Annons:
Etikettsynskador
Läst 2700 ggr
bondfrun
11/13/13, 7:27 PM

Blir ni också mer trötta än andra som ser bra`?

Jag ser ca 10 procent, kanske 20 med glasögon men jag upplever att jag blir trött och kanske tröttare än andra. Kanske är det nytt jobb som gör det men det är så jobbigt att vara extremt trött. Jag tränar för jag ska bli pigg men jag blir så jäkla slut. Hur har ni andra det`?

Annons:
mogfarm
11/14/13, 11:08 AM
#1

Jag tror säkert att det påverkar. Jag har haft något med ögonen innan, jag trodde det hade med ögonmusklerna att göra men vet inte riktigt, som gjorde att ögonen hela tiden jobbade för att försöka fokusera utan att lyckas. Det fick jag huvudvärk, spänningar i nacken och så vidare av, samt trötthet. Jag hade ont i ögonen också. Delvis har det varit torra ögon och det har hjälpt en hel del med ögondroppar. Det är helt klart att ögonen kan påverka att man mår dåligt i hela kroppen och att man kan bli trött.

mogfarm
11/14/13, 11:30 AM
#2

Du frågade ju egentligen om själva synskärpan kan göra att man blir trött. Jag har inte alls så dålig syn som dig, men ändå såpass dålig så jag har stora problem med mitt jobb varje dag. Jag blir inte trött av själva synskärpan. Men har du ett nytt jobb i kombination med jättedålig syn måste det krävas mycket koncentration för att klara av det. Det låter som man skulle bli trött av det.

bondfrun
11/20/13, 8:14 PM
#3

:-) Är så slut så jag vet varken in eller ut, känns som jag får jobba 10 gånger mer än andra p g a saker tar längre tid för mig, det i sig gör att min stressnivå blir helt sinnessjukt hög och det känns som en hjärnblödning vore skönt just då. Undrar om det var så jäkla smart att utbilda mig till kock egentligen. Blir så trött på mig själv att jag hela tiden gör fel val. blääää. fast jag älskar att laga mat men stressen dödar allt. Och trött så jag dör jämt.

mogfarm
11/21/13, 12:00 PM
#4

Är inte kock ett väldigt stressigt jobb över huvud taget? Jag förstår verkligen att du blir trött. Det är en del saker som det är problem med för mig på mitt jobb och det blir jag också jättestressad av. Att det tar längre tid och man inte hinner klart innan man slutar till exempel, eller sånt som inte går alls men det är inte så mycket. Det händer att jag får mer eller mindre panik över vissa saker. Det går väl knappast att ha några hjälpmedel heller när det gäller matlagning? Jag såg ett avsnitt av den amerikanska varianten av sveriges mästerkock. Det var final, och tjejen som vann var helt blind! Jag har tänkt på det flera gånger sen. Jag tyckte det var helt otroligt. Men hon hade en ledsagare med sig som hon gav anvisningar som "säg till när börjar bli brunt."

bondfrun
11/21/13, 4:53 PM
#5

Känner igen mig i jätte panik och tidspressen, för för mig känns det som man får jobba hårdare och längre. Känns skönt att man inte är ensam i alla fall. Ja kockyrket är stress och åter stress. Nu har jag haft en himla tur och fått fast tjänst på ett jätte bra ställe med folk som förstår och hjälper till. Men ibland undrar jag hur länge man kommer orka, inte till pension i alla fall. Ja mästerkock med den blinda tjejen var helt otroligt bra. Hon hade ju sett tidigare därför kunde hon minnas färger former osv för att kunna lägga upp det fint. Hon var duktig och modig som vågade. Det gav mig en kick faktiskt och  det tar lite jävlar annamma att komma dit jag kommit. Fast jobb är inte fy skam i dagens läge. Jag måste tro att när man landat lite i sitt jobb att det blir lättare. Vad jobbar du med mogfarm`?

mogfarm
11/21/13, 7:14 PM
#6

Jag är undersköterska. Nu jobbar jag i hemtjänsten. Det mesta har jag inte problem med men det är en hel del man måste göra på datorn och jag har problem med de dataskärmarna på jobbet. Man måste skriva datajournaler, skicka mail till alla man ska ha kontakt med, som sjuksköterskor, och så vidare. Sen vill de ju helst att man kan hoppa in i de grupperna där de kör ut med bil vilket inte går alls. Jag skulle ha larmet för någon vecka sen. Kan ju inte ta bilen så fick kämpa med låset dit där cyklarna är inlåsta. Inte roligt när man inte ser siffrorna på låset. Och inte roligt att cykla med den här synen heller. Jag skulle också skriva en mer omfattande grej på datorn där för ett tag sen, då fick jag sitta och skämmas med ett förstoringsglas inför en massa folk där. Nu är det antagligen bara gråstarr som påverkar min syn och jag ska operera ena ögat nästa vecka, så förhoppningsvis blir det bättre. Men jag har försökt få hjälp för det i snart ett år utan resultat och det har verkligen stressat upp mig.

Annons:
mogfarm
11/21/13, 8:16 PM
#7

Det jag i första hand vill göra är att skriva och teckna. Jag har skrivit en roman och ett par barnböcker som jag försöker få utgivna, det är ingen lätt sak att lyckas med. När jag skrev romanen hade jag inte problem med synen på det sättet. Det Är detta som stressar mig klart mest, tanken på att ha så dålig syn permanent så man inte kan fortsätta med det man älskar mest. Jag trivs väldigt bra med hemtjänstjobbet också så jag skulle inte sluta helt med det även om jag hade tjänat pengar på böckerna.

bondfrun
12/2/13, 1:28 PM
#8

Ja det där förbaskade synen, tar kraft och gör så man skäms ibland men egentligen ska vi inte skämmas för vi inte ser, vi ska visa att vi inte ser men att vi faktiskt vågar göra saker med dålig syn. Jag har zoomtext på datorn idag finns det på pinne så man kan ta med sig det. Annars använder jag Ctrl och skroll för att få större text, men detta vet du säkert redan. Ja attans trötter o slut blir man när man måste kämpa säkert ggr mer än övriga som gör samma sak. Suger engeri. Känner att min tryter. Förstår att du vill göra det du älskar mest. Hoppas verkligen du får dem publicerade och att du kan fortsätta skriva. Ha det bra du är en kämpe !!!

mogfarm
12/2/13, 2:39 PM
#9

Jag opererade mitt ena öga i fredags och de ska operera det andra nästa torsdag. Min syn har redan blivit mycket bättre än jag hade vågat hoppas på. Jag tror inte jag har sett så här normalt på kanske 20 år, trots att det bara är ungefär ett år som jag har haft uppenbart dålig syn. Naturligtvis är jag oerhört tacksam för detta. Vad har du för sorts problem med dina ögon? Är det medfött eller är det något du har fått ganska nyligen? Du är verkligen en kämpe du också, att jobba som kock verkar verkligen inte vara ett lätt jobb och har man då så dålig syn så måste man ha en stark drivkraft!

[annajohannas]
12/8/13, 1:01 PM
#10

Jag har haft flera proppar som satt sig i syncentrat. Och jag blir väldigt fort trött, eftersom jag tar in alla synintryck på en och samma gång, samt att jag knappt har ledsyn på vänster, problem med djupseendet. Så jämför jag innan, så var jag inte alls trött. Nu räcker det med att jag varit och handlat, tagit en promenad med mycket trafik, eller underlag, så måste jag vila när jag kommer hem. För det känns som om hjärnan växer och skall koka. Har tidigare jobbat som undersköterska, men kan inte jobba idag, på grund av det som hänt.

Upp till toppen
Annons: