Annons:
Etikettsynskador
Läst 3884 ggr
regskylt
2015-03-23 21:33

Akromatopsi?

Någon här inne med aktomatopsi? Min dotter lever med det och är idag 6,5 år. Skulle gärna vilja prata med en vuxen person med samma diagnos som även kanske vill prata med min dotter.

Annons:
Anterrabae
2015-03-23 23:14
#1

Hej, Nej det känner jag tyvärr inte igen.. Vad innebär det?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

regskylt
2015-03-24 08:01
#2

Det innebär att man saknar tappar i ögat. I korta drag, total färgblindhet, extrem ljuskänslighet och kraftig närsynthet

mollyt
2015-04-01 20:49
#3

Tyvärr inte. Men jag hoppas att du får napp hos någon annan som kan prata med din dotter och ge er tips! Hur pass ljusskygg är hon? Kan hon ha medicinskt färgade kontaktlinser för att minska på ljusinsläppet?

regskylt
2015-04-01 21:53
#4

Hon har glasögon och det funkar bra än så länge. Linser blir det när hon blir lite äldre är tanke, man vill ju dra ut på det så länge det går. Hon har rödfärgade glasögon inomhus och röda med mörker utomhus.

mollyt
2015-04-02 15:24
#5

Okej men vad bra att det fungerar för henne! Jag vet att man sätter sådana medicinskt färgade kontaktlinser ibland på barn (såklart vuxna med) med albinism också. (Jag jobbar på ögonsjukhus)

Yus
2015-04-12 12:04
#6

Hej!

Vet inte om jag kan vara till så stor hjälp men är en18 årig tjej som lever med akromatopsi.

Annons:
Anterrabae
2015-04-12 12:41
#7

Hej, Yus! Skulle du vilja berätta lite om hur det äe?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Yus
2015-04-12 15:02
#8

Det är väldigt svårt att kortfatta. Men när jag var i din dotters ålder, var då jag började ifrågasätta varför jag aldrig lärde mig färger osv. Jag var inte riktigt medveten om vilka problem jag hade eller att det ens var en funktionsnedsättning. Det som var viktigast för mig i den åldern var att inte känna mig olik alla andra barn, jag ville passa in och jag hittade mina vägar. Även stödet runt omkring mig var viktigt, mina föräldrar och synsentralen såg min synskada aldrig som ett problem vilket gjorde att jag inte heller gjorde det. Jag vet inte riktigt vilka slags svar du vill ha. Men om du har mer frågor är det bara att fråga. Jag har aldeig träffat någon eller kunnat fråga frågor till någon med samma funktionsnedsättning, men jag minns att jag önskade mig det är jag var liten. Därför vill jag ge dig och ditt barn den chansen.

Upp till toppen
Annons: