Annons:
Etikettövrigt
Läst 2651 ggr
Maria
3/11/14, 10:55 AM

Nya glasögon.

Nu har jag ju ingen synskada utan behöver enbart använda glasögon.

Igår hämtade jag ut mina nya progressiva terminalglasögon eftersom jag numera jobbar mest framför data.

Dessutom beställde jag ett par privata progressiva glasögon.

Jag har ju balansproblem och jag var beredd på att detta skulle ställa till det men inte så mycket…😛

Nu är det ju bara dag 2 så jag kanske ska lugna mig men ni andra som eventuellt har progressiva glasögon. Hur lång tid brukar det i regel ta för att vänja sig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
mollyt
3/11/14, 7:47 PM
#1

Det är väldigt olika - det beror till hur snabb adaptation hjärnan har. Vissa märker ingenting utan tar på sig glasögonen och går hem utan att förstå varför andra tycker att det gungar. Sen finns det såklart ytterligheterna som inte KAN adaptera heller - alltså glasögonen känns aldrig bra. 

Men "normalt" är väl ett par dagar, om det inte blivit bättre på en vecka så skulle jag rekommendera dig att gå tillbaka till butiken där du köpt dem. Då får de dubbelkolla att glasen är rätt slipade och sitter på rätt höjd i förhållande till ögat. :) 

Om det fortfarande inte känns bättre då så får man välja ett annat glas :)

Lycka till!

/ Optiker

Tarotstollan
3/11/14, 8:25 PM
#2

För mig tog det mellan 2-3 veckor, att det tog så långt tid berodde på att jag inte kunde ha på mig dem mer än korta stunder i taget, jag fick så fruktansvärt ont i mina ögon!
Hade ju inte bytt glasögon på över 20 år och dessutom blev det från normala till progressiva.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anterrabae
3/16/14, 10:42 PM
#3

Det tog ca två veckor för både mamma och pappa. Men de hade inte sådana problem av dem att de inte kunde ha glasögonen på sig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maria
3/26/14, 9:50 PM
#4

Det har gått bättre än jag väntat och kändes ganska bra redan efter 5-6 dagar.

Jag vinglar på som vanligt men inte mer på grund av glasögonen.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: