Annons:
Etikettsynskador
Läst 8598 ggr
blåbärspajen
2015-05-06 20:01

skadad synnverv..

Hej

Jag undrar om en skadad synnerv alltid innebär att man har en sjukdom. Eller kan man ha en skadad synnerv ändå..?

Annons:
Anterrabae
2015-05-06 21:24
#1

Det finns olika saker som kan skada synnerven. Oftast sjukdomar av olika slag. Synnerven är ju en förlängning av hjärnan så störningar kan komma både från hjärnan och från ögonsidan. Just nu kommer jag bara på skador orsakade av olika sjukdomar, men jag har för mig att jag läst pm någon som fick skador på synnerven ändå. Har för mig att solen, om man tittar rakt in i solen, utan tillräckligt skydd (samma med svetslågan) så kan man skada synnerven, brännskador blir det då.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

blåbärspajen
2015-05-06 22:04
#2

ok.. men har gjort en mrt röntgen av hjärnan och nacken.. så jag hoppas dom kunde se på den om jag har en neurologisk sjukdom..

blåbärspajen
2015-05-06 22:28
#3

och det såg bra ut på röntgen..

blåbärspajen
2015-05-08 00:33
#4

men kan man se alla neurologiska sjukdomar på röntgen?

Anterrabae
2015-05-08 09:55
#5

Nej, inte sjukdomarna men oftast skadorna, på datirtomografi och magnetkameraundersökning.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

blåbärspajen
2015-05-09 16:13
#6

ok.. så om jag inte har nån skada så borde jag inte ha en neurologisk sjukdom?

Annons:
Anterrabae
2015-05-09 16:54
#7

Riktigt så enkelt är det kanske inte. Om du inte har skador har du inte skadats av en ev neurologisk sjukdom. Neurologiska skador är ett sätt att få delar till en diagnos, tex MS. Men har man inte neurologiska skador så har man inte vissa delar av symtombildeb för neurologiska sjukdomar. Rör jag ihop det nu?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

blåbärspajen
2015-05-09 17:54
#8

#7 ja jag förstod inte riktigt..

men jag har ju en skadad synnerv så om jag har en neurologisk sjukdom tex MS, så borde den skadan uppkommit av en inflammation som man borde kunna se på magnet röntgen? Eller? För man kan ju se ärr av tidigare inflammationer?

Anterrabae
2015-05-09 18:16
#9

Ja precis. Om det är MS eller annan systemisk neurologisk sjukdom så borde det synas på en MR.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

mollyt
2015-05-14 20:23
#10

Jag skulle säga att den vanligaste orsaken till en skadad synnerv är glaukom (kallas grön starr). Det ser man inte på en röntgen men man ser det i ögonbotten. Ungefär hälften av dem med glaukom har ett högtrycksglaukom, alltså ett högt ögontryck.

/ Optiker med vidareutbildning

blåbärspajen
2015-05-18 20:01
#11

#10 jag har hade lite högt tryck i somras och då tänkte dom att det kunde vara glaukom men nu har jag inte så högt tryck längre. Bara lite högre i vänster öga..

Har gjort massa undersökningar och vissa har tagit 3 timmar.. sist så fotograferade dom oxå, det var då dom såg den skadade synnerven.

Men man måste alltså inte ha högt tryck för att ha glaukom då? Jag var inne på akuten för några veckor sedan då jag fick sämre syn, förstorad pupill och extremt illamående m.m. Men dom hittade inget fel. Var inte heller högre tryck..

Så nervös över vad de kan va.. ser konstigt..

mollyt
2015-05-22 19:59
#12

Vilken akut har du varit inne på? Ögonakuten eller en vanlig allmänakut?

Då misstänker jag att du fått testa ditt synfält i en sådan apparat med små blinkande lampor där man ska trycka på en knapp?

Man kan absolut ha glaukom men utan högt tryck, då kallas det för normaltrycksglaukom. Är i princip lika vanligt som högtrycksglaukom. 

Det måste inte vara glaukom som ger skador på synnerven, även neurologiska problem ger skador (synnerven består ju enbart av nerver). 

Ser du fortfarande sämre? Är pupillen fortfarande större? Gör det ont i ögat? Är det bara det ena ögat eller är det i båda två?

Skicka gärna PM till mig om du vill!

blåbärspajen
2015-07-10 20:20
#13

#12 Hej jag var inne på ögon mottagningen och sen skickade dom mig ner till vanliga akuten..

Ja jag har testat synfältet i en sån apparat.

Ja jag ser fortfarande sämre :( är väldigt nervös över att det är en neurologisk sjukdom men har kunnat lugna ner mig lite..

Pupillen är fortfarande lite större i det vänstra ögat..

Vad är normaltrycksglaukom? Är det lika allvarligt?

Annons:
mollyt
2015-07-11 19:53
#14

#13 Har du fått träffa någon ögonläkare? Hur såg synnerven ut? Har du fått träffa någon neurolog som gjort neurologisk undersökning?

Normaltrycksglaukom är som det vi i allmänt tal säger enbart glaukom till men att trycket inte är högt. Man behandlar det på samma sätt eftersom det inte finns någon annan behandling. Man får skador på synnerven på samma sätt som högtrycksglaukom.

blåbärspajen
2015-08-21 10:40
#15

#14 ja jag har träffat många ögonläkare, ska tillbaka i september.. Inte träffat nån neurolog..

Upp till toppen
Annons: