Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 5002 ggr
[SvenA]
5/1/09, 2:21 PM

Färdtjänst hur den fungerar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färdtjänsten fungerar väldigt dåligt för oss gravt synskadade

När man som gravt synskadad =Blind ska resa med färdtjänsten så fungerar det inte bra eftersom vi inte får ha Ledsagare med oss på färden utan extra kostnad

Detta hände mig i går på Valborg

Jag beställer en resa till Hallgatan och blir körd till Algatan.

Bägge adresserna ligger i Solna.

Till saken hör att jag är helt blind och ser alltså inte att jag är

på fel adress, jag har aldrig varit på den adress jag skulle till.

Och där vart jag stående och visste inte vart jag skulle ta vägen

för att komma till rätt adress?.

Men som tur var kom det ett par äldre personer som visste var

den rätta adressen Hallgatan låg. men kunde inte förlja med och visa så jag fick försöka på egen hand, vilket misslyckades eftersom jag inte ser. Men ännu en gång fick jag hjälp, denna gång av en ung man så att jag till slut kom rätt.

Och eftersom jag som blind inte får ha med mig ögon utan att betala en extra agift blir alltså extra utsatt

Så hur kan ni sen säga att färdtjänsten fungerar bra för oss blinda kan jag inte förstå?

Annons:
Leffe
5/2/09, 12:43 PM
#1

Det är ju fruktansvärt. Tänk vad mycket som kan hända när någon som inte ser blir avsläppt på för denne en helt okänd gata. Borde kanske vara rutin att föraren säger att nu är vi på Algatan och här skulle du av. Då går det ju att rätta till

MatsLundstrom
6/14/09, 2:19 PM
#2

Om man ska komma till rätt adress är det bästa sättet tycker jag att beställa sin resan via internet eller om du har lagt upp fasta adresser beställa via telefonens knappar.

Färdtjänstens telefonväxel kan så lätt missuppfatta adresser.
Om jag måste beställa via färdtjänsensväxel är jag tydlig med adresserna och innan jag avslutar samtalet ber jag dem repetera uppgifterna om min beställningen.

När jag kliver in i taxin brukar jag fråga om vilken adress vi ska till  allt för att minska problemen.

Jag har en fördel,  jag kan åka kommunalt en hel del tack vara min ledarhund.

Det är minst ett år sedan sist som växeln missuppfattade adressen
Åker ganska ofta

Ett helt annat problem är kvaliten på resorna, att taxin är inte i tid eller att chauffören inte tar med ledarhund trots att det står på beställningen att jag har ledarhund.

Mvh
Mats

/Mats

[SvenA]
6/14/09, 4:21 PM
#3

Jag försöker alltid boka resorna via intermät

men det har varit problem många gånger under våren

Och att kvaliten har sjunkit är helt klart

man träffar alt för ofta chauförer som inte hittar fram till den adress man ska till

Jag har råkat på chauförer som inte ens vet var Syncetralem ligger

Varför inte bygga upp en beställningscentral där funktionshindrade kunde få anställning i stället för att förlägga dessa i helt amdra länder där de inte ens förstår språket

[SvenA]
6/14/09, 4:32 PM
#4

#2 Välkommen hit hoppas att du kommer att trovas här och att du kommer att delta i de olika denatterna och kommer med egna inlägg ¨så att det kommer nya infallsvinklar på sidan

MatsLundstrom
6/14/09, 5:17 PM
#5

#3 Nu är väl växlarna i Estland och Moldavien uppsagda och Kurir måste lösa problemet. Tyvärr har man inget intresse av välgörenhet utan det är bara en prisfråga. Kurir la lägsta budet och för att de skulle få lönsamhet så flyttade man delar av växeln till Estland och senare till Moldavien.

Dt finns aktiviteter i det fördolda som vi aldrig får se eller höra och dett bygger på kontakter.

Du måste måste kunna spela golf. Spelar man inte Golf så kan du inte göra upp affärer. Jag tror att mycket av affärsbeslut startar med kontaketer innom dessa grupper 

  • På Golfbanan
  • På Travet
  • I Rotary
  • Som Frimurare
  • På sjön med sin stora segelbåtar

Jag skulle sätta 50-spänn på att färdtjänstchefen spelar Golf med en eller flera Taxibolagsägare !!

Mvh
Mats

/Mats

[SvenA]
6/14/09, 6:46 PM
#6

Jag vet att det är penninga som styr mycket av detta och visst har diu rätt i dina påståenden hur affärslivet är uppbyggt

Felet med dagens färdtjänstsystem är att den somlägger lägsta budet får den man tittar inte alls på kvaliteten för oss som är beroende av en

Jag tror att alla skulle tjäna på att färdtjänsten ugick mera fråm oss som är beroende av den

Och rent sahällsekonomiskt skulle det vara billigare att låta oss med funktionshinder få arbete med att driva beställningcentraler vi skulle få en bättre hälsa bland våra grupper och då spar man in på sjukvårdskkostnaderna och vi skulle inte behöva ¨å pension med automatik som det är i dag oi nång fall

Så nog skulle man kunna få en bättre färdtjänst alltid om bara viljan funnits

Annons:
vildarosen
6/14/09, 7:24 PM
#7

Jag vet ej hur färdtjänsten fungerar i Stockholm men anser att det borde vara så att  chafförerna borde ta mer ansvar när det är blinda som åker med och att säga till vilken adress do är på men det är även den handikappades ansvar att säga till chaffören vilken adress den ska till redan man satt sig i färdtjänsten om den handikapade kan säga till det själv vill säga annars borde ju nån följa med ner till färdtjänsten och säag till.

Tycker att det är dålig stil det jag har läst att det är pengar som ska styra allt i detta samhälle.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
6/14/09, 8:31 PM
#8

Det är så att det är beställningsentralem som skriver ut adressen man ska till och det är dit man kommer man kan inte ändra sig och det svåra är att alla förare inte kan göra sig förstådda på Svenska

Och är man som jag blind så ser man ju inte heller om man är på rätt adress heller

Så följden blir att man drar sig för att åka bort

vildarosen
6/14/09, 8:37 PM
#9

det borde vara ett krav att alla chafförer ska kunna ordentlig svenska.Har samma problem med språket hos färdtjänst här i gbg oxå!Jag vet att det är beställningscentralen som man ska säga till vart man ska men det är även bra att säga till chaffören så man får reda på om det blev rätt adress insatt i färddatan!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[SvenA]
6/14/09, 8:50 PM
#10

Just språkt et ställer till det ordentligt och hör man dessutom lite dåligt så blir det ännu svårare att få rätt adress

vildarosen
6/14/09, 9:01 PM
#11

Det förstår jag att det är! Även svårt för oss utan synskada eller nedsatt hörsel att  förstå vissa människor då dom ej kan prata ren svenska.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Leffe
6/30/09, 4:55 PM
#12

Ett litet försvar till förarna. Det står inte på körordern vad kunden har för funktionshinder. Så ser inte förare vilket hinder det är så har han eller hon ingen aning. Som förare frågar man inte gärna heller för man vet inte hur kunden reagerar. Självklart kör föraren till den adress som står på orden. Det är beställningscentralerna som är de svaga länkarna i systemet. En kamrat i rullstol som var på besök hemma hos mig beställde bil och jag hörde klart hur han sa Solna. Det kom ingen bil och min kamrat ringde resegarantin. Ja då stod bilen på rätt adress men i Nacka för föraren hade fått orten Nacka.

När jag kör och får en kund som väntar ute så brukar jag alltid fråga om personen heter si och så och ska dit och dit.

EvaG
7/1/09, 9:19 AM
#13

Som sagt inget kan ju bli bättre än den svagaste länken i systemet.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
gromar1942
8/9/10, 1:26 PM
#14

Jag har liksom Leffe D jobbat inom färdtjänsten i över 30 år och jag vet det mesta om färdtjänstens fördelar och nackdelar. Nackdelarna är sammåkningarna som ställer till det ordentligt emellanåt samt dessa förbenade tillägg som kommer som ett brev på posten. Jag fick ett tillägg när jag stod i Upplands-Väsby. Jag hade 30 min på mig att hämta i Södertälje. Jag ringde då upp växeln och frågade om de trodde jag hade helikopter. Det tillägget togs bort. Anledningen till att det blir på det sättet är att de personer som tar emot beställningen har ingen aning om var bussen befinner sig därför att de ej kan Stockholms geografi. De trycker ut beställningen på första bil de får upp på dataskärmen. Växeln skall då ta bort jobbet som ligger bakom tillägget så att inte föraren blir sen på nästa jobb. Det har faktiskt hämt att jag har struntat i att åka fram på tilläggsjobbet om jobbet efter är en beställning till ett viktigt läkarbesök. Vad beträffar sammåkningarna så är det oundvikligt att du inte blir sen på kund nr 2. Man vet aldrig var kunden har för handikapp förrän du är framme hos kunden. Sedan finns det vissa kunder som aldrig är klar när man kommer och dessa kunder har satt i system att aldrig vara klar när färdtjänsten kommer och skall hämta dem. Det har faktiskt hänt att jag har sagt åt kunden att beställa ny transport när kunden är klar, bara för att jag inte skulle bli allt för sen till nästa kund. På taxi är det skillnad därför där har man en tid till första kunden och en annan tid till nästa kund så där blir det inte samma stress som för bussarna. Detta gäller färdtjänsten i Stockholms län. Färdtjänsten i övriga delar av Sverige har sina egna bestämmelser. Jag har arbetat inom färdtjänsten sedan 1974 så jag har följt utvecklingen på nära håll. Jag har också jobbat administrativt inom färdtjänsten och har jobbat både som ordermottagare och som trafikledare. Jag har här försökt att ge en bild av de problem som man kan råka ut för som förare inom färdtjänsten. Sedan får man inte glömma bort trafiken som också ställer till det och som gör att man blir sen och inte kan passa tiderna. Det finns också de förare som bara kan köra med hjälp av GPS. GPS är ett bra hjälpmedel, men man får inte lita till 100% för då kan det bli omvägar som heter duga. Jag hoppas jag inte har varit alltför långrandig.

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

[SvenA]
8/9/10, 2:32 PM
#15

Det är bara bra att det kommer fram synpunkter från flera håll för vi har alla olika syn på färdtjänsten

[Beavis]
8/9/10, 10:35 PM
#16

I stockholm är min största irritations moment att växeln sitter i baltikum eller rumänien så de är dåliga på svenska och ibland missuppfattar vad man säger.

jag har själv ibland varit på väg att hamna fel eller fått efterlysa taxis som de skickat till upplands-väsby och liknande orter som har haft gator med namn som liknat de jag sagt. Det är svagt av dem de borde ha kontinuerlig svenskaundervisning om de skall utlokalisera växeln till andra länder.

[SvenA]
8/10/10, 11:52 AM
#17

I går var jag på syncentralen i långbro och när jag skulle åka därifrån så fick jag besked om att det var 1,5 timmars väntetid på att få en buss för att åka hem med

När den tiden hade gått så kom det ingen buss heller så efter ett antal samtal med resegaratin så fick jag efter ytterliggare 1 timmes väntan en buss för att kuna åka hem med det blev alltså 2,5 timmars väntan på att få åka hem

Vi har en kollektivtrafik som har högst 30 minuters väntetid för den så kallade friska befolkningen

Varför ska vi som är beroende av den särskilda kollektivtrafiken som färdtjänsten räknas som behöva ha längre vätetider har jag ingen förståelse för

Har mann längre vätetider på grundd av fordonsbrist så har man helt enkelt upphandlat för lite färdtjänsresor i förhållande till antal resor som faktiskt görs

Samtliga sjukresor käörs i stockholm av färdtjänsten så det är inte bara vanliga så kallade färdtjänstresenärer som har tillgång till färdtjänsten vilket man måste ta hänsyn till

Upp till toppen
Annons: