Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 1744 ggr
Svartsynt
2017-03-10 13:59

Vilken telefon?

(Vet inte om jag placerade detta inlägg i rätt kategori nu, men…)

Hej!

Det är så att jag ska köpa en ny mobiltelefon. Jag skäms nästan över att säga detta, men jag har aldrig ägt en smartphone utan har kört med vanliga knapptelefoner fram tills nu. Detta beror på att jag har en synnedsättning (jag ser ca 10%) och att jag inte är så teknikintresserad utan är nöjd med det som är enkelt, tryggt och invant. Men nu har min nuvarande telefon börjat göra sitt efter 5 års användning, och det är dags att köpa en ny. Jag har försökt dra ut på det här med att skaffa en smartphone i det längsta, men inser att det är dags nu! Jag behöver en smartphone för att kunna utföra vardagliga saker (vill t.ex. kunna ha mobilt bank-ID och Swish. En bra kamera hade inte varit helt fel heller!). 

Men jag har ingen aning om vilken telefon jag ska köpa eftersom jag inte kan någonting om sånt här, haha. Jag funderar på antingen en Samsung eller en iPhone. Men iPhones är så jäkla dyra… Och det finns ju femtioelva olika modeller på Samsung-telefoner. Så vilken ska jag välja? 

Finns det någon modell som är bättre lämpad för synskadade? Vad har ni för telefon? Vilken telefon är lättare att förstå sig på om man är ovan vid att använda en smartphone? Visst kan man ändra inställningarna i telefonen för att få större text, större ikoner, tydligare tangentbord osv.? Jag är framförallt nervös för hur jag ska kunna skriva ordentligt på ett tangentbord där det inte finns några fysiska knappar och där jag knappt ser vad som står/vart jag ska trycka… 🤔

Jag vore väldigt tacksam för alla råd/tips ni kan ge kring detta!

Annons:
Niklas
2017-03-10 14:46
#1

Jag Troy du Jan få scar on du ställer frågan på Mobiltelefoner iFokus och iPhone iFokus också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Svartsynt
2017-03-10 15:10
#2

#1 Ja, det är en bra idé. Tack! 🙂

Niklas
2017-03-10 20:22
#3

Ingen orsak.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2017-03-15 14:19
#4

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Svartsynt
2017-03-15 15:35
#5

#4 Tack! Det var intressant. 🙂 Jag tror att iPhone fungerar bäst för de som är blinda eftersom VoiceOver verkar fungera smidigare än TalkBack. Men jag vill använda den syn jag har och kommer förmodligen zooma/förstora för det mesta och bara använda tal för att läsa längre texter osv. Så därför tror jag att en Android-telefon skulle fungera för mig. iPhones är alldeles för dyra!

Upp till toppen
Annons: