Annons:
Etikettfärdtjänsten
Läst 2200 ggr
Gejter
2014-12-11 16:25

Rätt till färdtjänst?

Hej!

Jag är en person som fått synförsämring pga diabetes och sytoke. Nu har synen bivit så pass dålig att jag inte får behålla mitt körkort. Varken synfält eller

er synskärpa är tillräckligt bra. Nu undrar jag om någon vet vad det är för "syngränser" för att man ska ha rätt till färdtjänst?

Annons:
Anterrabae
2014-12-12 20:06
#1

Det är inga specifika gränser. Du ska ha ett läkarintyg som talar om hur illa det är och om det är progressivt. Sen gör du en ansökan till kommunen som i sin tur beslutar. Gränsen för att få vara med i SRF går vid körkortsfränsen. Ta kontakt med ditt lokala kontor så kan du få mycket bra info och hjälp. Be likaså läkaren om remiss till syncentralen, om du inte redan fått hjälp av dem. Det är bra att ha kontakterna i tid.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mollyt
2014-12-29 18:34
#2

Det blir tyvärr ett glapp i synskärpekrav för vad som krävs för körkort (0,5) och vad man bäst får se (0,3) för att få hjälp av syncentral. Det kan dock skilja lite med kriterier för syncentral beroende på var du bor, men i Stockholms län så är det synskärpa under 0,3. 

Men prata med din läkare, de borde kunna ge dig ett intyg om de bedömer dig rätten till färdtjänst.

Upp till toppen
Annons: