Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2301 ggr
Eva Johans son
2013-08-16 12:01

Nysynskadad - hjälp med info om svenska spel!

Hej!

Min mamma har nyligen blivit synskadad och har enbart ledsyn. Hon undrar om det finns något sätt för synskadade att följa svenska spels dragningar, till exempel lotto och keno. Hon kan inte läsa siffrorna på texttv eller på datorn och vi barn finns inte alltid i närheten när hon behöver hjälp med detta. Det hade varit suveränt om dragningarna hade varit upplästa. Finns det?

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar

Eva

Annons:
Maria
2013-08-18 11:01
#1

Önskar jag kunde hjälpa dig men jag har inte ens susning…

Kanske kan du kontakta Svenska spel och fråga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
2013-08-20 10:40
#2

På texttv har jag för mig att det ska finnas en inställning för syntolkning. Kommer inte ihåg vilken sida, och allt syntolkas inte. Men ska kolla lite och se om jag hittar något.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2013-08-20 10:46
#3

Detta skriver svt om saken: http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna/tillganglighetstjanster/syntolkning TV4 har TV4-tolken, som informerar om bl.a. Syntolkning. Annars brukar SRF ha bra info om vad som tolkas och hur man ställer in sin tv. Tex.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[annajohannas]
2013-12-10 19:25
#4

Det bästa är om hon har ett spelkort, och få hjälp med att ringa in, då kan hon få reda på om hon vunnit direkt. Detta har jag gjort, och det var toppen.

Upp till toppen
Annons: