Annons:
Etikettövrigt
Läst 1361 ggr
[SvenA]
2011-02-06 11:49

Behöver vi inga samhällsförändrigar ?

Behövs det verkligen inga som helst förändringar i samhället för att vi som inte ser ska kunna vara fullt delaktiga på alla nivåer ?

Fungerar det verkligen så bra för oss som inte ser?

Att vi är fullständigt integrerarde i samhället och får det arbete som vi verkligen vill ha. Och kan vi fritt vandra runt i samhället och inte stöta på några som helst hinder?

Jag tvivlar väldigt starkt på detta så varför talar vi inte om dom bristerna som finns i samhället? är det inte tillräckligt fint eller vad kan det vara för fel på oss som inte törs framföra dom brister som vi dagligen stöter på

Annons:
[Beavis]
2011-02-06 19:43
#1

Är det inte något som går åt båda hållen? Visst samhället ska anpassas för att underlätta för oss att kunna fungera i det. Men vi måste ju också lära oss att kunna navigera ute i samhället på olika sätt. Jag tror inte att det helt går att anpassa samhället eller oss själva så att vi aldrig kommer att stöta till något när vi är ute och rör oss i samhället? Men å andra sidan så stöter ju även de seende till saker i butiker och annat de med.

Det handlar ju om att anpassa samhället så mycket det går men också att man blir bättre med käppen eller kanske med ekolokalisering också. Man kan inte bara sitta och vara lat och tycka att allt ska fixas åt en.

Har jag fel?

[SvenA]
2011-02-06 21:36
#2

Visst måste man själv göra vissa saker för att det ska kunna fungera men vi kommer alltid att vara beroende av andra i vissa lägen

För faktum är att ställer du upp 10 personer på en fotbollsplan som inte ser och säger att dom ska gå tilll centrum så kommer alla att gå åt olika håll för oavsett hur mycket käppteknik så måste man ändå veta¨vart saker finns

Man skulle kunna underlätta mera om man tog dom tekniska lösningarna som ändå finns på marknaden

GPS skulle kunna fungera riktigt bra om man bara kunde få den mera stabil och mera träffsäker men det sätter dom militära krafterna sig emot tyvärr

Så du har både rätt och fel

[Beavis]
2011-02-06 23:35
#3

Det är ju ofta militär teknik som leder till stora framsteg på andra områden. Men som jag nämnde jag tror att  både samhället och ibland de funktionshindrade kan bättra sig. Man måste vara en aktiv aktivist

Upp till toppen
Annons: