Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2084 ggr
Eda
4/27/16, 11:51 AM

Tips vid synnedsättning - skriva, rita & måla

I min blogg Handikapptips har jag gjort ett inlägg som heter Hjälpmedel för att skriva, rita och måla. Det handlar i huvudsak om hjälpmedel för personer med rörelsehinder, när det gäller synnedsättning vet jag inte så mycket och har skrivit följande:  

FÖRSTORINGSGLAS och LUPPGLASÖGON för personer med synnedsättning.

Olika typer av förstoringsglas finns som kan vara lämpliga för att skriva och måla. Dels finns sådana som man hänger om halsen (tänk på att denna typ kan vippa när man rör sig, inte bra om man har anlag för sjösjuka) dels finns fristående och sådana man kan fästa på bord. Förstoringsglas finns både med och utan belysning.

_Foto: Iris hjälpmedels  hemsida
_

MaxDetail luppglasögon för korta avstånd (40 cm) konstruerade för olika typer av hobbyaktiviteter, läsa, skriva eller praktiskt arbete på nära håll.
Säljs av Iris hjälpmedel

………………………………….

 

Foto: Iris hjälpmedels  hemsida

Flera typer av optik på fot finns med och utan belysning.

Sälj bl.a. av: Hjälpmedel Sam, Iris hjälpmedel, Uriformoch Varsam_ …………………………………………………………………………._

Länk till mitt blogginlägg: Hjälpmedel för att skriva, rita och måla
(OBS! Jag varken säljer eller erhåller ersättning från butiker)

Är det någon som har fler tips gällande hjälpmedel för att rita, skriva och måla vid synnedsättning?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Anterrabae
5/25/16, 11:07 AM
#1

Tack för ett bra inlägg! Dessa hjälpmedel fungerar bra vid lättare synnedsättning. Hjälpmedel vid allvarligare synnedsättningar finns att få tillgång till hos Syncentralerna och hos SRF.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: