Färdtjänstkritik i Stockholm
Handikapprörelse kritiserar färdtjänsten
Från Dagens Nyheter
Handikappade kräver att taxis färdtjänstavtal sägs upp
Säg upp färdtjänstens avtal med taxibolagen. Det kräver
handikapporganisationerna i Stockholm som nu tröttnat på ständiga
förseningar och dåligt bemötande. Men landstingspolitikerna tycker att taxi
blivit bättre på att passa tiderna när de kör färdtjänst.
Organisationerna SRF, Synskadades riksförbund, DHR, De handikappades
riskförbund, och HSO, Handikappförbundens samarbetsorgan, kräver i en
gemensam skrivelse till färdtjänstnämnden i Stockholms läns landsting att
avtalet med de taxibolag som sköter färdtjänsten i Stockholm sägs
upp.Taxibolagen klarar inte av att leva upp till de krav som ställs i
avtalet menar organisationerna, och lägger fram en lista med klagomål.
Enligt handikapporganisationerna kommer färdtjänstbilarna sällan i tid,
taxibolagen ringer oftast inte upp för att berätta att den beställda bilen
är försenad och chaufförerna hittar inte i Stockholm och talar dålig
svenska.
- Det har hänt att bilar jag beställt inte kommit över huvud taget, och det
är väldigt vanligt att de är försenade upp till en halvtimme. Det skapar en
väldig osäkerhet och många medlemmar är frustrerade, säger Kaj Nordquist,
ordförande för SRF Stockholm.
Att taxichaufförerna har svårt att hitta i Stockholm är ett annat stort
problem menar han:
- Sånt förekommer hela tiden. En gång beställde jag en körning till
Sveavägen i city, i stället körde chauffören mig till Sollentuna. Som blind
kan jag ju inte lotsa chauffören, och det blir oerhört pressande när man
inte kan kontrollera sin egen situation, menar Kaj Nordquist.
Han anser att det är på tiden att handikapporganisationerna höjer tonläget
och kräver av politikerna att de tar itu med problemet. Om avtalet inte sägs
upp nu löper det vidare till 2012.
- Jag tycker att politikerna i färdtjänstnämnden åtminstone ska pressa
taxibolagen att faktiskt uppfylla de krav som finns i avtalet, säger Kaj
Nordquist.
Anna Starbrink, ordförande i färdtjänstnämnden, håller med om att det
fortfarande finns en del kvalitetsproblem men säger att taxibolagen blivit
mycket bättre på att passa tider sedan ett nytt belöningssystem införts.
- Visst kan det fortfarande ske en del misstag när det gäller tidspassning
men det har blivit bättre nu sedan vi börjat belöna dem som passar tiderna
och ta ut straffavgift av dem som inte gör det, säger Anna Starbrink.
- Så när det gäller tidspassningen håller jag inte med
handikapporganisationerna.
Att taxibolagen inte ringer upp och berättar att körningen är försenad
uppfattar hon som helt oacceptabelt och säger att hon tar alla klagomål på
stort allvar. Att säga upp avtalet med färdtjänstbolagen är dock inte
aktuellt.
- Jag tycker inte det är rätt väg att gå. Däremot ska vi bli tuffare i
dialogen med taxibolagen och förvaltningen ska fortsätta jobba med
kvalitetsförbättringar. Bilarna kan dirigeras bättre och koordinaterna för
adresserna som de beställs till kan vässas, säger Anna Starbrink.
Claes Löfvenberg, vd för Taxi 020, säger att kritiken kommer som en
överraskning för honom.
- Såna här klagomål har jag aldrig hört tidigare, och jag känner inte igen
mig i detta. 95 procent av våra bilar kommer i tid, det har jag siffror på,
säger Claes Löfvenberg.
Han påpekar att alla som kör för Taxi 020 får en ordentlig utbildning och
genomgår språktest.
- Vi har 0,034 promille i reklamationer så det här måste handla om andra
taxibolag, säger Claes Löfvenberg.
DN har inte lyckats nå företrädare för övriga taxibolag som har
färdtjänstavtal med landstinget.
http://www.dn.se/sthlm/handikappade-kraver-att-taxis-fardtjanstavtal-sags-up
p-1.845027
Det är ett märkligt uttalande från Taxi 020 jag skrev för ett år sedan tillbokaget och franförde kritik redan då
Så att de uibte har hört det förut är märkligt
Jag tror helt enkelt att det är för stora distrikt att täcka upp. Tror nog att det var bättre när de lokala taxibolagen fick vara med på ett annat sätt
Problemet är att det är de ¨små bolagen som är uppköpta av den stora draken Fågelviksgruppen så de små finns inte ens kvar på marknaden
Jodå. Ekerötaxi, Nynästaxi, Värmdötaxi. Det är ju framför allt utanför Stockholm det är värst Ekerö , Värmdö , Nynäshamn som exempel