Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 1868 ggr
MonicaLagerquist
11/12/14, 9:40 PM

Medicinska linser

För ett par veckor sen fick jag sk medicinska linser insatta.

De sattes in på fredag morgon och fungerade hyfsat bra.

Pga att de inte tål min vanliga nattmedicinering så fick jag avstå från min nattsalva. Vaknade mitt i natten med ögon torrare än Saharas öken. Hällde i en massa ögondroppar och lyckades somna om. Vaknade på morgonen med rejäla smärtor i båda ögonen och ett enormt dubbelseende.

Så det vara bara att åka akut in till ögon där båda linserna plockades bort.

De låg dubbelvikta under nedre ögonlock.

Idag har man satt in nya linser och jag hoppas att det ska fungera bättre.

Nu undrar jag om någon här har testat eller har medicinska linser för att skydda hornhinnan mot repor.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Anterrabae
11/27/14, 2:42 PM
#1

Oj, nej det har jag inte testat. Det låter spännande men damtidigt lite läskigt som du var med om. Vad ska de göra?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonicaLagerquist
11/27/14, 3:36 PM
#2

#1 Meningen var att de skulle skydda mina hornhinnor från att repas.

Men efter att ha testat i tre olika omgångar och det inte fungerade så väntar jag nu på att mina ögonläkare ska komma på vad de ska göra. Om jag ska testa en annan sort eller om vi ska anse att det inte fungerar .

Stolt ägare till fem La permer

Anterrabae
11/28/14, 3:56 PM
#3

Varför repas dina hornhinnor? Det låter som att det borde göra jätteont!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonicaLagerquist
11/28/14, 5:30 PM
#4

Jag har ögonhår som växer på fel ställe som repar hornhinnan.

Det gör väldigt ont. Plus att det gör ärr på hornhinnan som på sikt gör min syn ännu sämre.

Stolt ägare till fem La permer

mollyt
12/1/14, 9:38 PM
#5

Vad är det för linser du testar?  Det finns en del olika bandagelinser som används. Sover du med linserna på också eller har du dem bara på dagtid?

Har du någon fetare ögonsalva till natten? Om ögat blir för torrt (som om man sover med lite öppna ögon till exempel) så kan det torka ut så att man sliter loss lite epitel (yttersta cellagret av ögat) när man öppnar ögonen. Detta kan hjälpas om man får smörja med en ögonsalva till natten. Jag har själv haft stora problem med torra ögon. Om hornhinnan sväller av syrebrist så ser man suddigt.

MonicaLagerquist
12/2/14, 1:29 PM
#6

Det är bandagelinser jag testat och de meningen är att de ska sitta i en månad.

Normalt sett har  jag salva i på nätterna men linserna tål inte salvan och då får jag bara använda droppar.

Tål inte konserveringsmedel så alla droppar/salvor kan jag inte använda.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
mollyt
12/13/14, 3:54 PM
#7

Går det bättre med linserna nu eller har du fått testa något annat?

Jobbigt om du inte tål salvan. Men det finns ögondroppar som är lite mer trögflytande utan koncerveringsmedel, det kanske skulle kunna passa dig?

Upp till toppen
Annons: