Annons:
Etikettövrigt
Läst 1948 ggr
[Mustangcab]
2013-11-06 00:37

Grå starr!

Allt flera ynger drabbas av grå starr sa min optiker idag. Och med yngre menas att folk som är runt 40 får det.  Min svägerska har opererat bägge ögon för ett par år sen pga starr och hon är inte 60 fyllda. Hennes man operades innan han fyllt 55 för starr på bägge ögonen. 

Optikern  trodde solstrålarna kunde ha något med saken att göra. När man nu beställer antireflexbehandlade glas där så får man även ett UV-skydd.

Annons:
mogfarm
2013-11-06 16:33
#1

Då är man inte ensam! Tydligen har jag ju haft en medfödd lindrig sort som jag inte har vetat om och så har jag en kraftigare sort som jag har hållit på att bli vansinnig på en längre tid. Det är hopplöst den här årstiden. I bra ljusförhållanden har jag 60% syn och det är ok. Men i mörker eller solsken är synen helt bedrövligt dålig. Jag hade inte ens sett själva syntavlan. Det går inte att bli sjukskriven för grå starr och operationskön går sakta. Så använd rätt solglasögon i tid om det hjälper. /Monica.

Maria
2013-11-10 18:04
#2

Jag funderar tvärtom.

Tänker på hur vi använder solglasögon heeela tiden numera. Det har man inte gjort i så många år egentligen. T.om små barn har solglasögon på sig.

Kan det vara så att det gör våra ögon mer känsliga? Nu bara gissar jag och tänker högt.

Läste också någonstans att skärmmössa, hatt, parasoll eller liknande är ganska bra skydd. Kom inte ihåg varför bara☺️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mogfarm
2013-11-10 19:33
#3

Det har du ju rätt i. Vi har köpt glasögon till vår dotter på Specsavers. Där får man ett par på köpet och då tog hon ett par solglasögon. Barn fick inte ta för mörka glas (hon fick välja på två-tre stycken) och de sa att barn inte ska ha solglasögon för mycket. Det hade med att göra att ögonen utvecklas på barn, något med synutvecklingen. /Monica.

Anterrabae
2013-12-10 16:47
#4

Min grå starr var medicinuylöst. Var 21-22 när det började.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[annajohannas]
2013-12-10 17:09
#5

En ögonläkare sa till min mormor, att orsaken till hennes gråstarr, var för hon alltid använde solglasögon på sommaren. Dessa gör ju att pupillerna står helt öppna, och inte drar ihop sig, och som sedan solstrålarna tränger sig igenom. Men det kan ju stämma, får se när jag blir gammal, jag använder inte solglasögon, för de är mest i vägen.

Maria
2013-12-10 17:49
#6

#5 Då kanske mina funderingar inte var så galna i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[annajohannas]
2013-12-10 17:50
#7

#6 En är inte så dum i alla fall😉.

Upp till toppen
Annons: