Annons:
Etikettövrigt
Läst 3533 ggr
mogfarm
9/29/13, 6:56 PM

maximalt dålig tajming

Jag har diabetes. Då måste man lämna in ett läkarintyg var tredje år till transportstyrelsen för att behålla körkortet. I samband med detta görs en ögonbottenundersökning samt en synkontroll. Nu kommer det tyvärr att bli så att detta syntest kommer att göras ungefär en vecka efter att jag har opererat ena ögat för gråstarr. Det är frågan om det är någotsånär rätt styrka på glasögonen efter operationen. Det finns inte en chans att hinna skaffa nya. Man behöver ju bara komma över 0,5 för att det ska vara lagligt att köra bil i alla fall. Jag har ju inte berättat på diabetesmottagningen att jag har gråstarr. Jag borde kanske göra det så de kan skriva i intyget att det finns en chans att synen blir bättre igen? Det låter inte bra annars att jag har mycket sämre syn nu än när jag skickade in det senaste intyget. /Monica.

Annons:
[Mustangcab]
9/30/13, 6:39 PM
#1

Vänta med undersökningen istället.

mogfarm
9/30/13, 11:14 PM
#2

Det går inte. Transportstyrelsen måste ha intyget innan årsskiftet och eftersom en ögonläkare ska hinna granska bilderna från ögonbottenfotograferingen så blir det i mitten av november. /Monica.

mogfarm
10/9/13, 10:00 PM
#3

Jag ringde faktiskt till Transportstyrelsen för någon vecka sen och frågade hur jag ska göra. Det bästa och viktigaste var att åker körkortet får man tillbaka det bara man kan visa upp ett nytt intyg på att synen har blivit bättre igen. Jag får göra så att jag får be läkaren att skriva med en anteckning om operationen i intyget så de har en förklaring med det med synen i alla fall. Annars undrar de väl. Sen är det bara att hålla tummarna. /Monica.

Anterrabae
10/18/13, 8:23 PM
#4

Jag har vid sådana tillfällen fått en månads uppskov på inlämningsdatumet. Så transportstyrelsen har emellanåt flyttat fram mina "sista" datum för att jag inte alltid fått ihop allt. De brukar vara bra att prata med om man ringer i tid och förklarar läget, ber om möjligheter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
10/18/13, 9:39 PM
#5

Men jag har ju ringt dem. De sa att detta intyget måste in till årsskiftet, annars blir det ett föreläggande om att lämna in det. Då har man i och för sig två månader på sig att lämna in det innan körkortet ryker. Så jag funderar fram och tillbaka nu. Jag har ringt ögonkliniken igen. Där verkar fullbokat fram till vecka 45, operationen kan eventuellt bli vecka 46. Alltså blir operationen tidigast 11 november. Läkarbesöket för körkortsintyget är 15 november. Det kan alltså mycket väl bli så att jag blir opererad dagen innan. Det känns som det kan gå hur som helst. /Monica.

Anterrabae
10/19/13, 1:04 AM
#6

Märkligt, att de ska envisas.. Hoppas det går bra hur som helst, och du har ju två månader att spela lite på i värsta fall.. Håller alla tummar jag kan! ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
mogfarm
10/19/13, 10:09 AM
#7

Tack! Jag får hoppas att operationen blir mer än 24 timmar innan. Då ser man ju hur dålig syn man har. Är det värre avbeställer jag besöken på diabetesmottagningen. Då får jag ett föreläggande och har två månader på mig. /Monica.

mogfarm
10/23/13, 12:27 PM
#8

Det kommer att klara sig med körkortet denna gången. (Pust) Jag ringde ögonkliniken igen och operationen blir tidigast vecka 47. Då hinner jag göra syntestet till Transportstyrelsen innan. Jag hade möjlighet att kolla på en syntavla igår och jag klarar att komma över 0,5 som krävs. De kommer säkert inte att vänta i tre år innan jag måste lämna in ett intyg nästa gång men nu för tillfället verkar det klara sig. /Monica.

Anterrabae
10/23/13, 3:06 PM
#9

Åh, vad skönt! Man vill bli klar med pappersexercisen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
10/23/13, 3:56 PM
#10

Ja, en sak mindre att tänka på. Jag pratade med min chef nu också som förstod att jag behöver vara ledig för det läkarbesöket. Sen är förstås det som är viktigast för mig i det här sammanhanget hur mycket de här operationerna hjälper. Skulle jag få normal syn sen hade det varit en bagatell i sammanhanget att bli av med körkortet i några månader. Men det är alltför lätt att stressa upp sig över saker ibland. Jag förstår ju att du Ida har blivit av med ditt körkort kanske för gott, så för dig hade inte detta varit något, förutsatt att min syn blir bättre igen, men dina ögonproblem är mycket mer komplicerade. Jag önskar dig allt gott och hoppas att dina försök att behandla dig själv lyckas. /Monica.

Anterrabae
10/23/13, 4:10 PM
#11

Visst räder så som du säger, men behöver man inte trassla så är det bäst utan 😊 Jag har aldrig haft körkort, men har övningsköra i perioder, har aldrig kommit så långt att jag fått till ett körkort, men trasslet med myndigheter, läkare och intyg har jag haft 😉.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
11/14/13, 8:45 PM
#12

Usch, i morgon är det dags. Jag har även tagit 17 olika blodvärden och ett urinprov. Hoppas allt är bra med det. Och hoppas verkligen att syntestet går bra. Operationen verkar bli av 12 december på en privatklinik, tack vare lite ytterligare telefonsamtal hit och dit. Jag kan sällan använda mitt körkort men hoppas, hoppas det går bra i morgon så jag får behålla det.

[Mustangcab]
11/14/13, 11:26 PM
#13

Lycka till🤗

Annons:
mogfarm
11/15/13, 11:46 AM
#14

Tack! Nu har jag varit där. Det gick bra. Men detta var märkligt, det är som en skyddsängel var med. När jag först skulle kolla med båda ögonen kom jag en kort stund upp på en synskärpa på 0,8! Så bra ser jag aldrig annars men det ser verkligen bra ut i intyget. Sen skulle jag kolla var öga för sig, då hade jag 0,5 på ena och 0,7 på andra. Utan glasögon 0,1 respektive 0,2. Oftast är det ju dåliga ljusförhållanden denna årstiden så i praktiken kör jag sällan bil eftersom synen är bedrövlig för det mesta. Det var bra med proverna, blodtrycket och ögonbottenundersökningen. Så nu kan man pusta ut ett tag.

[Mustangcab]
11/16/13, 1:16 AM
#15

Grattis!! 🎂Att du ser bättre med bägge ögonen tillsammans beror på att de samarbetar.

Anterrabae
11/16/13, 1:54 AM
#16

Åh så bra! ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
11/16/13, 8:25 AM
#17

Tack! Men jag ser inte bättre med båda ögonen samtidigt annars. Kanske samarbetade de en kort stund innan de tappade fokuset i så fall. /Monica.

[Mustangcab]
11/16/13, 11:07 AM
#18

# 17 Jag ser inte mitt i pupillen med mitt vänstra öga men däremot så hjälper det till då mitt högra öga är mycket mer närsynt. Så med bägge ögonen till hjälp ser jag bättre.

mogfarm
11/16/13, 12:49 PM
#19

Ja, det kan säkert vara så många gånger. Hade man misst synen på ett öga skulle man få stora problem med avståndsbedömningen och så också, absolut att ögonen hjälper varandra att få en enhetlig bild. Har man diabetes kan synen ändras fram och tillbaka också på grund av något med vätskebalansen eller vad det nu är, kommer inte ihåg nu. Jag upplever det däremot i mitt fall som att jag ser sämre i praktiken än vad som framkommer på en vanlig synundersökning, kanske som att mina ögon snarast motarbetar varandra. Har normal avståndsbedömning, så de samarbetar ju på vissa sätt också. /Monica.

Anterrabae
11/16/13, 5:13 PM
#20

Ögonen samarbetar, och hjälper varandra, även om man inte alltid upplever det som mätbart. Annars skulle vi se dubbelt 😉 jag får så emellanåt, att hjärnan inte kan plocka ihop båda bilderna tull en enhet, och då blir det 2-3 suddiga kopior som flyter i varandra i stället. Samma med djupseendet. Det kommer och går. Jag har det oftast inte men ibland kan jag se hur stenar och grenar liksom växer fram.. Då är det påkopplat. Det blir lite som att kliva in i e 3D-film. Det som händer med diabetikerns syn är (om man har sina egna linser kvar) att höga blodsocker sugs in i linserna och gör dem grumliga. Det är ett sätt för kroppen att göra sig av mes och stoppa undan de mycket frätande höga blodsockervärdena. När blodsockret sedan sänkts så klarnar linserna igen och man ser normalt. Med högt socker ser man suddigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
mogfarm
11/16/13, 8:40 PM
#21

Jag kommer ihåg när jag fick diabetes och alltså började med insulin, då ändrades min syn så jag inte kunde eller behövde använda mina glasögon på flera månader. (Är närsynt) Men sen blev jag närsynt igen. /Monica.

Anterrabae
11/16/13, 8:52 PM
#22

Oj, såpass! Ja här slutade sockersuddet I och med att jag opererade gråstarren 😛 men visst har jag nog socker i ögonen ialla fall, även om jag i te ser det..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
11/17/13, 10:05 AM
#23

Jag hade bara använt glasögon i högst ett år då och var lindrigt närsynt. Men jag kommer ihåg att jag blev förvånad. Jag är inte medveten om att synen ändras på grund av blodsockret, det är aldrig så att jag tänker oj vad jag ser dåligt i dag, jag måste ha högt blodsocker. Men du märkte alltså en tydlig skillnad när du bytte linserna? Kunde du i så fall märka skillnad på det mer flyktiga suddet som berodde på blodsockret och de konstanta grumlingarna som berodde på gråstarr? Det här med maximalt dålig tajming… Nu har jag en tid på en privatklinik 12 december och då lutar det åt att ena ögat blir opererat. Vägrar de är jag ytterligare en månad fram i sjukhuskön så väldigt mycket tyder på att jag blir sjukskriven över julen. Det är en blandad känsla. Man vill ju verkligen inte orsaka några problem på jobbet, men samtidigt är det inte fel att bli ledig på julafton. /Monica.

Anterrabae
11/17/13, 11:02 PM
#24

Ja alltså, skillnaderna syntes mest innan starren blev så tät. Men jag fick starren på ett öga i taget, till följd av inflammationerna och kortisondroppar. Så ja även när höger var suddig av starr så såg jag sockersuddet i vänstra. Det kom oftast så det blev märkbart vid riktigt höga socker.. Sådär runt 20. Sen fixades höger öga, allt suddades ihop och några år senare opererade jag bort både glaskropp och linskapsel. Och sen dess är det klart i ögat. Ser ändå ganska dåligt till följd av skador och ödem i näthinnan och gula fläcken. Lagom då, började vänster strula. Så då blev det linsbyte i vä. Sen har vi velat fram och tillbaka i några år innan det blev dags att ta glaskroppen även på vänster. Strax innan kollapsade hela främre kammaren, och lins, iris och allt där lossnade och la sig kloss an hornhinnan 😖 så det blev tidigarelagt och nu kan det knappt grumlas i ögonen längre, mer än korta tillfälliga saker. Däremot är det fortfarande svullet i båda näthinnorna..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
11/18/13, 5:25 PM
#25

Vilka jobbiga grejer du har med ögonen. Det låter hemskt att ta bort glaskroppen, kan de byta ut den till något i plast också? Mitt har nog inte varit på samma sätt (bortsett från att jag inte har fel på så många ställen.) Men i yngre dagar var jag inte vidare rädd om min kropp och mitt blodsocker var rena katastrofen. Då var jag mycket mer närsynt än jag är nu. Däremot hjälpte det fullt ut med glasögon, på ett sätt. Å andra sidan hade jag en massa andra skumma grejer med ögonen. Det är inte lätt att veta vad som är vad ibland. /Monica.

[Mustangcab]
11/18/13, 11:42 PM
#26

# 24 Usch det låter förfärligt tycker jag😭

Anterrabae
12/1/13, 8:31 PM
#27

Jo, lite jobbigt har det varit, och är.. Men man lär sig leva med det också. 😊 jag har hävt blindheten en tre-fyra gånger så än har det ju gått bra 😉😝 När man tar bort glaskroppen så är det en titthålsoperation där den tas ut. Ögat fyller upp sig med kammarvätska, och denna hålls klar i och med att vätskan cirkulerar och byts ut så stannar inget sudd 😊 Däremot så pajar ju höga socker, även om de inte syns, och kroniska inflammationer blodkärlen i näthinnan och ställer till det. Har även fått perioder med fibros på plastlinserna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
mogfarm
1/17/14, 9:17 PM
#28

Vad trött man blir ibland. Jag har fått ett föreläggande från Transportstyrelsen. Så jag har till något datum i mars på mig att lämna in ett intyg, annars blir jag av med körkortet. När jag var på den där läkarundersökningen i november gjordes ju en ögonbottenfotografering. Sen skulle en läkare ha granskat bilderna och skickat intyget till Transportstyrelsen. Vilket inte har gjorts. Så nu får man börja ringa och tjata och jaga läkare igen…

mogfarm
1/19/14, 6:53 PM
#29

#28 Jag var lite småförbannad när jag skrev detta. Men nu när jag tänker på det var detta väldigt bra. Jag har ju fått ett tomt intyg som ska fyllas i nu. Och när man läser det inser man ju att en ögonläkare inte hade kunnat fylla i det på ett bra sätt då i november. Jag hade nog blivit av med körkortet till vidare i alla fall om de hade fått det intyget. Nu har ju däremot synen normaliserats så då ska det ju inte vara någon fara.

mogfarm
1/20/14, 5:25 PM
#30

De måste ha intyget senast 14 mars. Det finns inga tider på den vanliga ögonmottagningen här innan dess.

Anterrabae
1/20/14, 8:17 PM
#31

Men å andra sidan kanske läkaren kan skriva ett intyg på senaste besöket, det var ju bra redan då! 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mogfarm
1/21/14, 8:27 AM
#32

Det ordnar sig nog på något sätt. Jag var ju hos den "vanliga" ögonläkaren i onsdags och det var synd att jag inte hade fått brevet från Transportstyrelsen innan. Det gjordes en synundersökning då, men bara på ett öga i taget och det måste Framgå vad synskärpan är med båda ögonen samtidigt också. Nu ringde de från ögonmottagningen. Det verkar som de tar det på allvar. Skönt det.

Upp till toppen
Annons: