Annons:
Etikettbemötanden
Läst 2045 ggr
[Beavis]
2011-02-12 02:17

Sociala medier diskriminerar

Sociala medier som facebook och youtube diskriminerar genom att grupper som synskadade och rörelsehindrade har svårt eller heltenkelt inte kan använda dem, enligt granskningsföretaget Funka. länk till artikel

Granskningen finns som pdf fil att läsa här

Funkanu ligger bakom det hela de finns här

Annons:
[SvenA]
2011-02-12 11:01
#1

Det här har jag påtalat länge det finns även hinder här på i fokus som gör det svårt för oss som läser med svenska skärmläsare

Det finns dom som i sin presentation enbart skriver engelska även i sina signaturer så skriver man engelska

Detta visar på att man är helt oförstående för dom som läser med svenska skärmläsare och även för dom som har andra läsproblem

Det fins även personer som bara inte förstår engelska även dom struntar man i när man envisas med att skriva engelska saker på ett svenskttalande forum

Så det finns stora brister för funktionshindrade överallt

Sigrid-pa-Pottan
2011-02-15 10:36
#2

Det där var ju inget oväntat resultat.

Men mycket bra att det kommer på papper, för vanligt folk är skänker väl knappast sånt här en tanke.

Sen är det väl bara att hoppas på att det blir något vettigt resulatat av den här undersökningen.

Ska man ha synpunkter på just iFokus, så har jag en känsla av att länkbeskrivningar som funnits tidigare har försvunnit. Varför denna försämring?

[SvenA]
2011-02-15 13:07
#3

Vad är det för länk som har försvunnit som du saknarDet är viktigt att du berättar det för don håller på och ska förbättra sakerna på i fokus

Sigrid-pa-Pottan
2011-02-15 18:49
#4

#3 Det jag tänkte på var ikoner och namn på användare. Nu upptäckte jag att de funkar i inläggen, men däremot inte i de listor över senaste medlammarna som ligger på sajternas förstasidor eller i den förteckning över senaste besökarna som finns på de personliga sajterna. Har för mig att man fått en "etikett" då man fört musen över dessa tidigare, och jag antar att talsyntesen läser upp de uppgifterna också om man använder sig av den. Eller kanske minns jag fel? Att det aldrig funnits den funktionen på de ikonerna?

[SvenA]
2011-02-16 10:23
#5

Det har jag inte tänkt på men jag ska kolla detta

blindstyret
2014-02-18 05:47
#6

Finns det något forum som är helt anpassat för synskadade överhuvudtaget?

Annons:
Anterrabae
2014-02-18 10:32
#7

Inte vad jag vet. Inte tänkt på.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: