Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2621 ggr
[SvenA]
1/29/11, 12:06 PM

Syns man inte så finns man inte

Våra makthavare tycks resonera som så att: syns vi inte i samhället så finns vi inte heller. Och då behöver man inte heller se till att samhället är anpasat för personer med funktionshinder, och det ligger mycketi deras resonemang. För faktum är att vi är väldigt dåliga själva att visa oss ute i samhället och bli ett naturlig del av samhället.

Vi måste alltså själva se till att vi blir mera synliga i samhället för att de ska förstå hur viktigt det är att  bygga samhället tillgängligt på alla nivåer.

Om vi inte syns så kommer vi inte heller att kunna få förståelse för dom samhällsförändringar som är nödvändiga för att vi ska kunna bli ett naturligt inslag i samhället. Vi måste alltså själva vara med och påveerka samhällsutvecklingen på alla nivåer. Detta ställer en hel del krav på oss själva att vara engagerade i påverkansarbetet. vi måste alltså resa oss upp och gemensamt ta tag i dessa livsviktiga sakerna. Om vi ska få en rejäl chans att kunna bli fullvärdiga medborgare i samhället och få leva på samma villkor som andra medborgare i samhällsgemenskapen.

Så "Upp till verklig kamp för våra rättigheter till samhället"  utifrån våra egna förutsättningar.

Annons:
[SvenA]
1/30/11, 1:48 PM
#1

Har jag så fel i detta att det inte är värt att ens kommentera

[SvenA]
2/6/11, 11:25 AM
#2

Ska vi verkligen acceptera hur samhället ser ut för oss som inte ser eller ska vi hjälpas åt att förändra det så att även vi kan fungera bättr i det ?

[Beavis]
2/6/11, 7:45 PM
#3

Det är klart att man ska ta sig ut i samhället och visa att vi finns på detta sätt kan vi påvisa de problem som borde åtgärdas och dessutom kan vi vänja normisarna vid att det faktiskt fprtfarande 2011 finns funktionshindrade i Sverige. alla dog inte i Bergen-Belzen.

[SvenA]
2/6/11, 9:28 PM
#4

Visst är det så att vi också måste visa oss ute för att det ska hända något

Sigrid-pa-Pottan
2/9/11, 12:30 PM
#5

Kanske skulle vi, som beslutsfattarna med sin politik placerat i samhällets slaskhink, samlas på strategiskt ställe och vägra flytta på oss innan de ändrar den poiitik som stänger ute alla som inte platsar. Inspirerat av Egypten typ.

Fast problemet är väl att vi trots allt är i minoritet sett till den stora massan av Svenssons, som röstat fram den regering som ger dem jobbskatteavdrag mm på de utsattas bekostnad…

[SvenA]
2/9/11, 1:14 PM
#6

Det är det som är problemet att vi är en minirotet

I den att ställa oss och vägra flytta på sig har jag en bra ide om och det är att man låserfast sig på Norrbro utanför rikdagshusets huvudentre och spärrar hela trafiken för då skulle man i alla falll fp uppmärksanhet för våran sak

Annons:
[Beavis]
2/9/11, 1:53 PM
#7

Men en minoritet kan fortfarande vinna och/eller påverka utvecklingen. Man måste bara göra sig hörd och förhoppningsvis väcka tillräckligt många i tid.

Att isolera sig hemma och bara umgås med likar i slutna sällskap som jag (som inte är synskadad) tror är vanligt även i er "grupp":Är skadligt i längden vi måste visa oss i samhället vara i butikerna, på bussarna, på torgen och apoteken för att visa att vi finns och i större antal visa på de  otillgängligheter och orättvisor som fortfarande finns och i vissa fall åter ökar.

[SvenA]
2/9/11, 3:02 PM
#8

#7 Håller helt med dig

[Beavis]
2/9/11, 9:42 PM
#9

Och självklart också då möta "normisarna" på deras hemmaplan så de inser att vi finns och inte sitter tryggt inlåsta på en institution. Och faktiskt är rätt normala mentalt även om kroppen inte alltid fungerar som den borde.

Sigrid-pa-Pottan
2/9/11, 11:15 PM
#10

Ja det är märkligt vad man blir "osynliggjord" av alla perfekta "normisar" som fryser ut en och behandlar en som luft. Upplever själv hela tiden hur jag "inte får vara med och leka" med likasinnade men seende i min närmaste omgivning. SUCK!

[SvenA]
2/10/11, 10:42 AM
#11

Titta bara om man går bort på en fest då får man i regel sitta i ett hörn för sig själv bara för att man inte serpersonerna runt om sig dom kommer och går hela tiden utan att man ser det och då kan man inte heller för en normal disskution eftersom man inte ser när personerna flyttar på sig så nog är man som icke seende utestängd från mycket

Det mesta handlar nog om okunskap från

omgivningen

[Beavis]
2/10/11, 9:13 PM
#12

Visst är det okunskap och jag vet själv att det suger att vara utanför och "ignorerad" av normisar  och andra på fester och klubbar osv. Om man avviker ifrån normen så skrämmer man ju dem, och vissa av dem känner sig obekvämma och vet inte vad de skall säga till "oss" Men om vi deppar ihop och håller oss undan kommer ju detta inte att ändras. Som blind är det kanske svårt att på en fest bli medelpunkten då det pga musik mm är svårt att lokalisera folksamlingarna. Men man kan upplysa de man träffar på och ha trevligt med dem kanske? Och av egen erfarenhet vet jag att ofta vågar fler komma fram om man brutit isen med någon. Det är bara att ta första steget som är svårt.

Sen som sagt våga vara rebell! På apoteket och överallt

Upp till toppen
Annons: