliiez
2014-07-07 15:09
#33

#1 Jävlar..!! :0 lider med dej !! Jag har minus 11 .5 men det är ju tvätom för dej och du ser alltså suddigt ?! Shit asså! De här måste va de värsta jag läst om synstyrkor. Hur gör du kvällarna när du inte har glasögon och ska sova osv ??

0.5 är ingenting. Du får köra om du har linser eller glasögon, men i vardagen är det inget problem alls :)

DesK
2014-07-07 17:23
#34

#33 Nja jag ser inte direkt suddigt utan linser /glasögon, men allt blir ju pyttesmått, ser ut att vara väldigt långt bort. På kvällen vid läggdags använder jag glasögon, men jag klarar mig bra utan till nöds inomhus i min egen bostad, eller hos vänner där jag hittar någorlunda.

Med linser /glasögon kör jag bil utan problem.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
mollyt
2014-07-18 21:38
#35

#34 hur gammal var du när du fick dina första glasögon?

DesK
2014-07-19 16:58
#36

Kommer inte ihåg det, men jag var mycket liten, kanske tre år

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: