Annons:
Etikettövrigt
Läst 1880 ggr
[SvenA]
2010-10-29 15:30

Brott mot mänskliga rättigheter

Mänskliga rättigheterna gäller inte för personer med funktionshinder .

Sverige har skrivit under FN konventionen om mänskliga rättigheter för personer med funktionshinder och den ska gälla i Sverige från den 14 januari 2009.

Men enligt JO ämbetet så behöver våra myndigheter inte följa denna konvention, det är den slutsatsen man måste dra efter det att jag efter en anmälan av att Upplands-Bro kommun bryter mot ett flertal av artiklarna i denna konvention.

Jag har av JO fått svaret att den anmälan jag gjorde mot Upplands-Bro kommun inte föranleder JO att utreda detta brott mot FN konventionen om dom mänskliga rättigheterna för personer med funktionshinder.

Och eftersom det inte finns något annat ställe att klaga hos för detta brott. Så är det i praktiken fritt fram att helt strunta i denna konvention, vilket i praktiken betyder att personer med funktionshinder inte omfattas av den trots att Sverige som nation har lovat att följa den.

Annons:
[Beavis]
2010-10-29 16:19
#1

Du kan ju som du föreslog i ett annat forum, Anmäla Sverige till Europadomstolen? Det kan bli knepigt och tungt men Du är en kämpe.

[SvenA]
2010-10-29 19:15
#2

Jag fick detta för en stund sedan från Rikspolisen om hur man anmäler brott mot dom mänskliga rättigheterna i Sverige

  • Rutinen för anmälan om brottslighet mot mänskliga rättigheter (Folkrättsbrott kallas det i Sverige) är densamma som för övriga brott.
  • Ärendet hamnar därefter hos RKP's Krigsbrottskommission som utreder det i samråd med Åklagarmyndigheten.
  • M.a.o. kan en anmälan göras till vilken polisstation som helst i landet enligt vanlig rutin
  • Alternativt kan anmälan göras via brev,direkt till Krigsbrottskommissionen och då skall följande adress användas:

Rikskriminalpolisen, Utredningssektionen, Krigsbrottskommissionen, Box 12256, 102 26 Stockholm

eller via Fax. och då skall följande nummer användas: 08-650 52 60

eller via e-post och då skall följande adress användas: wcu.rkp@polisen.se.

Upp till toppen
Annons: