Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1496 ggr
Sigrid-pa-Pottan
2011-02-15 11:47

Tryckta medier och tillgänglighet

Inspirerad av tråden om hur sociala medier diskriminerar, här är något jag länge funderat över:

Tillgänglighet till tryckta medier, t ex tidningar, för oss som inte ser. De taltidningar som finns tillgängliga är ju ett mycket begränsat antal och dessutom är de ju i regel inte fullständiga. De innehåller bara en liten del av det som finns i den tryckta tidningen.

Men det största problemet är alla de tidningar som är helt otillgängliga för den som inte kan läsa. Jag tänker förstås på fackpress, fler exempel finns säkert.

Med tanke på att allt i tidnihgsväg idag väl görs med datorer så vore det väl inte så svårt att lägga allt skrivet innehåll på enkla textfiler och bunta ihop dessa till en digital utgåva. Tidningen kan sedan läsas upp av talsyntes eller med hjälp av punktdisplay.

Är det någon som vet om det finns ett system som det här? Jag saknar verkligen en massa information om mina specialintressen, som ter sig totalt otillgänglig för mig numera, pga att jag inte kan läsa de tidningar (eller annan tryckt media) jag skulle vilja.

Annons:
[SvenA]
2011-02-15 13:03
#1

Det finns dataprogram för detta men ddet annvänds dåligt och man kan få viss literatur inläst via biblioteken på vissa håll i landet

Det du tar uppär ett jättestort problen jag skanar själv detta och har försökt att påverka vissa tidningar men det verkar fullständigt onöjligt att få till det och det finns ingen lagstiftning som täcker detta i sverige ännu

Så jag vet inte hur man ska komma åt det på ett bra sätt

[Beavis]
2011-02-17 01:51
#2

Jag tycker att det borde finnas en ljudfil på varje atikel man kunde spela upp. Det borde väll inte vara så svårt? På tex Nyhetstidningar att Journalisten läser in sin artikel på ljudfil som sedan läses upp antingen som inbakad fil eller klickbar mp3 eller vav.? Om fler synskadade skrev in och efterfrågade detta kanske det kan börja ske åtminstonde i viss skala.

[SvenA]
2011-02-17 10:35
#3

Det finns allt mera sådana på många sidor men inte i dagspressen där har man valt att lägga det mesta i Flasch som är ett dåligt exempel för oss med skärmläsare eftersom flasch är ett bildformat

Sigrid-pa-Pottan
2011-02-17 19:23
#4

Kanske ska precisera lite. Vad jag är ute efter är en komplett tryckt facktidning, där man som alternativ till en prenumeration på papperstidningen istället kan prenumerera på ett paket med allt ínnehåll på textfiler samt en innehållsförteckning som gör det enkelt att kunna hitta just de filer jag vill läsa/fä uppläst av talsyntes. Jag vill alltså ha möjlighet att kunna tillgodogöra mig vilken tidning som helst, trots att jag inte klarar av att läsa med ögonen. Jag tycker att det känns förfärligt att inte kunna hålla mig uppdaterad inom mina intresseomräden pga att jag inte kan läsa med ögonen. Bara det faktum att man drabbats av funktionshinder innebär ju att man stängs ute från mycket som man annars skulle haft möjlighet att delta i. Och att dessutom utestängas från allt som trycks bara för att man struntar i mina önskenål trots att det borde vara tämligen enkelt och billigt att lösa det på det sätt som jag föreslår.

Jag tror däremot att det skulle bli för kostsamt att någon människa läser in alla texter, men det finns ju så mycket bra talsynteser nu, och i och med det borde ju priset kunna hållas på en vettig nivå. t ex motsvarande priset för pappersupplagan.

[SvenA]
2011-02-17 21:24
#5

Det finns redan i dag billiga dataprogram som man kan annväända för att få ut texten i Daysi format bara genom en knapptryckning

Vad det handlar om är att få skribenternaatt nyttja den teknik som redan finns

Det finn hela böcker som är gjorda på det sättet

Boken mina två liv som jag har skrivit här om är gjord genom en talsyntes och när man köper boken får man både svartskrift och en ljudbok samtidigt

Så igentligen handla det mest om att få folket att inse dom möjligheter som redan är framtagna

Upp till toppen
Annons: