Annons:
Etikettsynskador
Läst 3235 ggr
Starfall
2013-10-13 21:15

Färgblindhet

Hej! Jag vet att färgblindhet är väldigt ovanligt hos kvinnor. Min farmor är dock konstaterat färgblind och många andra i min släkt är också färgblinda. Nu börjar jag mer och mer inse att mitt färgseende inte heller är helt okej. Jag har väl alltid haft lite andra åsikter om färger än vänner och bekanta men jag har alltid varit så säker på att jag ser rätt färger att jag lyckats övertala alla om att dom ser fel. Men nu har jag själv också börjat reagera på att jag ser färger på annorlunda sätt. Brunt och lila har jag svårt att se skillnad på, liksom grå-lila, blå-lila och gul-grön. Blått och grönt blandar jag också ihop ibland. Har gjort ett test via Internet (ej helt pålitligt, jag vet) och jag såg inte alls många siffror i testet. 10% rätt hade jag.. så nu börjar jag faktiskt tro att jag har problem med mitt färgseende. Hur kollar man upp sånt? Hos optikern eller? Mvh carro

Annons:
DesK
2013-10-16 08:29
#1

Alltså jag har hört talas om detta. Tycker du kan börja med att snacka med en bra optiker.  Denne kan sedan ge dig råd vad du ska göra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stefb
2013-12-21 00:53
#2

Hej, jag är färgblind och det verkar av dina frågor rätt klart att DU också är det. En normalseende person har inte dom problem du beskriver. Så du behöver nog inte prata med nån optiker, men om du ändå vill testa ditt färgseende så finns det bästa testet (tycker jag) på www.medocular.se. Det tar bara några minuter.

Om din farmor är färgblind så är din pappa garanterat färgblind också. Han har alltså fört över genen till dej, men det viktiga är egentligen generna från din mamma. Eftersom du är tjej har du två X-kromosomer, en från din pappa och en från din mamma. För att du ska bli färgblind måste BÅDA dina X-kromosomer ha genen och så är det tydligen. Alltså är din mamma bärare av genen, även om hon inte är färgblind själv.

Jag vet inte om du har samma typ av färgblindhet som jag (röd-grön), men jag skulle tro det eftersom det är den klart vanligaste typen. Efter vad jag förstått kan du då se gult, blått, brunt, vitt och svart lika bra som en normalseende. Men alla andra färger innebär problem! Eftersom du inte kan se färgen röd (fastän du kanske tro det) ser du inte heller det röda i en lila färg och tycker att både lila och blått är blått. Men du ser fortfarande själva färgen blå precis lika bra som en normalseende!

Starfall
2014-03-03 21:49
#3

#2 tack för ditt utförliga svar! :) mycket intressant läsning. Ja, förmodligen så är ju även min pappa färgblind, men inte enligt han själv hehe. Jag har bokat tid hos optikern på onsdag 5/3 och ska kolla min syn, men ska även kolla färgseendet för säkerhets skull. Altså grejen är att de allra flesta blå nyanser är lila för mig. Även brunt i vissa nyanser är lila. Ändå tills någon talat om för mig att det är någon annan färg än jag ser. men ska som sagt kolla upp det på onsdag så får jag det kanske svart på vitt.

Anterrabae
2014-03-05 00:54
#4

Berätta gärna hur det går! Jag har färgproblem också, men min delvisa färgblindhet kommer iofs snarare av ögonskador och långdragna inflammationer med medföljande behandling. Men jag märker tydligare och tydligare att jag har svårt med vissa färger. Särskilt om de inte är rena. Klara färger går ganska bra. (Tror jag)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mollyt
2014-03-10 20:52
#5

Många optiker (som jag själv) har färgtester som man kan utföra i butiken där jag jobbar. Men för säkerhets skull så fråga i butiken innan och säg att du vill göra ett riktigt färgtest. :)

Starfall
2014-04-09 12:57
#6

Jag har gjort ett färgblindhetstest hos en ortoptist nu. Det visade mycket riktigt att jag har problem med färgseendet. Känns på sätt och vis skönt att slippa fundera över det mer ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: